Meer rendement uit je AdWords halen? Klik hier voor een GRATIS consult van onze expert!
GRATIS CONSULT

Page content

Google Adwords

Met het advertentieprogramma van Google (Adwords) kan u direct efficiënt en conversiegericht adverteren om bezoekers te bereiken die online uw producten of diensten zoeken via bijvoorbeeld een telefoon, tablet, desktop of laptop. Met Google Adwords kunnen advertenties worden ingesteld voor O.A. display campagnes, remarketing, in de zoekmachine en Google shopping. De advertentieprestaties en waardevolle acties van uw website bezoekers zijn volledig meetbaar, ongeacht welk onlinekanaal of welk apparaat. Binnen Blauwe Monsters hebben we door ervaring inmiddels veel expertise opgebouwd op het gebied van Google Adwords. Veel partijen kiezen er daarom voor het uitbesteden van Google Adwords aan Blauwe Monsters

Google zoekmachine adverteren

  • Tekstadvertenties (search)
  • Productvermelding advertenties (shopping)

Google display adverteren

  • Tekst advertenties
  • Banner advertenties
  • Video advertenties
  • Rich media-advertenties

Targeting mogelijkheden

  • Zoekwoorden
  • Demografische gegevens
  • Geografische gegevens
  • Doelgroepen en onderwerpen
  • Eigen website bezoekers (remarketing)
  • plaatsingen (specifieke websites)

Google Adwords is een effectieve manier van adverteren

Vindbaar zijn in de zoekmachine is van grote waarde voor uw onderneming. U wil graag vindbaar zijn zodat u meer traffic en conversie krijgt. Om snel vindbaar te zijn in Google kunt u of uw Online Marketing bureau een aantal methodes toepassen, bijvoorbeeld door middel van Search Engine Optimalization (SEO) en Search Engine Advertising (SEA). SEO-resultaten zijn organische resultaten (geen advertentie). SEA betekent adverteren in een zoekmachine. Op deze pagina leest u meer informatie over Google Adwords, het opzetten van advertenties en de mogelijkheden die Google Adwords biedt. U wilt als onderneming op het internet gevonden worden door uw doelgroep. Google Adwords is daarbij erg effectief, want door middel van een volledig geoptimaliseerde advertentie kunt de juiste mensen bereiken. Adverteren in Google is daarom ook een stuk effectiever en persoonlijker dan het adverteren in een krant of magazine. Het adverteren in een krant of magazine heeft een groot bereik, maar binnen dat bereik valt ook een groep mensen die helemaal niet geïnteresseerd is in uw product of dienst. Met de juiste instellingen en opties kunt u met een Google Adwords advertentie de juiste mensen bereiken en een hoge conversie behalen.

Het internet staat vol met verschillende website en pagina’s, mensen zoeken op talloze zoekwoorden en krijgen vele pagina’s met zoekresultaten te zien. U wilt in de zoekmachine, tussen alle andere websites en pagina’s, zo makkelijk mogelijk te vinden zijn. Met behulp van Adwords adverteert u in Google en komt u bovenin op de eerste pagina van de zoekresultaten te staan. Dit gaat natuurlijk niet zonder moeite. Om een goede en geoptimaliseerde Google Adwords advertentie te maken moet u een aantal stappen doorlopen. Welke stappen u daarvoor moet doorlopen leggen we uit in het Google Adwords stappenplan.

Adwords is een betaalde tool om te adverteren in de Google zoekmachine. Door te bieden op bepaalde zoekwoorden in wordt de kostprijs van uw Google Adwords advertentie bepaald. De kostprijs van de Google Adwords advertentie wordt niet alleen bepaald door de betaling, maar ook door de relevantie. Uw advertentie moet wel kloppen met uw onderneming. Als uw advertentie totaal iets anders weergeeft dan dat uw onderneming daadwerkelijk doet, is de advertentie niet relevant.

Advertentie weergave

Google Adwords-advertenties kunnen op verschillende plekken worden weergegeven:

  • Google zoekresultaten (tekstadvertenties en productvermelding/Google shopping advertenties)
  • Google display-advertentieruimte (tekstadvertenties, banners, video, rich media)

De Google display-advertentieruimte bestaat uit:

  • AdSense-uitgevers
  • DoubleClick Ad Exchange-veiling

AdSense-uitgevers en DoubleClick zijn de bronnen voor de advertentieruimte in het Google Display Netwerk. De advertenties kunnen bijvoorbeeld worden getoond op: Youtube, NU.nl, Buienradar en nog veel meer websites. Om Google Adwords te gaan gebruiken, is het belangrijk om te weten wat Google Adwords precies is en wat het precies doet.

Google Adwords

Google Adwords-accountstructuur

Om snel en goed vindbaar te zijn in Google kunt u er voor kiezen om Google Adwords in te zetten. Er zijn op het internet miljoenen pagina’s, per zoekwoord zijn er ook nog duizenden pagina’s. Ondanks al die pagina’s wilt u goed zichtbaar zijn en gevonden worden.

Google Adwords laat u kiezen in welke regio uw advertentie verschijnt en op welke tijden. Het kan zijn dat uw doelgroep alleen in uw stad of dorp woont. Dan is het handig om de advertentie alleen te laten zien aan inwoners van uw stad of dorp. Wilt u uw doelgroep uitbreiden of ligt uw doelgroep al ergens anders, dan is het handig om een groter gebied te kiezen zodat uw advertenties ook daar zichtbaar zijn.

