Backlinks: De Complete Gids

illustratie backlinks

Op deze pagina:

Een backlink is een verwijzing vanaf een externe website naar je eigen domein. Zoekmachines zien backlinks als stemmen voor jouw website. Het aantal kwalitatieve en relevante verwijzende backlinks bepalen uiteindelijk de waarde van de pagina. Hoe hoger de waarde van je pagina hoe hoger je in de zoekresultaten komt en daardoor meer organische bezoekers krijgt.

Backlinks is een term dat gebruikt wordt binnen linkbuilding. Linkbuilding is het gehele proces waarbij het linkprofiel rondom een website vergroot wordt. Dit wordt ook wel “off-page SEO” genoemd en is naast on-page en technische SEO een van de drie onderdelen van zoekmachine optimalisatie. Hulp nodig met jouw SEO? Linkbuilding uitbesteden kan bij Blauwe Monsters.

Backlinks zijn essentieel voor een sterkere pagina en daardoor een hogere positie in Google. Het is belangrijk dat deze backlinks van hoge kwaliteit zijn en relevant zijn naar de pagina waarna deze links verwijzen. Voordat je begint met het verzamelen van backlinks is het belangrijk dat je goed in kaart brengt waar je de backlinks naar toe laat linken. Dit doe je door een goede SEO strategie op te zetten.

Er zijn een aantal programma’s waarmee je backlinks kunt checken. Bij Blauwe Monsters gebruiken we voornamelijk Ahrefs en Majestic om linkprofielen te analyseren. De crawler van Ahrefs is na Googlebot de crawler met de meeste online activiteit en daarmee de grootste database van backlinks. Naast het checken van backlinks kun je je website ook op gebroken links checken. In de Google Search Console van je website worden eventuele verbeterpunten weergegeven met daarbij een uitleg hoe je deze verbeterpunten kunt oplossen.

Advies ontvangen over backlinks? Wij maken kosteloos een scan van jouw website en geven vrijblijvend advies.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wanneer je backlinks gaat verzamelen is het belangrijk dat deze van kwaliteit zijn. Om de kwaliteit van een backlink te bepalen kijken we naar een aantal aspecten. Deze zes aandachtspunten hebben wij overgenomen van Ahrefs omdat onze kijk op backlinks hierop aansluit.

1. Autoriteit

Stel je voor dat je een backlink krijgt van de net nieuwe website van een vriend van je of een backlink van NOS.nl. De NOS heeft in dit voorbeeld een veel hogere autoriteit. Zo kijken zoekmachines, zoals Google, naar de autoriteit van een website om de SEO waarde van de backlink te bepalen.

Vroeger had Google een openbare PageRank score van 0 tot 10 om de autoriteit waarde van een pagina aan te geven. Ergens in 2014 is Google gestopt met deze waarde. Sindsdien zijn veel bedrijven deze waarde na gaan maken. Deze waardes komen vaak overeen met hogere posities in Google maar de SEO waardes zijn geen ranking factoren op zichzelf. Gebruik de waardes dus als een indicatie maar staar je er niet blind op.

Er zijn inmiddels veel verschillende SEO / Autoriteit waardes. Hieronder een lijst met de waardes die wij binnen Blauwe Monsters gebruiken .

Waarde & Bedrijf:Definitie:
Domain Authority (DA)
Moz
Domain Authority (DA) is een door Moz ontwikkelde rankingscore voor zoekmachines die voorspelt hoe waarschijnlijk het is dat een website scoort op pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines (SERP’s). Een Domain Authority-score varieert van één tot 100, waarbij hogere scores overeenkomen met een groter vermogen om te scoren in zoekmachines.

Page Authority (PA)
Moz
Page Authority (PA) is een score die is ontwikkeld door Moz en die voorspelt hoe goed een specifieke pagina zal scoren op pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines (SERP). Page Authority-scores variëren van één tot 100, waarbij hogere scores overeenkomen met een groter vermogen om te rangschikken.

Trust Flow (TF)
Majestic
Trust Flow (TF) staat voor de kwaliteit van links die verwijzen naar URL’s en websites. Een webpagina met een hogere Trust Flow dan Citation Flow heeft meestal links van goede kwaliteit.

Citation Flow (CF)
Majestic
Citation Flow (CF) is een score die de hoeveelheid links weergeeft die naar een bepaalde website verwijzen. Citation Flow maakt het niet uit of een link van goede of slechte kwaliteit is.

