Meer rendement uit je AdWords halen? Klik hier voor een GRATIS consult van onze expert!
GRATIS CONSULT

Page content

Conversiegericht zoekwoorden onderzoek

Bij het indelen van een website willen de meeste mensen heel graag inspelen op de zoekwoorden waar het meest naar gezocht wordt. Hopend op een top 3 positie rekenen veel webshop eigenaren zich al rijk.

Buiten dat de concurrentie veel hoger is op deze 'massa woorden', is er nog een andere reden om niet altijd op de meest gezochte termen te richten. De kans op conversie is relatief laag bij deze algemene zoektermen. In plaats van alleen maar onder je huidige bezoekers bezig te zijn met conversie optimalisatie, is het ook een mogelijkheid om hiermee bezig te zijn door goed na te denken over welke bezoekers je nou naar je website laat komen.
Hieronder staan drie voorbeelden gegeven om in je zoekwoordenonderzoek rekening te houden met conversie.

  • algemene zoekwoorden vs specifieke zoekwoorden
  • koopgerichte zoekwoorden
  • longtail zoekwoorden

Algemene zoekwoorden vs. Specifieke zoekwoorden

Iemand die zoekt op het woord 'sportkleding' is nog geen heel gerichte zoeker. Sportkleding is namelijk een heel breed begrip. De term 'Nike sportbroek' wordt heel wat minder op gezocht maar is veel gerichter. In tegenstelling tot de term sportkleding, weet de persoon die zoekt op Nike sportbroek al:

- wat voor soort sportkleding hij/zij naar op zoek is
- welk merk sportkleding hij/zij naar op zoek is

conversiegericht zoekwoorden onderzoek

De kans dat deze persoon daadwerkelijk tot aankoop over gaat wanneer deze op jouw website in de zoekmachine klikt is erg groot. Jij biedt namelijk precies aan wat deze persoon zoekt. Zorg dus dat je naast je hoofd- en subcategorieƫn, voldoende landingspagina's aanmaakt op deze gerichte zoekwoorden. De sleutel van succes is het richten op verkoop, en niet zo zeer op zoveel mogelijk bezoekers.

Koopgerichte zoekwoorden

Een andere manier om je zoekwoorden onderzoek op conversies te richten is het zoeken naar woorden met 'koop' of 'kopen' er in. Een heel simpel en bekend trucje, maar wel een die goed werkt. De conversiepercentages liggen op deze zoekwoorden meerdere procenten hoger dan op de algemene zoekwoorden. Iemand die intikt 'bureaustoel kopen' heeft waarschijnlijk ook de intentie om een bureaustoel te kopen.

Longtail zoekwoorden

Op de meeste longtail zoekwoorden is niet heel veel zoekvolume. Het is vergelijkbaar met algemene en specifieke zoekwoorden. Longtail zoekwoorden zijn in veel gevallen vragen. 'Wat kost een boekhouder?' is een vraag die gemiddeld 170 keer per maand wordt gesteld. Een ultieme kans om als aanbieder van boekhoudprogramma's op in te spelen.

Samenvatting
Bovenstaande voorbeelden laten zien dat je veel meer moet denken in 'verkopen' en 'toegevoegde waarde' leveren dan kiezen voor het meest voor de hand liggende zoekwoord. Je wil ten slotte omzet draaien met jouw onderneming en bezoekersaantallen zeggen niets over je omzet.