Meer rendement uit je AdWords halen? Klik hier voor een GRATIS consult van onze expert!
GRATIS CONSULT

Page content

SEO expert

SEO expert 2016

Een SEO expert heeft verstand van het verhogen van de zoekmachine positie. Kortom; hoe kom je hoger in Google. Het woord SEO is een Engels woord maar wordt ook vaak in het Nederlands gebruikt. Het staat voor Search Engine Optimization; kort gezegd zoekmachine optimalisatie. Sommige ondernemers werken niet graag met een bureau samen maar liever met een freelance SEO expert of SEO specialist.

Een goede SEO expert kent de werking van een zoekmachine. Natuurlijk is de meest bekende zoekmachine Google maar ook Bing en Yahoo worden nog wel eens gebruikt. Wij adviseren om de focus niet op deze zoekmachines te leggen als het op SEO aankomt. Google wordt namelijk door 94% van de mensen gebruikt. Op het gebied van adverteren kan Bing wel een waardevolle toevoeging zijn wanneer de doelgroep uit oudere mensen bestaat. Op veel computers staat Bing automatisch als zoekmachine ingesteld, de oudere doelgroep weet vaak niet hoe hij of zij dit om kan zetten naar Google. Wanneer u zich dus richt op een oudere doelgroep liggen er kansen bij het adverteren in Bing.

Wat is een SEO expert?

Een SEO expert is iemand die op de hoogte is van de nieuwste insights op het gebied van SEO en proactief de ontwikkelingen in de markt volgt. Google kent 2 soorten zoekresultaten. Dit zijn organische zoekresultaten en betaalde zoekresultaten. De betaalde zoekresultaten verlopen via het programma Google Adwords en wordt SEA genoemd. De organische zoekresultaten worden SEO genoemd. Deze leveren gratis bezoekers op er is wel 1 voorwaarde het beste antwoord op de vraag die een klant stelt.

Beginnen bij de basis

Veel bedrijven vragen zich af waar te beginnen voor een goede online strategie. Dit begint bij een goed zoekwoorden analyse. Een zoekwoorden onderzoek brengt in kaart op welke termen de potentiele klant zoekt en waar er lansen liggen in de markt. Als je online producten verkoopt dan kun je de conclusie trekken dat als een klant zoekt op 'kinderkleding kopen' een stuk koopgerichter is dan alleen op “kinderkleding”. Kortom bepaal het juiste hoofdzoekwoord en ga daar je resultaat mee behalen. Als je jouw hoofdzoekwoord in de top 3 hebt gekregen ga dan door naar het volgende zoekwoord. Een goede SEO expert zal je het advies geven om in je strategie een combinatie te gebruiken van woorden met veel maandelijkse zoekopdrachten en (long-tail) zoekwoorden met een laag zoekvolume. Hier zit vaak minder concurrentie op. Specialisten hebben niet alleen de theoretische kennis, maar ook de kunde om zoekmachine vriendelijke teksten te kunnen aanleveren.

Hoe weet ik wanneer resultaten goed zijn?

Een goede specialist kijkt verder dan enkel posities in de zoekmachine. Er dient te worden gekeken naar juiste on-page optimalisatie en metrieken als bouncepercentage. Wat is een bouncepercentage? Dit zijn bezoekers die zonder verder op de website te scrollen de website weer verlaten. Google trekt dan de conclusie dat de klant niet gevonden heeft wat hij zocht. Als dit te veel gebeurd wordt de pagina als 'niet relevant' gekenmerkt. Als u wilt weten of uw bouncepercentage te hoog is kunt u kijken in google analytics hier leest u uw percentage af. Een goed bouncepercentage zit over het algemeen onder de 50%.

Experts voorkomen een Google penalty

SEO specialisten die 'black hat' praktijken toepassen verpesten het imago van de markt. Black hat SEO is de zoekmachine misleiden door trucen uit te halen waarvan Google zegt deze niet toe te staan. Doe je dit toch dan kan dit een handmatige Google Penalty opleveren. Je zal volledig of grotendeels uit de zoekmachine worden gegooid en al je harde werk is dan voor niks geweest. Zorg dan ook dat je met iemand in zee gaat die altijd de (ongeschreven) regels van de zoekmachine volgt.

Penalty en Search Console

Een specialist geeft GEEN garanties

Dit klinkt misschien tegenstrijdig maar dat is het niet. Elke kenner weet dat harde garanties niet te geven zijn, zeker niet in een markt die concurrerend is. Wanneer een bureau of specialist jouw een nummer 1 positie belooft is dit eerder een reden om niet met deze persoon in zee te gaan.

Goede SEO in 2016?

Het landschap rondom optimalisatie van een website is de afgelopen jaren erg veranderd. Door de verschillende updates die Google heeft gedaan is het steeds belangrijker om relevant te zijn. Kortom de tekst volstoppen met veel zoekwoorden of overal tags plaatsen in de tekst is niet meer van deze tijd. Een goede tekst wordt in plaatst van zoekwoorddichtheid beoordeeld op kwaliteit en toegevoegde waarde. Maak dus gebruik van synoniemen en andere bewoordingen in plaats van op 1 zoekwoord te richten. En denk bij het schrijven van teksten aan eventuele vraagstukken die de consument beantwoord wil hebben.

8 punten waar je op moet letten bij de zoektocht naar een SEO expert:
1. On-page optimalisatie ervaring
2. Google certificaten
3. SEO scan waar moet die aan voldoen?
4. Autoriteit verhogen door middel van linkbuilden
5. SEA inzetten wanneer en waarom?
6. Succesvolle voorbeeld casussen
7. Welke website is seo proof?
8. Zoekwoorden onderzoek belangrijk voor Seo?

In dit onderdeel zullen we elke tip in een apart hoofdstuk behandelen.