In Google Adwords kunt u zoekwoorden invoeren waarop u wilt dat uw advertentie gevonden wordt. Het is dus belangrijk dat u de juiste zoekwoorden kiest. U bepaalt zelf op welke zoekwoorden uw advertentie wordt weergegeven en daarvoor betaalt u ook. Om de juiste zoekwoorden te kiezen is het handig om een gestructureerde campagnes op te zetten in Google Adwords. Het stappenplan om Google Adwords te gebruiken kunt u hier vinden.

Het beginnen aan Google Adwords vereist kennis. Het is niet verstandig om op een regenachtige middag zomaar een advertentie te plaatsen. Het is van belang dat er goed onderzoek gedaan wordt, waarna de juiste keuzes gemaakt kunnen worden. Als u niet de juiste instellingen gebruikt en de benodigde kennis toepast in Google Adwords, kan het voorkomen dat uw budget snel op is of dat uw advertentie helemaal niet gezien wordt tussen de andere advertenties. Het kan ook gebeuren dat de bezoeker wel op uw advertentie klikt, maar vervolgens weer direct uw website verlaat, omdat uw advertentie iets anders deed vermoeden dan de website daadwerkelijk is. Door deze clicks verspilt u veel geld en loopt u conversie mis.

Naast de traditionele tekstadvertenties Google Adwords zijn er nog meer mogelijkheden om te adverteren. Google Remarketing is hier een voorbeeld van. Google Remarketing zorgt ervoor dat uw advertenties terugkomen bij de mensen die uw advertentie al eerder gezien hebben. Ook kunt u denken aan andere zoekmachines die advertentieprogramma’s hebben, zoals Bing Ads. Dit is het advertentieprogramma via de zoekmachine van Microsoft. Op basis van de doelgroepbepaling kan het interessant zijn om ook gebruik te maken van Bing Ads.

Stappenplan Google Adwords

Als u een advertentie op het internet wilt plaatsen, volgt u de volgende stappen:

  1. Inloggen of aanmaken Adwords-account
  2. Doelgroep en zoekwoorden bepalen
  3. Campagne en ads aanmaken
  4. Instellingen controleren en campangne starten
  5. Monitoring, data verzamelen en optimalisatie

Dit is een globaal stappenplan waarin wordt uitgelegd hoe Google Adwords werkt. Het lijkt eenvoudig, maar bij ieder onderdeel komt veel kijken. U wilt natuurlijk dat uw advertentie zo veel mogelijk oplevert. Daarom is het belangrijk dat uw advertentie op de juiste manier wordt ingezet.

Zoekwoorden bepalen

Het bepalen van zoekwoorden bij Google Adwords is erg belangrijk voor de vindbaarheid van uw advertentie. Uw zoekwoorden bepalen welke mensen op uw advertentie klikken. Zoekwoorden (ook wel keywords genoemd) zijn vaak te bepalen door testen af te nemen. Welke zoekwoorden scoren het beste op uw advertentie? Welke zoekwoorden leveren het meeste op? Probeer zoekwoorden te gebruiken die goed bij uw onderneming passen. U wilt met uw advertentie zoveel mogelijk clicks van bezoekers in de zoekmachine. Als u veel clicks heeft, wilt dat nog niet zeggen dat u veel conversie krijgt. De zoekwoorden moeten zo specifiek en relevant mogelijk zijn zodat de bezoekers door de zoekmachine direct bij uw advertentie komen en op uw website dezelfde advertentie tegen komen. Het is niet gewenst dat bezoekers op uw website gelijk weer weggaan (bounchrate), omdat uw advertentie iets heel anders weergaf dan dat er daadwerkelijk op uw website te doen of te lezen is.

Een voorbeeld

U bent een autodealer en besluit om de autobanden die u ieder jaar inkoopt ook via een webshop te gaan verkopen. Het is een mooie kans op extra inkomen voor u als ondernemer en u wilt deze online verkoop geleidelijk laten toenemen. Voordat u begint met de website of de advertentiecampagne, bepaalt u waar uw potentiële klant straks op gaat zoeken. U bepaalt een zoekwoord of een zoekwoord combinatie. Op het zoekwoord 'autobanden' bent u niet de eerste en daar komt bij dat er een enorm budget nodig is om direct bij de grote jongens te horen. Het is daarom raadzaam om met een zogenaamd long tail zoekwoord te starten. Een voorbeeld: 'Goedkope autobanden' of 'Online winterbanden kopen'. In het onderstaande overzicht ziet u wat het voorgestelde bod is vanuit Google.

Advertentiekosten zoekwoorden

Kostenoverzicht zoekwoorden SEA

Kosten per zoekwoord

Hierboven ziet u een voorbeeld uit de zoekwoordenplanner. Met de groene cirkel is het zoekwoord aangegeven (autobanden). In de zoekwoordenplanner krijgt u ideeën van Google, bijvoorbeeld ‘Goedkope autobanden’. De geschatte prijs per click is op dat zoekwoord €0,85; dit is met de rode markering aangegeven. Per zoekwoord geldt een ander bedrag. Dit bedrag wordt bepaald door uzelf, de concurrenten en de mate van populariteit onder de consumenten.

Boven uw concurrent in Google

U wilt als onderneming graag goed gevonden worden en goed verkopen. Daarom is het erg belangrijk om boven uw concurrent te staan, in het bedrijfsleven maar ook in de zoekmachine Google. Boven de concurrent staan is erg gunstig, potentiële klanten klikken vaak op de bovenste drie zoekresultaten. Met Google Adwords kunt u ervoor zorgen dat u daadwerkelijk boven de concurrent komt.

Op dit plaatje ziet u dat drie concurrenten op Google Adwords concurreren op een bepaald zoekwoord. In dit geval is het zoekwoord ‘hoog in Google’.