Domain Rating (DR)
Ahrefs
Domain Rating (DR) is een statistiek die de “linkpopulariteit” van een website weergeeft in vergelijking met alle andere websites ter wereld op een schaal van 0 tot 100.

URL Rating (UR)
Ahrefs
URL Rating (UR) toont de sterkte van het backlinkprofiel van een specifieke pagina op een logaritmische schaal van 0 tot 100. Zowel interne als externe links worden in aanmerking genomen bij het berekenen van deze statistiek (maar ze worden anders “gewogen”).

Tabel: Lijst met verschillende SEO / Backlink waardes

2. Relevantie

Stel je voor dat je een website hebt over de beste koffie zaakjes in Amsterdam en je krijgt een backlink van Douwe Egberts en een andere backlink van een financiële blogsite. De backlink van Douwe Egberts is in dit geval duidelijk relevanter omdat het over koffie gaat. Zoekmachines kijken naar relevantie van backlinks. Daarom is het slim om met linkbuilding te richten op relevante autoritaire websites en artikelen binnen jouw branche of vakgebied.

3. Ankerteksten

De ankertekst is de tekst waar een interne of externe backlink uit bestaat. Deze tekst geeft context mee aan de zoekmachine waar de pagina achter de backlink over gaat. Zorg dat het grootste deel van de ankerteksten naar jouw merknaam linkt, maar varieer hier ook in. Laat een deel van je externe links verwijzen naar een productcategorie of een specifiek merk. Pagina’s met enkel belangrijke zoekwoorden als ankerteksten kunnen mogelijk minder hoog ranken vanwege ”over optimalisatie” ga dus altijd voor een gezonde natuurlijke verhouding in je ankerteksten. Er is niet één winnend recept als het gaat om de verhouding in ankerteksten. Een slimme strategie is om te kijken naar het linkprofiel van de top 10 organische resultaten bij het zoekwoord waar je je op focust en het gemiddelde daarvan na te streven.

  • Soorten ankerteksten
    • Exact match: ”online marketing”
    • Phrase match: ”wat doet een online marketing bureau?”
    • Partial match: ”marketing steeds vaker online”
    • Branded: ”Blauwe Monsters”
    • Naked URL: ”https://blauwemonsters.nl/”
    • Random: ”lees meer of klik hier”
    • Imagelink: ”Alt tekst van een afbeelding”

4. Follow of nofollow

Het is mogelijk om een backlink een attribuut mee te geven voor de zoekmachine. Als jij graag naar een pagina wilt linken maar je wilt niet dat de zoekmachine hier waarde aan hecht gebruik je een rel=nofollow in de linkcode. Voorbeeld follow en nofollow links:

  1. <a href=”https://blauwemonsters.nl/”>Blauwe Monsters</a >
  2. <a href=”https://blauwemonsters.nl/” rel=”nofollow”>Blauwe Monsters</a >

Met een nofollow link zeg je eigenlijk tegen de zoekmachine dat dit niet telt als een stem. Oorspronkelijk zei Google ook dat ze niks deden met nofollow links. Maar in 2019 lieten ze weten anders te kijken naar nofollow backlinks. Daarmee introduceerde ze ook twee nieuwe link attributen namelijk:

  1. rel=“UGC” – om User Generated Content aan te geven. Zoals comments of forum berichten.
  2. rel=“sponsored” – om aan te geven als een backlink onderdeel is van een advertentie, sponsorschap of als de link gekocht is.

Als regel wil je altijd follow links naar jouw pagina omdat dit de backlinks zijn die als stemmen tellen. Maar, als er een kans is om een nofollow link van een hoge autoriteit pagina te krijgen moet je het zeker doen. Een goed voorbeeld is Wikipedia waar alle links nofollow zijn maar mogelijk wel waarde kunnen toevoegen.

5. Plaatsing

De plek op de pagina van een backlink is ook een belangrijk aspect. De plek is namelijk een van de weinige factoren die de Click Through Rate (CTR) van de ene naar de andere pagina kunnen verhogen. Lezers zullen eerder klikken op een link bovenaan de pagina dan eentje helemaal onderaan. De theorie is dat een link op een prominente plek in de content meer waarde heeft dan een verstopte link in bijvoorbeeld de footer van de pagina.

