Meer rendement uit je AdWords halen? Klik hier voor een GRATIS consult van onze expert!
GRATIS CONSULT

Page content

De belangrijkste trends omtrent een MKB webshop in 2016

De belangrijkste trends omtrent een MKB webshop in 2016

Midden en Klein bedrijf

Elke bedreiging is een kans. Zo ook de verzendkosten voor een MKB webshop. Gratis verzending boven een X bedrag wordt in 2016 steeds meer de norm. In dit artikel wordt uitgelegd hoe je als webshop het beste kunt ingaan op de trends, rondom de e-commerce en logistiek, om zo (weer) stevig in je schoenen te staan.

Ingaan op de behoeftes van de klant

Om het uit te houden moet je de behoeftes van je doelgroep kennen en daar op inslaan. De top 3 voornaamste factoren  van een aankoopbesluit van een “online” consument bij een MKB webshop, is de productkwaliteit, gratis verzending en gemakkelijk retourneren.
Andere factoren zijn:
-Bestelgemak
-Veiligheid en betrouwbaarheid
-Reviews van klanten
-Makkelijke navigatie op de site
-De prijs
-Kan je zonder account bestellen?
-Een lean website: Weinig scriptbende, goede widescreenbenutting, geen onnodige gegevens hoeven invoeren (2x emailadres, geboortedatum, gebruikersnaam, wachtwoord)
-No phone no service!

Wat ook goed om te weten is en bijna net zo belangrijk: Wat zien (potentiële) klanten als grootste nadelen van het online shoppen?
50% van de consumenten vindt het “niet kunnen voelen of zien van het product” het grootste nadeel. 49% vindt de (hoge) verzendkosten maar niks. Ook staat het “verplicht vooraf moeten betalen” hoog in het lijstje met 24% en de onzekerheid over betrouwbaarheid met 22%.
Ook weer hierin komen aspecten terug op het gebied ven de verzending.

5 tips/trends voor een MKB shop in 2016:

1: Consumenten minder bereid te betalen voor verzending

Het belangrijkste punt van 2016 voor je webwinkel moet dan ook een goede verzend- en retoursstrategie zijn. Dit kan dan ook weer meer bestellingen opleveren. Dat zie je aan bijvoorbeeld Zalando; die zijn écht succesvol.

2: Flexibele verzending

In Nederland zijn er vele verschillende soorten vervoerders met voor- en nadelen. Bijvoorbeeld PostNL, zij doen 24uurs leveringen en bij DHL kun je kiezen voor een avond of ochtendlevering. Ook kun je kiezen voor levering op een afhaalpunt en met Same Day Delivery-diensten kun je je klanten ook nog meer toegevoegde waarde bieden.

3: Same Day Delivery

Same Day Delivery is in het verleden goed gefaald, mede dankzij dat de consumenten er nog niet wisten hoe er mee om te gaan. In 2015 is toch wel gebleken dat Nederlandse consumenten hier meer en meer gebruik zijn van gaan maken. De kosten voor Same Day Delivery gaan omlaag, waardoor deze verzendoptie ook een stuk betaalbaarder wordt voor de consument.

4: Sterke groei cross-border in Europa

Cross-borderzending (verzendingen naar het buitenland) worden steeds belangrijker. Nederlandse webshops kunnen steeds makkelijker naar het buitenland verzenden. Dit wordt dan ook aangeboden tegen een steeds goedkoper tarief, wat het dan voor webshops aantrekkelijker maakt om op de buitenlandse markt te treden.

5: Stijgende vraag van afhaalpunten

Het gebruik van afhaalpunten is de afgelopen jaren flink ontwikkeld en dit zet zich door. Waarom zou je eigenlijk ook thuis moeten wachten op een pakketje, met het risico de bezorger te missen, als je de bestelling ook gewoon tijdens het boodschappen doen kunt ophalen?

Tip: Het stimuleren van herhaalaankopen

Er zijn verschillende soorten manier om te zorgen dat een klant nog een keer bij jou gaat bestellen. Een voorbeeld is een automatische aanmelding van een nieuwsbrief, war 10% korting of 10 euro wordt verrekend op de (volgende) aankoop. Ook zou je een eenmalige gratis verzending kunnen weggeven, waardoor voor de klant de verzendkosten bespaard blijft.

Conclusie

de belangrijkste factoren voor klanten om bij jouw MKB webshop te shoppen en niet bij de concurrent anno 2016, zijn:
-Lage verzendkosten (of gratis natuurlijk)
-Gemakkelijke retouropties
-Gratis verzending
-Flexibele en gemakkelijke levering

De verzending is dus erg belangrijk voor het succes van je MKB webshop in 2016. Dit is alleen niet echt een simpele oplossing vanwege redelijk hoge kosten. Tóch kan lage of gratis verzendkosten het verschil maken, waardoor je uiteindelijk dan wel meer winst behaald en onderscheid je je ook nog van je concurrent.