De rode pijlen geven aan dat het advertenties zijn, daar is dus voor betaald. De groene pijl geeft een voorbeeld van een organisch resultaat, dit is onbetaald. Zoals u ziet heeft de zoekmachine Google op twee plaatsen advertenties staan, bovenaan in de zoekmachine en aan de rechterkant van de pagina.

Google adwords advertenties

Blauwe Monsters Advertentie

Op het plaatje is te zien dat ‘Blauwe Monster’ bovenaan in de betaalde zoekresultaten staat. Dit betekent dat de advertentie van ‘Blauwe Monsters’ beter geoptimaliseerd. De advertentiepositie (adrang) wordt bepaald door een aantal factoren:

  • Relevantie zoekwoord en advertentie aan landingspagina en zoekopdracht
  • ingesteld bod
  • De kwaliteit van de landingspagina
  • Verwachte doorklikratio (CTR) en de opgebouwde doorklikratio in het verleden (historie)
  • Prestaties van bijvoorbeeld getargete apparaten en locaties

Behalve dat u boven de concurrent staat, is het belangrijk dat klanten op uw advertentie klikken en op uw website blijven en uiteindelijk voor conversie zorgen. Hoe meer relevante bezoekers op uw website hoe beter. Nog belangrijker is dat uw bezoekers op uw website blijven. U wilt uiteindelijk veel klanten en daar veel conversie uithalen. Deze mensen komen vaak via Google binnen op uw website. Het is dus erg belangrijk dat u goed vindbaar bent op Google. Google Adwords is een investering die zichzelf later kan terugverdienen door meer traffic en meer conversie. Tevens is het aantal bezoekers het begin van de keten om waarde te creëren. Wij zeggen: "hoe hoger het aantal relevante bezoekers die overgaan tot actie, hoe hoger de waarde van de website of webshop". De zoekmachinepositie van een webshop of website wordt daarom ook wel de goodwill van de onderneming genoemd.

Kosten Termen binnen Google Adwords

Google zelf kent een heel aantal afkortingen voor verschillende omschrijvingen hoe de kosten voor een advertentie campagne worden bepaald. Voordat u met Google Adwords aan de slag gaat, is het goed om te weten wat deze afkortingen betekenen.

CPC: ‘Cost per click’. Dit betekent de kosten per click op een zoekwoord. Er kan onderscheid worden gemaakt tussen maximale en daadwerkelijke kosten per click (CPC). De maximale CPC staat voor het bod van de adverteerder; het maximum bedrag wat de adverteerder over heeft voor een click. Het daadwerkelijke CPC staat voor wat de adverteerder daadwerkelijk betaald voor de click.

CTR: ‘Click through rate’. Dit betekent doorklikratio. De CTR is een berekening: het aantal vertoningen/het aantal klikken. Bijvoorbeeld: de advertentie wordt 1.000 keer getoond en er wordt 15 keer op de advertentie geklikt. Dan is de CTR: 1.000/15 = 100/1,5 = 1,5%. Als u de CTR weet, kunt u beoordelen wat de kwaliteit van uw advertentie is. De gemiddelde CTR in Nederland verschilt heel erg per branche.

CPM: ‘Cost per mille’, Dit betekent kosten per duizend vertoningen van de advertentie in het displaynetwerk. U betaalt op basis van het aantal vertoningen in het displaynetwerk. Door de CPM instellingen te gebruiken kunt u aan Google aangeven hoeveel u wilt uitgeven aan duizend vertoningen; hiervoor stelt u een maximaal bedrag in. U kunt de CPM goed gebruiken voor de naamsbekendheid van uw bedrijf. Uw advertentie wordt met regelmaat getoond en daardoor wordt uw naam bekender.

CPA: Cost per Action/Acquisition'. Dit betekent kosten per acquisitie/actie. CPA biedingen richten zich op het maximaliseren van conversies. Waar het CPC alleen gaat om de kosten per click, gaat het bij CPA naast de kosten per click, ook specifiek om de doelgroep die daadwerkelijk tot actie over gaat op uw site. Door middel van CPA bereikt u de klanten die conversie opleveren. Hiervoor betaalt u aan Google.

Google Adwords budget bepalen

Wanneer u een betalingsmethode heet toegevoegd in u AdWords-account kunt verschillende instellingen invoeren.

  • Dagbudget
  • Kosten per klik budget

Een dagbudget zorgt ervoor dat u per dag een vast bedrag instelt, mits er voldoende mensen zoeken op uw zoekwoord. Dit zorgt ervoor dat uw totale budget niet binnen één dag op is. Als uw dagbudget bereikt is, gaat de advertentie uit en komt de advertentie de volgende dag terug.

Voorbeeld:

Neem twee zoekwoorden. ‘autobanden’ en ‘autoband’. Deze twee zoekwoorden gaat u vergelijken. U kijkt per zoekwoord waar het meest op geklikt wordt. U stelt een budget in van vijf euro per zoekwoord. Het zoekwoord waar het meest op wordt geklikt gaat u gebruiken. Voor dit zoekwoord verhoogt u het budget. Hiermee heeft u een simpele test uitgevoerd en het levert u meer conversie op in de toekomst. Dit valt onder het optimaliseren van het Google Adwords account. Marketingbureaus als Blauwe Monsters zijn hier specialist in.

