Meer rendement uit je AdWords halen? Klik hier voor een GRATIS consult van onze expert!
GRATIS CONSULT

Page content

Mobile Marketing; Een steeds belangrijker onderdeel van Internet marketing

Mobile marketing wordt steeds belangrijker. 87% van de bevolking heeft inmiddels een Smartphone. 50% van alle digitale mediatijd wordt doorgebracht in Apps op de mobiel. 36% van alle conversies wordt afgerekend met de mobiele telefoon. In 2016 gingen 60 tot 70% van de zoekopdrachten via een mobiel apparaat, terwijl het zoekverkeer via de desktop met 50% afnam. Daarmee werd 2016 ook het jaar dat het mobiele apparaat, de desktop voorbij ging in online gebruik.

Het kon eigenlijk al niet, maar het zal nu echt duidelijk zijn dat het essentieel is om via de mobiel bij de consument in beeld te zijn. Daarmee is Mobile Marketing een essentieel onderdeel geworden van Internet Marketing en zullen bedrijven meer aandacht gaan besteden om hun toegevoegde waarde via mobiele apparaten aan de consument kenbaar te maken.
Als Blauwe Monsters volgen we deze ontwikkelingen op de voet en gaan we graag in gesprek met u om van gedachten te wisselen wat Mobile Marketing voor u kan betekenen.

Hieronder daarom een aantal mooie ontwikkelen om via de mobiel nog meer specifiekere invulling te geven aan de behoefte van de consument.

Locatie en Mobile Marketing:

Mobile Marketing heeft als onderscheidende toegevoegde waarde dat je via Mobile Marketing data kan verzamelen wat via de andere onderdelen van Online Marketing niet kan. Belangrijkste hiervan is de locatie. De techniek is inmiddels zover dat je push berichten kunt krijgen van aanbiedingen van bedrijven waar je op dat moment in de buurt bent. Het is hierbij ook mogelijk om op basis van verzamelde data door middel van het gebruik van je mobiele apparaat dit heel gericht te doen. Het verstuurde Push bericht geeft daardoor steeds meer invulling aan behoeftes die je op dat moment hebt.

Mooi voorbeeld is een actie van Groupon die je rond etenstijd aanbiedingen van Restaurants in de buurt kan sturen. Eindeloos zoeken naar een geschikt restaurant is daarmee verleden tijd. Dit betekent dat het mogelijk is geworden voor u als adverteerder om de doelgroep die bij u in de buurt is te herkennen en een gerichte aanbieding te doen.

SEO en Mobile Marketing

Ook Google is de enorme opkomst van Mobile Marketing niet ontgaan en vinden het goed vindbaar zijn via de mobiel inmiddels zeer relevant. Zij zijn daarom sinds het begin van 2017 met de Google Mobile first aanpak gekomen en dit betekent onder andere dat er een aparte mobiele index is. Daarnaast zie je dat Google de geschiktheid voor mobiel een steeds belangrijks aspect vindt met betrekking tot de relevantie van de website. Ook hierin wordt Mobile Marketing dus steeds meer van belang.
Welke belang heeft Mobile Marketing in de Customer Journey

Belangrijk bij Mobile Marketing is om te realiseren dat in de Customer Journey de Mobiel inmiddels een heel belangrijk onderdeel, maar meestal niet het enige aspect is. De Customer Journey is tegenwoordig complex en zo goed als altijd Multi Channel. Dat betekent dat de consument zo goed als altijd meerdere kanalen gebruikt om uiteindelijk tot de aankoop te komen. Mooi voorbeeld is een consument die een reguliere winkel bezoekt, ter plekke in de winkel op zijn/haar mobiel prijzen gaat vergelijken en uiteindelijk ’s avonds via de desktop zijn aankoop doet bij de goedkoopste aanbieder. Responsive design van uw website is daarmee echt een randvoorwaarde geworden.
Kort samengevat.

Door de technische ontwikkelingen geeft Mobile Marketing inmiddels zeer interessante mogelijkheden om in beeld te komen bij de consument en deze aan u te binden en dus de hoogste tijd om samen met Blauwe Monsters serieus te kijken wat Mobile Marketing voor u bedrijf kan betekenen.

