Stap 1: Een nieuw dashboard aanmaken

Om te beginnen is het belangrijk dat je via Google Analytics een nieuw dashboard aanmaakt. Hieronder volgen de stappen op dit te doen.

Open Google Analytics en ga naar aanpassingen –> Dashboards

Je maakt hier een nieuwe dashboard aan en kiest voor een leeg canvas. Vervolgens klik je op ‘+ widget toevoegen’

Stap 2: instellen van een nieuwe widget

Je kan per widget zelf instellen wat je wilt laten tonen. We beginnen met een simpele: het aantal organische bezoekers.

Hierop kan verschillende variaties maken. Hieronder een aantal widgets die je kan aanmaken:

Organische bezoekers per dag –> (zorg ervoor dat je hier ‘tijdlijn’ selecteert bij ‘standaard’) In deze tijdlijn zie je gemakkelijk per dag hoeveel organische bezoekers je had!

Type verkeer (niet persé SEO) –> Hierin kan je gemakkelijk zien hoeveel gebruikers er via een bepaald kanaal zijn binnengekomen.

Stap 3: Mobiele organische bezoekers

Organische bezoekers per apparaat –> Check hier het aantal organische bezoekers per device!

Gebruikers per informatie over mobiel apparaat –> Met wat voor soort smartphones zitten jouw organische bezoekers op je website?

Instellingen van de widget

Stap 4: Organische resultaten per plaats

Organische zoekopdrachten en aantal sessies per gebruiker per plaats –> Hierin zie je hoeveel sessies een gebruiker maakt per plaats. Dit kan interessant zijn als je bijvoorbeeld een campagne hebt lopen getarget op een bepaalde plaats. Je kan hier natuurlijk verschillende statistieken aan toevoegen wat voor jou interessant is.

Organische bezoekers per land –> Je hebt hier een mooi overzichtje van het aantal organische bezoekers per land, handig wanneer je actief bent in verschillende landen!

Instellingen organisch verkeer per land:

We hebben het erg algemeen gehouden in dit SEO dashboard, je kunt nog veel dieper ingaan met bepaalde widgets. Daarnaast is het erg handig om bijvoorbeeld mobiele en landen dashboard apart in te richten.