Adwords Campagne: Optimaal de doelgroep bereiken

U wilt zo veel mogelijk gevonden worden, maar u wilt wel gevonden worden door mensen die interesse hebben in u/uw product of dienst. Als u heel veel bezoekers op uw website krijgt die geen interesse in u/uw product of dienst hebben, dan haalt u daar ook geen conversie uit. Het is dus belangrijk dat uw advertentie de juiste mensen bereikt, zodat u zoveel mogelijk conversie genereert.
Een Google Adwords campagne bestaat uit advertentiegroepen en die advertentiegroepen bestaan uit advertenties. Een Google Adwords campagne kunt u optimaliseren, zodat u gevonden wordt door de juiste mensen en dat die mensen op uw advertentie klikken. Zorg dat u weet waar uw doelgroep zit, zodat u concreet kunt aangeven in welk gebied uw advertentie dient te verschijnen. Ook de tijd is erg belangrijk. Door verschillende advertenties te maken die op verschillende tijden zichtbaar worden, kunt u bepalen wanneer uw doelgroep het meest online is en de kans het grootst is dat er op uw advertentie wordt geklikt. Hetzelfde geldt voor het bereik van u advertentie. Waar bevindt uw doelgroep zich? Maak verschillende advertenties met verschillende regio’s en onderzoek of uw doelgroep zich dichtbij bevindt of verspreid is over het hele land.

Bij een Google Adwords campagne is het mogelijk om te kiezen waarop u adverteert.

  • Zoeknetwerk
  • Displaynetwerk

Zoeknetwerk

Bij Google Adwords kunt u de keuze maken om te adverteren in het zoeknetwerk. U adverteert dan alleen in de zoekmachine van Google. Deze advertentie ziet u in Google bovenin of rechtsboven aan de pagina. Deze optie is altijd erg goed om mee te beginnen en om te blijven gebruiken.

Hieronder ziet u een voorbeeld van adverteren in het zoeknetwerk. Met groen is het zoekwoord omcirkeld en de rode pijlen geven de advertenties aan.

zoeknetwerk

Adverteren in het zoeknetwerk

Google Display netwerk

Als u al veel adverteert in de zoekmachine, kunt u er voor kiezen om uit te breiden naar het displaynetwerk. Door te adverteren op het displaynetwerk zal u een veel groter bereik hebben. Als u adverteert op het displaynetwerk, adverteert u in verschillende Google programma’s zoals Google Maps, Gmail of verschillende partnersites van Google, zoals Youtube, NU.nl, enz. De advertenties komen dan bij zowel de mensen terecht die er naar op zoek waar als de mensen die er niet naar op zoek waren (bijvoorbeeld een random advertentie bij een youtube filmpje)  Het bereik is 70% van de internetgebruikers in meer dan 100 landen.

In het voorbeeld hieronder wordt met de groene cirkel het zoekwoord aangegeven en met de rode pijl en het rode vierkant de advertentie. U ziet dat er op een heel ander zoekwoord in YouTube wordt gezocht en er een advertentie wordt weergegeven van een totaal ander onderwerp/merk. Dit komt omdat er een paar dagen geleden gezocht is naar een laptop van Lenovo. Dit fenomeen heeft te maken met re-marketing in het displaynetwerk van Google.

Displaynetwerk

Voorbeeld van Adverteren in het Displaynetwerk

Locatietargeting

Wilt u advertenties is een bepaald gebied tonen, dan kiest u voor locatie targeting/ Hiermee kunt een bepaald gebied specifiek bereiken. Zorg dat u goed weet hoe groot of hoe klein u het gebied maakt. Door een te klein gebied verliest u mogelijk potentiële bezoekers.

Locatie targeting is erg handig als u al weet waar uw doelgroep zit. Op deze manier kunt u uw doelgroep snel en eenvoudig bereiken. Als u nog niet goed weet waar uw doelgroep zit, kunt u een paar testen doen. U bekijkt dan waar de meeste clicks vandaan komen en daar gaat u vervolgens vaker adverteren.

In het voorbeeld hieronder is met een groene cirkel aangegeven welke plaats u kunt invoeren waar u wilt adverteren. De rode pijl en blauwe markering geven aan waar op dit moment geadverteerd wordt; in dit geval is dat in heel Nederland. De oranje cirkel geeft aan hoe groot het bereik is; in dit geval 10.000.000 mensen.

Locatietargeting

Voorbeeld van het instellen van Locatietargeting in Google Adwords

Google Remarketing

Er zijn veel bezoekers die op uw website komen en daarna weer weggaan zonder over te gaan tot conversie. Zelfs met de meest geoptimaliseerde Google advertenties blijven er mensen die weer weggaan van uw website zonder over te gaan tot conversie. Google Remarketing zorgt ervoor dat uw advertenties terug komen bij mensen die eerder op uw website zijn geweest

Hoe werkt Google remarketing

Bezoeker op uw website

Bij het eerste plaatje linksboven ziet u een bezoeker op uw website. De bezoeker is via uw advertentie van Google Adwords binnengekomen op uw website. Het ligt aan deze bezoeker of hij of zij op uw website blijft en uiteindelijk overgaat tot conversie. Hoe gebruiksvriendelijker uw website is, hoe groter de kans dat uw bezoeker op uw website blijft. De kans bestaat ook dat de bezoeker weer weggaat zonder over te gaan tot uw conversiemoment. Hierdoor kunt u conversie mislopen. Het gemiddelde conversiepercentage bij webshops in Nederland ligt tussen 2-3 procent. Kortom, van de 100 bezoekers doen gemiddeld maar 2 of 3 bezoekers een aankoop.

Remarketing

Het Remarketing proces

Cookies

Google onthoudt alles van haar bezoekers. Dit betekent dat Google kan zien op welke advertentie er wordt geklikt door een bepaald persoon. Dit worden ook wel ‘cookies’ genoemd. U ziet op het plaatje rechtsboven dat Google onthoudt waar de bezoeker is geweest en waar die vandaan komt. Doordat Google dit opslaat kan het later weer gebruikt worden.

