Wat is een: Google certificaat?

Een Google certificaat is een certificaat dat Google toekent aan degenen die een cursus van Google hebben afgelegd. Vervolgens kunnen zij daarmee aantonen dat ze overweg kunnen met de verschillende marketing gerelateerde functies van Google.

Welke Google certificaten zijn er?

Google heeft door de jaren heen diverse cursussen opgesteld voor de uiteenlopende expertises. Hieronder leggen wij een vijftal Google certificaten toe.

Basisprincipes Online Marketing

Met deze cursus leer je de basisprincipes van online marketing. Daarbij komen diverse onderwerp aan bod zoals zoekmachineoptimalisatie, e-mailmarketing, mobile marketing en online adverteren. Je kunt hiervoor een Google certificaat behalen door allerlei korte cursussen af te ronden in de ‘Digitale Werkplaats’ en uiteindelijk de eindtoets te maken. Als je hiervoor een voldoende haalt, dan ontvang je vervolgens het ‘Google Online Marketing’ certificaat. 

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen op gebied van online marketing? Neem contact met ons op via het formulier!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Google Search Ads

Met het certificaat ‘Google Search Ads’ toon je aan dat je in staat bent om campagnes te maken en te optimaliseren in de Google omgeving. In de ‘Google Search Ads Academy’ word je meegenomen in het opzetten, beheren en optimaliseren van een aantal tekstadvertentie campagnes. Je leert daarbij onder andere om geautomatiseerde oplossingen zoals ‘Slim bieden’ en ‘Doelgroepoplossingen’ in te zetten om zo de prestaties te verbeteren.

Google Display Ads

Naast tekstadvertenties kun je binnen Google ook adverteren met beeld. Deze zogenaamde banners worden dan getoond in het ‘Google Display Netwerk’. Dit zijn bijvoorbeeld advertenties zoals je ze kent van Booking.com: je zoekt een hotel en een paar dagen later word je via banners op andere websites gewezen op jouw plannen om op vakantie te gaan. Met een ‘Google Display Ads’ certificering laat je dan ook zien dat je het netwerk kunt gebruiken om rendement te behalen op investeringen in display-advertenties.

Google Ads Video

Adverteren via video heeft de afgelopen jaren een sterke vlucht genomen. Steeds meer bedrijven zien dan ook de waarde van YouTube in. In de Google Ads Video Course leer je hoe je de video advertentie oplossingen van Google en YouTube kunt inzetten om zo potentiële klanten te bereiken in verschillende fases van het aankoopproces.

Google Shopping Ads 

Google Shopping wordt steeds belangrijker, zeker voor webshops. Shopping advertenties zijn de advertenties die je ziet in de vorm van plaatjes naast de tekst advertenties in de zoekresultaten. Via Shopping krijgt een klant het product dus direct te zien. Zeker voor webshops met tastbare producten is Google Shopping Ads een goed middel. Tijdens de Google Shopping Ads training leer je omgaan met productfeeds en de optimalisatie van Shopping met tekstadvertenties om het aantal conversies te maximaliseren.

Wat zijn de voordelen van het behalen van een Google certificaat?

Ten eerste kun je met zo’n certificaat laten zien dat je een behoorlijke mate van kennis bezit. Het toont met andere woorden jouw deskundigheid op het gebied van SEO of SEA aan, afhankelijk van welk certificaat je behaald hebt. Ook laat je ermee zien dat je bereid bent moeite te doen om jouw kennis up-to-date te houden.

Ten tweede helpen Google certificaten om het bedrijf waar je werkzaam bent een ‘Google Partner’ of ‘Google Premier Partner’ badge te laten verdienen. Om als bedrijf deze badge te verkrijgen, moet namelijk minimaal één aangesloten lid gecertificeerd zijn voor Google Ads.