6. Bestemming

Last but not least op de lijst is de bestemming waar een backlink naartoe verwijst. Hier zijn drie soort bestemmingen in te onderscheiden:

  1. De homepage
  2. Linkwaardige content
  3. Landingspagina’s die je hoog wilt laten ranken in Google

Gebruikelijk is dat de meeste backlinks naar je homepage gaan. De pagina’s die je hoog in Google wilt krijgen zijn vaak de lastigste om backlinks naar te krijgen. Dat is omdat mensen uit zichzelf vaak naar informatieve pagina’s linken en niet naar commerciële pagina’s. Hierdoor is een veel voorkomende vraag binnen SEO: hoe ga je ranken met je commerciële pagina’s? Een van de tactieken in het SEO arsenaal om dit voor elkaar te krijgen is door interne links te gebruiken binnen je website. Linkwaarde is namelijk ook intern door te geven aan verschillende pagina’s binnen hetzelfde domein.

  • Interne en externe backlinks

Het belangrijkste verschil tussen backlinks is of deze intern of extern zijn. Externe backlinks ziet de zoekmachine als stemmen naar jouw website en interne links niet. Toch dienen interne links als geheim wapen voor veel SEO specialisten. Een interne link geeft namelijk ook context en waarde mee naar andere pagina’s binnen jouw website. Daarnaast heb je op interne links zelf de volledige controle en bij externe links niet.

  • In content backlinks

In content backlinks zijn links die in de hoofdcontent van een pagina staan. Dus niet in een menu of footer, maar in de lopende tekst. Dit is het type backlink waar je de meeste van naar jouw pagina wilt hebben omdat de zoekmachine deze als relevant ziet. Veel voorkomende natuurlijke backlinks zijn backlinks die in een geschreven artikel of blog zijn verwerkt.

  • Startpagina- en partnerlinks

Startpagina’s zijn websites die enkel bestaan uit links naar andere websites. Het beste voorbeeld is www.startpagina.nl. Er zijn talloze startpagina clone websites die puur als doel hebben om te linkbuilden. Partnerpagina’s hebben eigenlijk een zelfde functie, dit zijn pagina’s binnen een normale website waar enkel links op staan. Vroeger werkte startpagina en partnerlinks beter dan vandaag de dag. Maar ze kunnen nog steeds ingezet worden bij een gevarieerde backlinkprofiel. Bijvoorbeeld om te variëren in ankerteksten of om een nieuwe pagina te laten ranken in Google.

Als je backlinks gaat kopen is het belangrijk om goed te weten wat je koopt en met wie je in zee gaat. SEO en linkbuilding kost tijd. Vertrouw geen partijen die beweren je binnen enkele dagen bovenaan in Google te krijgen. Zoals op deze pagina beschreven is is niet elke backlink hetzelfde en zijn er veel aspecten om op te letten bij backlinks. Bij Blauwe Monsters is transparantie en duidelijke communicatie belangrijk. Je betaald alleen voor wat je ook daadwerkelijk krijgt. Geen addertjes onder het gras of verborgen kosten.

Google is officieel geen fan van backlinks kopen zoals ze aangeven in hun richtlijnen. De gedachte achter het algoritme van zoekmachines is namelijk dat backlinks relevantie aantonen. Wanneer backlinks gekocht worden koop je eigenlijk relevantie en beïnvloed je de zoekresultaten.

In de praktijk worden er veel backlinks gekocht en werkt het ook goed voor zoekmachine optimalisatie. Bij competitieve zoekwoorden kom je vrijwel altijd gekochte backlinks tegen in het linkprofiel van de pagina’s. Hierdoor zien veel SEO partijen het kopen van backlinks als een grijs gebied.

De tijd van zoveel mogelijk backlinks verkrijgen is voorbij. Het gaat nu vooral om de kwaliteit van de backlinks. Door in één keer heel veel backlinks van lage kwaliteit te kopen breng je jouw website alleen maar schade aan. Vandaag de dag is het belangrijk dat je niet zomaar wat backlinks koopt, maar dat je weet wat je doet. Daarom is het verstandig om linkbuilding uit te besteden aan een transparant bureau met ervaring.

Geen linkbuilding pakketten.

Veel bureaus werken met standaard linkbuilding pakketten. Dit doen wij bij Blauwe Monsters niet. Waarom niet? Omdat wij geloven dat SEO en linkbuilding maatwerk is. De situatie is bij iedere klant anders. Wij komen graag in contact en maken een persoonlijk voorstel op basis van de unieke situatie.