Andere website

De bezoeker die eerder uw website bezocht, heeft inmiddels uw website verlaten en is naar een andere website gegaan. Dit kan verschillende redenen hebben. Denk aan geen interesse of de afleiding door iets anders. Doordat Google onthouden heeft dat de bezoeker op uw website is geweest, kan Google uw advertentie op een andere website opnieuw tonen aan uw bezoeker.

Conversie

Op het plaatje hierboven ziet u links onderin dat de bezoeker (die weg was gegaan van uw website) toch op uw advertentie heeft geklikt, die opnieuw werd getoond op een andere website. Hierdoor is de ‘oude bezoeker’ weer terug gekomen op uw website en is de kans groot dat deze bezoeken uiteindelijk toch is over gegaan tot actie. De ‘oude bezoeker’ is nu een klant geworden door middel van Google Re-marketing.

Google remarketing voorbeeld

U bent op zoek naar goede autobanden. U typt in de Google zoekmachine een bepaald zoekwoord in, bijvoorbeeld ‘Vredestein’ (autobandenmerk). Boven in de zoekmachine komt de advertentie te staan over ‘Vredestein – ROCKTHEROAD’. U klikt op de advertentie en komt op de website van Rock The Road. Google ziet dat u op deze advertentie klikt en onthoudt dit. Na een aantal minuten gaat u van de website af, omdat u de website niet erg fijn vond en omdat u nog twijfelde over het soort banden.

Google Remarketing

Google Remarketing voorbeeld

Google remarketing komt veel voor. Op de meeste websites staan vrijwel altijd advertenties. Deze advertenties kunnen gewone geplaatste advertenties zijn, maar ook advertenties die door middel van Google remarketing op een website belanden, zoals bij de advertentie van ‘ROCKTHEROAD’

Een week later gaat u naar NU.nl om het nieuws te lezen. Op de website ziet u aan de rechterkant een advertentie verschijnen. Deze advertentie is van Rock The Road, de advertentie waar u gister in de zoekmachine van Google op geklikt had. U klikt op de advertentie, omdat u toch nog een keertje wilt kijken. Na een tijdje te hebben nagedacht, besluit u tochn om hier uw aankoop te doen.

Uiteindelijk krijgt Rock The Road een nieuwe klant en meer conversie door middel van Googel remarketing.

Google Remarketing

Laatste stap Google Remarketing voorbeeld

Google remarketing effectief gebruiken

Om Google Remarketing effectief in te kunnen zetten in het Google Displaynetwerk moet dit wel zorgvuldig en goed worden ingesteld binnen het AdWords-account. U wilt niet dat een bepaald persoon steeds dezelfde advertentie ziet. Dit kan namelijk erg vervelend zijn en daarmee geen goed beeld geven van uw bedrijf. Een aantal punten die belangrijk zijn bij succesvolle remarketing: wees vernieuwend en kies regelmatig een andere regio/doelgroep. Zo blijft u steeds andere mensen bereiken.

Bij Google Remarketing maak je vaak gebruik van banners, deze banners hebben bepaalde afmetingen. De meest gebruikelijk afmetingen zijn:

468 x 60

200 x 200

250 x 250

728 x 90

336 x 280

120 x 600

160 x 600

336 x 280

Google Adwords en Google remarketing

Google remarketing kunt u in combinatie met Google Adwords gebruiken. Dit kunt u doen door het beheren van doelgroepen. Elke aparte groep heeft een code die geplaatst wordt op relevante pagina’s. In Google Adwords zijn deze groepen beschikbaar op campagne- en advertentieniveau. Het is erg belangrijk doet u goed kiest tussen de doelgroepen; zorg er voor dat u de juiste doelgroep bereikt. Hieronder laten wij u zien hoe u Google remarketing inzet op Google Adwords.

  1. Nieuwe campagne maken

Via Google Adwords gaat u naar campagnes toe. Daar maakt u een nieuwe campagne aan. Geef deze campagne een naam, bijvoorbeeld ‘remarketing’. In de campagne kunt u verschillende advertentiegroepen maken met verschillende thema’s.

  1. Juiste instellingen campagne

Remarketing in Google Adwords is alleen mogelijk binnen het displaynetwerk (voorheen ook wel inhoudsnetwerk genoemd). Klik bij de instellingen op het displaynetwerk, daar wilt u op gaan targetten.

  1. Open de tab doelgroepen

Nadat u een campagne heeft gemaakt, kunt verschillende doelgroepen voor de remarketing aanmaken. Geef deze groepen een naam, zodat u ze goed onderscheid.

  1. Maak nieuwe doelgroepen aan

Maak een nieuwe doelgroep aan voor uw campagne, zodat uw campagne bij de juiste mensen terecht komt. Het is erg belangrijk om van tevoren de juiste doelgroep te kiezen.

  1. Remarketing-code plaatsen

Bij Google Adwords krijgt u een code die u op uw website dient zetten. Deze code zorgt ervoor dat Google onthoudt wie op uw pagina is geweest (cookies) en zo de advertentie weer ergens anders kan laten zien.

  1. Juiste doelgroepen selecteren

Nadat de code is geplaatst, wordt er bij iedere bezoeker een cookie geplaatst. Deze lijst wordt steeds groter. Als de lijst groot genoeg is, kunt u de advertenties richten op specifieke remarketing groepen. Binnen deze nieuwe groep kunt u weer nieuwe advertenties maken.

