Meer rendement uit je AdWords halen? Klik hier voor een GRATIS consult van onze expert!
GRATIS CONSULT

Page content

Google algoritme

Voor veel online marketingbureaus draait het hier allemaal om, het kennen van het Google Algoritme. Dat het bestaat en dat er 250 algoritmes zijn, dat is bekend. Maar weten internet marketingbureaus van alle Google algoritmes af? Het antwoord daarop kunnen wij u makkelijk geven: Nee. Het Google algoritme heeft een hoop te maken met de werking van de Google zoekmachine. Hoe meer wij weten van de algoritmes, hoe meer zaken wij kunnen optimaliseren om voor u zo hoog mogelijk in de zoekmachine te komen. Het algoritme van Google is echter een van de best bewaarde geheimen die het bedrijf heeft. Indien alle zaken vrijgegeven zouden worden, zou er een helse concurrentiestrijd ontstaan waarin echt waardevolle websites hun zoekposities verliezen. Het algoritme is een zeer moeilijke kwestie, het betreft een wiskundige formule die voor menig mens niet te ontcijferen is. Door het algoritme van Google worden websites beoordeeld, bijvoorbeeld op het aantal inkomende links, de juiste content, de gebruikersvriendelijkheid en het nut van de website. Zonder dit algoritme zou er willekeurig een website op nummer één kunnen komen in de zoekmachine. Dat wilt Google natuurlijk niet.

Hoe functioneert het Google algoritme?

Websites worden beoordeeld door Google op een heleboel verschillende regels. Kort zullen wij er voor u een aantal bespreken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de domeinautoriteit. Hoe hoger de domeinautoriteit van een website is, hoe beter. Dit heeft te maken met het voortbestaan van het domein. Indien een domein lang in de lucht is, zal het klaarblijkelijk een sterk domein zijn. Dit kunt u vergelijken met een oldtimer die u langere tijd in bezit hebt. Misschien neemt de functionaliteit af, maar de economische waarde neemt toe. Tevens is het aantal links van zeer grote waarde voor uw website. Google ziet deze links als een ‘stem’. Hoe meer stemmen je hebt, hoe beter je zult zijn. Over de relevantie van de inkomende links, kom ik in het stukje hoofdstuk ‘Google penguin 4.0 update’ op terug. Wat is er nog meer zeer relevant voor het Google algoritme

Google penguin 4.0 update

Na twee jaar lang in spanning te hebben gezeten kwam Google dan uiteindelijk met de langverwachte update die het Google algoritme eens te meer optimaliseert. De update maakt het bezoekers nog makkelijker om de pagina te vinden waar zij naar op zoek zijn. In deze update wordt er voornamelijk voor gezorgd dat irrelevante links, gedevalueerd worden. Wat betekent dit? Waar Google eerst veel waarde hechtte aan het aantal links, hecht het nu meer waarde aan de kwaliteit van de links. Kwaliteit wordt verruild voor kwantiteit. Wat heeft dit voor gevolgen voor sommige websites? De gevolgen kunnen enorm zijn. Bedrijven die een grote hoeveelheid links hadden die niet gerelateerd aan de website waren, zullen merken dat de zoekposities enorm dalen. Verder wordt er door de penguin update naast de relevantie van de links, ook gekeken naar de autoriteit en de betrouwbaarheid van de inkomende links. Het gaat nu dus niet alleen maar om hoeveel websites op je stemmen maar ook welke websites er op je stemmen.

Google algoritme is realtimegoogle algoritme

Het penguin algoritme is realtime. Wat betekent dit? Dit houdt in dat het Google algoritme nu ‘realtime’ opereert. Het Google algoritme komt nu regelmatiger langs, dit wordt ook wel ‘crawling’ genoemd. Het is niet per definitie zo dat elke aanpassing die je maakt direct tot inzichten leidt, maar wel sneller als voorheen. Google zal natuurlijk altijd nog moeten ‘crawlen’ en beoordelen. Het realtime algoritme heeft als gevolg dat er minder hevige schommelingen plaats vinden.

Wat kunnen we concluderen?

Alle updates van Google hebben als oogpunt om het voor de consument beter te maken. Zo ook deze updates. Het Google algoritme wordt continu geoptimaliseerd om de beste zoekresultaten voor de bezoeker zichtbaar te maken. Voor bezoekers aan Google heeft het geen gevolgen, voor sommige websites wel. In websites dient tijd gestoken te worden, net als in een huis. Verwaarloos je het? Dan is het niet meer de moeite om naar te kijken. Zo werkt het nou eenmaal. Voor Blauwe Monsters betekent dit dat wij net als voorheen, doorgaan met het optimaliseren en vernieuwen van uw content.

Wat voor rol heeft Blauwe Monsters?

Wij voorzien u van de laatste tips en tricks op het gebied van ‘Search Engine Optimalization’ en zullen hier op een ‘Google-vriendelijke’ manier op inspringen. Wij helpen u naar de top van Google. Zo genereert u met uw website meer traffic, en daarmee meer conversies. Geïnteresseerd geraakt? Neem vrijblijvend contact op met ons, wij nodigen u graag uit voor een kopje koffie waarin wij kunnen bespreken wat wij voor uw website kunnen betekenen.