Mobile Marketing; Wat verwachten we in 2017

De mobiele technologie staat niet stil in Mobile Marketing, sterker nog deze ontwikkeling komt in een steeds sterkere stroomversnelling. We verwachten daarom dat we als consument een aantal van deze technologieën zullen adopteren in ons Consumentengedrag.

Voice-Driven Systemen

Stemherkenning en apps die daarmee werken bestaan al een tijdje in de Mobile Marketing. De technologie was echter nog niet dermate goed dat op basis van het ingesproken de technologie snel tot een duidelijk antwoord kon komen. Dit is echter de afgelopen periode sterk doorontwikkeld door Deep learning. Deap Learning is een machine learning techniek waarbij men de computer met miljoenen voorbeelden van het web traint om snelle en volledige antwoorden te geven. De computer kan door deze training snel onze natuurlijke manier van spreken herkennen. Zo zal in 2017 praten met computers normaal worden, want waarom typen als het ook met praten kan? We verwachten dat deze vorm van Mobile Marketing op verschillende plekken terug te vinden is in dit jaar.

Augmented Reality 2.0

Augmented Reality is een technologie die de echte wereld en de fictieve wereld bij elkaar brengt. Een technologie die al veel wordt toegepast in Mobile Marketing. Een heel sprekend voorbeeld m.b.t. deze vorm van Mobile Marketing is Pokemon Go. Daarnaast past bijvoorbeeld Ikea al een Augmented Technologie toe. Met deze technologie is het mogelijk om Ikea meubelen fictief in je huis te plaatsen waardoor je op je mobiel dus kan zien hoe dit meubel zou staan in je huiskamer. Inmiddels komen ook veel beautymerken op de proppen met Apps waarbij je verschillende soorten Make Up kan uitproberen op jezelf via een foto op je Mobiel. Google Glass en Snapchat zijn andere voorbeelden waar de Augmented Reality is toegepast in deze vorm van Mobile Marketing.
De mogelijkheden met deze technologie zijn enorm en zullen ongetwijfeld door marketeers op diverse creatieve manieren toegepast gaan worden in 2017. Wordt deze technologie wellicht een hulpmiddel om mensen beter te leren kennen? En wat gaat Facebook met deze technologie doen?

Mobile marketing; Betalingen doen

In 2017 zullen we zien dat onze mobiel zowel Online als Offline steeds meer als betaalmiddel gaat fungeren. Niet meer stoeien met allerlei pasjes en apparaatjes, maar alles komt samen in je mobiel. Tot nu toe leverde alleen Android een mobiel met een betaalmogelijkheid door de zogenaamde NFC chip. Dit is dezelfde chips die in de hedendaagse betaalpassen zijn verwerkt wat ook maakt dat je er contactloos mee kan betalen. Het gebruik is tot nu toe nog niet echt groot. Grote banken zijn tot nu toe nog niet met hele goeie apps gekomen wat maakt dat je de NFC chip op je mobiel ook echt kan gaan gebruiken om te betalen. Hierdoor is deze vorm van Mobile Marketing nog niet echt van de grond gekomen.

Mobile Marketing zal echter in onze ogen op dit vlak een vlucht gaan nemen in 2017. Apple Pay is inmiddels namelijk met een soortgelijk systeem gekomen wat betekent dat mobiel betalen straks op alle mobiele apparaten mogelijk is. In Londen zie je dat Apple Pay inmiddels al aardig is ingeburgerd. Het zal daarom ook niet lang meer duren voordat we als consument deze vorm van gemakkelijk betalen geadopteerd zullen hebben. Dit betekent tevens dat wij als marketeers nog meer mogelijkheden hebben om via de data op de mobiel consumenten gedrag te analyseren en nog nauwkeuriger te bepalen waar hun behoefte liggen. Kortom op meerdere vlakken een revolutionaire ontwikkeling in Mobile Marketing.

Als Blauwe Monster volgen we de ontwikkelingen van Mobile Marketing op de voet. We zien hierin veel mogelijkheden ontstaan waarmee we jullie als klant nog beter van dienst kunnen zijn. Graag gaan we met u hierover in gesprek om op het gebied van Mobile Marketing van gedachten te wisselen.

Hulp nodig bij Mobile Marketing? Neem contact met ons op.