Google Shopping

Google shopping is een onderdeel van Google met als hoofddoel webwinkels bij elkaar brengen. Hierdoor is het erg makkelijk voor de consument om verschillende producten te vergelijken . Google heeft alle webwinkels in één webshop geplaatst en zo kan de consument vergelijken en een keuze maken waar hij of zij het product wilt kopen. Het product waar op gezocht wordt, wordt getoond in een lijst met diverse aanbieders van dat product. Hierdoor kan de klant vergelijken en kiezen naar welke winkel hij of zij wilt. De shopping producten ziet u terug in de zoekmachine van Google.

Google Shopping is voornamelijk bedoeld om klanten gemakkelijker te laten shoppen, maar tevens ontstaat hierdoor ook meer concurrentie tussen ondernemers. Iedere ondernemer wilt graag zo hoog mogelijk staan en met zijn of haar product als beste naar voren komen in Google Shopping. Het is erg belangrijk dat u uw product op de juiste manier laat zien en verkoopt. Google Shopping geeft u als ondernemer een grote kans om makkelijk vindbaar te zijn in Google. Hoe u Google Shopping juist in stelt, vindt u bij Googleshopping

Google Adwords en Google Shopping

Google Adwords tekstadvertenties worden ook getoond in Google Shopping. Dit betekent dat uw advertentie ook wordt getoond tussen de andere Google Shopping producten. Hiervoor worden door Google Adwords geen extra kosten in rekening gebracht.

Shopping productvermelding advertenties werkt aan de hand van en productfeed die in het Google merchant center beheerd moet worden, de shopping-campagne en advertenties moeten in het AdWords-account worden aangemaakt.

Andersom is het ook mogelijk om met uw product in Google Shopping is de Google zoekresultaten te komen. Shopping wordt aangegeven met het rode vierkant en de gewone Google advertenties worden met de rode pijl aangegeven. U ziet dat er wordt gezocht op ‘autobanden’. Google Shopping heeft hiervoor een aantal producten van webshops samengesteld en deze komen terug in de Google zoekmachine.

Google shopping

Voorbeeld van Google Shopping in de zoekmachine van Google

Google Analytics

Doordat u Google Adwords inzet, gebeurt er veel op uw website: er komen meer bezoekers en u creëert meer conversie. Maar u wilt wel alles weten over die bezoekers. Het is fijn om veel bezoekers te hebben en veel omzet te draaien, maar u wilt weten waar uw bezoekers vandaan komen, waar ze precies op uw website zitten en wat ze doen op uw website. Welke pagina’s vinden de bezoekers het interessants? Door middel van Google Analytics kunt u alle gegevens inzien en bijhouden van uw website.

Waar komen uw bezoekers vandaan?

Voor u is het belangrijk om het aantal bezoekers op uw website te kunnen meten. Als u Google Analytics gebruikt kunt u altijd zien hoeveel bezoekers u heeft. Deze bezoekers komen allemaal vanaf een andere plaats. Er zijn verschillende soorten plaatsen waar uw bezoekers vandaan kunnen komen, zoals bijvoorbeeld:

  • Zoekverkeer
  • Direct verkeer
  • Verwijzingsverkeer
  • Campagneverkeer

Zoekverkeer
Dit zijn bezoekers die via de zoekmachine op uw website komen. Dit hoeft niet perse via Google te zijn, maar dit kunnen ook bezoekers zijn die zoeken via Bing, Yahoo etc. komen. Al deze bezoekers zijn via de organische zoekresultaten (witte gedeelte van Google) op uw site gekomen. Dit betekent dat ze niet via uw advertentie binnen zijn gekomen. Organische zoekresultaten zijn niet betaalde zoekresultaten. Hieronder wordt de advertentie (betaald) met de rode pijlen aangegeven en de groene pijl geeft een organisch zoekresultaat weer.

google adwords

De google zoekmachine

Direct verkeer

Directe bezoekers zijn de bezoekers die rechtstreeks op uw website terecht komen door uw linkje (URL) in te typen in de adresbalk. Dit zijn dus niet bezoekers die via een verwijzing of advertentie zijn binnengekomen. Direct verkeer kan wel vanaf verschillende plekken komen, bijvoorbeeld vanaf een favorieten link in de browser, iemand die uw website als startpagina heeft, een document van iemand zijn computer (word, outlook) of via een RRS-feed.

Verwijzingsverkeer

Verwijzingsverkeer zijn bezoekers die verwezen zijn naar uw website. Al deze bezoekers komen van verschillende plaatsen, bijvoorbeeld: een andere website, social media of een email nieuwsbrief. Al deze bezoekers zijn verwezen naar uw pagina en daarom is het erg interessant om te weten van welke website ze afkomen. Het kan zijn dat ze vanaf uw Facebook pagina komen of van een andere website. In Google Analytics kunt u precies zien waar uw bezoekers vandaan komen, vanaf welke site ze komen en waar ze verwezen zijn.

Campagneverkeer

Campagneverkeer is verkeer dat bijvoorbeeld komt uit uw betaalde tekstadvertenties of displaycampagnes. Hierbij kunt u denken aan Google Adwords, Bing Ads, Facebook enz.

Bounce Rate

Als u bezoekers krijgt op uw pagina, wilt u natuurlijk dat ze zo lang mogelijk blijven en uiteindelijk overgaan tot actie. De bezoekers komen binnen op verschillende manieren, u heeft er blijkbaar voor gezorgd dat het de bezoekers aansprak om op uw linkje of advertentie te klikken om zo naar uw website te gaan. Vervolgens komen de bezoekers op uw website en zien dat de advertentie of actie iets heel anders weergaf dan ze dachten. Daarna verlaten ze de pagina vrijwel direct zonder verder te kijken of door te klikken. Dit noemt men bouncerate. U wilt natuurlijk zo laag mogelijke bouncerate en daarom moet u er voor zorgen dat uw advertenties zo relevant mogelijk zijn. Dit betekent dat de advertentie zo goed mogelijk moet weergeven wat de website inhoud en wat de bedoeling van de website is. Door dit te doen zorgt u ervoor dat de bezoekers langer blijven en uiteindelijk meer conversie opleveren.

Met Google Adwords kunt u uw advertenties zo relevant mogelijk maken. Door middel van de juiste zoekwoorden komen de juiste bezoekers in de zoekmachine via uw advertentie op uw website. De zoekwoorden moeten veel clicks opleveren en tegelijkertijd veel conversie.

Google Analytics instellen

U wilt Google Analytics gaan gebruiken voor uw website.

  • Aanmaken van Google Analytics account
  • Code van Google Analytics in uw site implementeren
  • Instellen van Google Analytics
  • Instellen van de doelen, conversie.

(komen nog plaatjes en voorbeelden in, nog even uitzoeken hoe analytics werkt)

Google Analytics en Google Adwords

Bij het gebruik van Google Adwords is het handig om Google Analytics ook te gebruiken. U kunt de doelen en transacties als conversie importeren naar Google Adwords, andersom kunt u in Google Adwords gegevens zien die Google Analytics meet; hierbij kunt u denken aan bijvoorbeeld bouncerate statistieken. Het maken van specifieke doelgroepen met Google Analytics is erg handig, Door middel van Google Analytics kunt zien waar uw bezoekers vandaan komen en zo kunt u een advertentie plaatsen in een bepaald gebied of op een bepaald medium. Google Analytics meet dus al het campagneverkeer voor u. Zo kunt u inzien waar uw bezoekers van welke advertentie binnen komen en dit kunt u daarna specialiseren op die plaats waar de meeste bezoekers vandaan komen.

Google Adwords advertenties leveren vaak veel op, niet alleen conversie maar ook naamsbekendheid. Als u regelmatig Google Adwords gebruikt, zult u ook een stijging in het aantal bezoekers op uw website zien. Doordat u Google Adwords inzet met tekst advertenties in de zoekmachine en displayadvertenties op websites is het goed om te weten waar u de meeste bezoekers uithaalt. Met Google Analytics kunt u precies meten waar uw bezoekers vandaan komen en welke advertenties het meest opleveren. Door dit te weten kunt u overwegen om nog meer te adverteren met advertenties die het best uitpakken.

Google Analytics koppelen aan Google Adwords

De koppeling tussen Google Analytics en Google Adwords is erg functioneel. De resultaten van uw Google Adwords advertentie zijn belangrijk en erg fijn om te kunnen zien. In Google Adwords zelf kunt u al een aantal metingen zien, maar Google Analytics gaat hier nog dieper op in. Bijvoorbeeld AdWords ctr gegevens en kosten naast uw andere analytics-rapporten bekijken. Hiernaast kunnen aanvullende gegevens zoals bouncepercentage in AdWords worden weergegeven Naast die functies is het ook mogelijk om de ingestelde conversies te importeren in Google Adwords, zodat Adwords precies kan zien welke campagnes het beste uitpakken.

Koppeling proces Google Adwords en Google Analytics

  1. Zorg ervoor dat u bij Google Adwords en Google Analytics account dezelfde email heeft. bijvoorbeeld analytics@webwinkel.nl
  2. Meldt u aan bij Google Analytics
  3. Ga naar ‘beheer’
  4. Ga naar ‘Adwords links’
  5. Klik op het juiste Adwords account
  6. Sla de link op.

Door dit te doen heeft u beschikking over verschillende resultaten en metingen van uw Google Adwords advertentie.

Google Webmastertools

Google Webmastertools  is een gratis tool om uw website te laten communiceren met Google. Google kan u van alles vertellen over uw website. Zo kan Google de structuur van uw website beoordelen en bijvoorbeeld 404-fouten weergeven en nog veel meer. De belangrijkste functies zetten we voor u op een rijtje.

  1. Google verbieden om bepaalde pagina’s in Google te laten zien.

Door Google te verbieden bepaalde pagina’s in de zoekresultaten te laten zien, heeft u in Google alleen maar de pagina’s die u wilt laten zien. Het kan zijn dat u bepaalde pagina’s niet wilt laten zien aan uw bezoekers.

  1. Links naar uw website bekijken

Via ‘Zoekverkeer’ en ‘Links naar uw site’ kunt u zien hoeveel links er naar uw website gaan, naar welke pagina’s van uw website het meest gelinkt wordt en welke website er naar uw linken. Het is erg handig om dit in te zien, zodat u uw website daar ook op kunt richten.

  1. Via welke zoektermen komen mijn organische bezoekers binnen?

Via de Google Webmastertool kunt u zien via welke zoekwoorden uw bezoekers binnen komen en op welke pagina ze terecht komen. Door dit te weten kunt u zich optimaliseren op die zoekwoorden en zo nog beter gevonden worden op verschillende pagina’s.

Google Adblock

Google Adblock op de internetbrowser is tegenwoordig erg populair. Het zorgt ervoor dat alle advertenties niet worden getoond. Hierdoor heeft u geen last van reclame en hoeft u niet lang te wachten bij filmpjes. Tevens gaat het laden van de website sneller, omdat de advertenties niet geladen hoeven te worden. Het is erg vervelend voor zowel Google als voor online marketeers dat Google Adblock zo razend populair is en blijft. Het aantal adblock gebruikers ligt rond de 20%.

Wat doet een Adblocker?

In de browser ‘Google Chrome’ kunt u twee soorten Adblock extensies gratis downloaden, Adblock en Adblock plus. Beide extensies zorgen ervoor dat er geen advertenties meer worden getoond op Google en op andere websites. Het verschil tussen Adblock en Adblock plus is dat Adblock plus bedrijven laat betalen om zo toch hun advertenties te laten tonen. Hierdoor verdient Adblock plus geld. Voordat de advertenties echt worden vertonen door Adblock plus, moet door een ‘Adblock plus community’ worden bekeken of de advertentie acceptabel is. De advertentie moet acceptabel zijn om door de test te komen. Als dit gebeurd, wordt de advertentie gewoon getoond op het internet.

Internet marketeers en Adblock

Het nadeel van Adblock plus is (en zeker als het nog populairder wordt) dat het moeilijker wordt om de doelgroep te bereiken. Een groot voordeel voor online marketeers is, dat als de advertentie door de test komt en het geld kan opbrengen, ze één van de weinigen zijn die een advertentie hebben, terwijl mensen hun Adblock aan hebben staan.

Dit betekent dat u als ondernemer, mits u door de test komt, meer zult opvallen omdat er niet veel concurrenten zullen zijn. Voor de consument is het minder fijn, omdat ze toch advertenties zien die ze niet willen zien.

Google reviews en ratings

Er zijn verschillende soorten klantbeoordeling binnen Google Adwords. Zo heb je ratings (sterren/cijfers) en reviews. Deze Beoordelingen krijgen de consumenten te zien in de Google Adwords maar ook bij de organische zoekresultaten. Ratings en reviews hebben grote invloed op de consumenten. Zo blijkt uit onderzoek dat bij driekwart van de mensen beoordelingen invloed hebben op de aankoop.

Seller rating

Seller ratings zijn verkopersbeoordelingen die automatisch kunnen worden toegevoegd aan een Google Adwords campagne. Sinds kort zijn er minimaal 150 beoordelingen nodig voordat deze getoond worden. Daarnaast moet de beoordeling een minimaal gemiddelde hebben van 3.5 sterren. Als de beoordeling lager is wordt deze niet getoond in Google Adwords. De seller rating geeft een indruk over een bedrijf of webshop.

Je kunt er ook voor kiezen om binnen een Google Adwords-campagne reviews te tonen in plaats van een Seller rating. Er komt dan een stukje van een geschreven review van een klant onder de campagne. Deze vorm kom je maar weinig tegen.

Rich snippets

Rich snippets tonen het aantal sterren, gemiddelde cijfer en het aantal beoordelingen in de organische zoekresultaten. Deze beoordelingen gaat specifiek over een product, dienst of vestiging. Bij Seller ratings in Google Adwords geeft de beoordeling  een algeheel beeld over het bedrijf of webshop. In de onderstaande afbeelding zie u het verschil tussen een Rich Snippet en een Seller rating.

google-adwords-review

Ratings en reviews zorgen bij de consument voor betrouwbaarheid. Het toevoegen van Seller Ratings aan Google Adwords kan hierdoor veel invloed hebben op de eventuele aankoop van een consument. Voor bedrijven en webshops is het belangrijk dat ze iedere maand minimaal 150 beoordelingen krijgen zodat deze getoond kunnen worden in Adwords. Doordat Google het minimale aantal beoordelingen heeft verhoogd van 30 naar 150 is de kans om je te onderscheiden ten opzichte van de concurrentie groter.

Google Adwords trends 2017

In 2016 zijn er verschillende ontwikkelen geweest op het gebied van search advertising, zo was er de introductie van Extended text ads en de (her)introductie van tablet biedingen. Ook in 2017 hoeven de adverteerders niet stil te zitten, er worden verschillende trends verwacht op het gebied van search advertising. Hieronder zullen enkele van die trends besproken worden.

Voice search

Bij voice search denkt men snel aan Siri en Google Now waarbij men kan praten tegen de telefoon. Veel mensen vragen zich af wie doen dit nog. Maar in 2017 worden devices als Google Home, Amazon Echo en Athom Homey populairder in Nederland. Deze devices werken op basis van voice en dus wordt er verwacht dat praten tegen een device steeds normaler wordt. Wat search advertising hiermee kan doen is nog moeilijk te zeggen. De eerste stap is waarschijnlijk onderscheidt maken tussen voice search zoekopdracht en een getypte zoekopdracht.

Nieuwe Adwords interface

Tegen het einde van 2017 komt Google met een nieuwe adwords interface. Verwacht wordt dat er in adwords een interface komt die vergelijkbaar is met de interface van DoubleClick. Wij zijn zelf erg benieuwd naar een aantal nieuwe functies binnen deze interfase. En hoe de interfase precies gaat werken.

Customer journey

Customer journey wordt een steeds belangrijker onderdeel van de search strategie. Adverteerders beginnen met brede zoekwoorden en proberen je zo het aankoopproces in slepen en vervolgens gaan ze op steeds specifieker woorden adverteren. Conversie attributie speelt hierbij een grote rol. Er wordt verwacht dat erin 2017 steeds vaker aparte KPI’s gehanteerd worden voor campagnes die inspelen op verschillende fases in het aankoopproces.

Mobile advertising

In 2016 heeft er in veel branches een grote verandering plaats gevonden, het aantal zoekopdrachten via mobiel heeft het aantal zoekopdrachten via desktop overstegen. Ook is het weer mogelijk om alleen mobiele campagnes in te zetten. In 2017 verwachten wij dat aanbieders de campagnes steeds specifieker zullen gaan indelen voor de mobiel. Ook hier zal er meer gebruik gemaakt gaan worden van gepersonaliseerde advertenties.