Meer rendement uit je AdWords halen? Klik hier voor een GRATIS consult van onze expert!
GRATIS CONSULT

Page content

SEO Tips voor 2017

Is SEO nog steeds een belangrijk instrument in uw Online Marketingstrategie? Ja, dat is het zeker! Echter door de snelheid waarmee Google haar zoekmachine innoveert en verbetert zullen de spelregels op dit vlak behoorlijk veranderen aankomende periode. Als Blauwe Monsters houden we deze ontwikkelingen nauwlettend in de gaten en struinen we dagelijks het web af om ons in te lezen in alle SEO ontwikkelingen. Daarnaast volgen we de resultaten van onze klanten nauwlettend en weten daardoor goed welke impact een Google update heeft en kunnen daar vervolgens snel op inspelen. Op basis van al deze ontwikkelingen hebben we voor u een aantal SEO tips geformuleerd die een belangrijke rol gaan spelen in SEO land aankomen jaar.

SEO tip 1: Goede content wordt belangrijker

 

Het lijkt een dooddoener deze SEO tip, want content is nu al heel belangrijk. Toch gaat hierin veel veranderen. Hierin zie je vooral dat Google aan het inspelen is in de manier waarop wij zoeken. Meer dan de helft van alle zoekopdrachten is geformuleerd in de vorm van een vraag. Dit betekent dat Google graag wil dat de zoekresultaten zo goed mogelijk antwoord geven op deze vraag. Uw landingspagina zal daarom zo goed en zo uitgebreid mogelijk antwoord moeten geven op de door de zoeker geformuleerde vraag. Als een zoeker zoekt op: Wat zijn de belangrijkste SEO tips? Dan zal google deze pagina hoog waarderen doordat hierin een behoorlijk aantal goede, relevante en hedendaagse SEO tips worden benoemd.
Een belangrijke rol in deze SEO tip zullen hierin de Featured Snippets gaan spelen. Wellicht bent u dit al eens tegengekomen. U geeft een vraag als zoekopdracht in en dat er in de organische zoekresultaten een uitgelicht zoek resultaat is met een samenvatting van het antwoord op uw vraag. Dit is een Featured Snippet. U kunt zich voorstellen dat de CTR van een Featured Snippet vele malen hoger is dan de reguliere zoekresultaten. Nadeel is wel dat deze zoekers vaak nog wel vroeg in de Customer Journey zitten en dat de kans op conversie minder groot is. Het bijkomende voordeel wat daar dan uiteraard bij hoort is dat u bij de consument vroeg in de Customer Journey al in beeld bent.

SEO Tip 2: Zorg dat u ook gevonden wordt via Voice Search

 

De zoekopdrachten via Voice Search beginnen een vlucht te nemen en zal aankomende jaren harder gaan stijgen. Via Voice Search gevonden worden is daarom één van de belangrijkste SEO tips. Hoe kan dit nu precies? Belangrijkste factor in deze SEO tip is dat Voice Search technisch gezien een sterke ontwikkeling heeft doorgemaakt. Rond 2013 was de technologie nog niet zo ver dat ze 80% van de gesproken woorden konden herkennen. Inmiddels is dat 99%, waardoor consumenten Voice Search massaal aan het adopteren zijn. 20% van de mobiele zoekopdrachten gaat inmiddels via Voice Search. Het interessante is dat er een nieuwe strijd ontstaat om de zoekers te binden en dat andere partijen buiten Google veel effort steken om de Voice Searchers naar zich toe te trekken door digitale persoonlijke assistenten apps te ontwikkelen. Hierin is voice search een onderdeel. Ook Google zet hier fors op in met de Google Now App.
Waar gaan we naartoe met Voice Search?
Comscore verwacht dat in 2020 50% van alle zoekopdrachten Voice gerelateerd zijn. Dit betekent dat Voice Search een essentieel onderdeel gaat worden van uw SEO strategie. Belangrijke vraag bij deze SEO tip is: Op welke manier wordt met Voice Search gezocht? Informatie die er nu is laat zien dat er via Voice Search meer via de zogenaamde Long tale zoektermen wordt gezocht. Voorbeeld van een Voice Search zoekterm is: Ik zoek een goed Online Marketing bureau in de buurt. Via de desktop zou hierin eerder gekozen worden voor: Online marketingbureau Hoofddorp.
Dit betekent naar de toekomst toe een interessante uitdaging, want hoe stemt u uw content goed af op zowel de zoekopdrachten via Desktop als op die van Voice Search. De hoeveelheid zoekopdrachten via mobiel en via desktop zal namelijk in 2020 ongeveer gelijk zijn.

SEO tip 3: Zorg voor een goede mobiele ervaring:

 

Deze SEO tip was in 2016 al een belangrijk aspect, maar zal in 2017 nog belangrijker worden. Het aantal zoekers via mobiel is inmiddels het aantal zoekers via Desktop voorbij gegaan. Zorgen dat uw website via een Responsive of Adaptive design zich aanpast op verschillende devices en/of schermgroottes is in 2017 noodzakelijk. Ook Google ondersteund hier inmiddels in via Accelerated Mobile Pages (AMP) technologie. Een technologie die alle zware zaken op uw website elimineert, zodat ook uw website op de mobiel snel reageert en de zoekmachine uw site sneller laadt. Dit kan een forse bijdrage leveren aan de mobiele vindbaarheid van uw website maar ook het optimaliseren van mobiel gebruik.
Daarnaast is de verwachting dat het tonen van Apps in de zoekresultaten zich verder zal ontwikkelen en deze een prominentere plek gaan innemen in de zoekresultaten.

SEO tip 4: Volg de ontwikkelingen van RankBrain nauwlettend.

 

Google is al enige tijd intensief bezig met een belangrijke SEO innovatie namelijk; RankBrain. RankBrain is een door Google nieuw ontwikkelde technologie door middel van artificial intelligence. Het houdt in dat Google zichzelf aan het aanleren is om complexere zoekopdrachten te gaan herkennen. Met dit zelflerend vermogen wordt het Algoritme van Google steeds verrijkt. Dit betekent vanaf nu dat uw SEO strategie continue aan verandering onderhevig is doordat Google continue leert zoekopdrachten beter te herkennen.
Welke impact heeft dit?
Tot nu toe zijn er nog geen grote verschuivingen in rankingen geconstateerd die met het effect van RankBrain te maken zouden kunnen hebben. Het is ook niet duidelijk in welke mate Google Rankbrain al heeft geïmplementeerd. Verwachting is wel dat dit een steeds grotere impact zal hebben op SEO.
Bijvoorbeeld:
Iemand zoekt met de volgende zoekopdracht: apparaat waarmee de vloer schoongemaakt kan worden. Als ik daar nu op zoek komt het onderstaande naar voren:

De meeste die mijn zoekopdracht lezen denken waarschijnlijk. Het zou zo maar kunnen dat hij een stofzuiger bedoelt. Google heeft nu nog moeite om deze vertaling te maken zoals u kunt zien. RankBrain gaat google helpen door Google in staat te stellen van dit soort zoekopdrachten te leren. RankBrain zorgt er voor dat het zoekgedrag na deze zoekopdracht geanalyseerd wordt. Als ik vervolgens langer stilsta bij de zoekresultaten die een stofzuiger tonen weet Google voor de volgende keer dat met een soortgelijke zoekopdracht hoogstwaarschijnlijk een stofzuiger wordt bedoelt.
Hoe snel kan Google dit leren?
15% van de zoekopdrachten zijn voor Google nieuw en nog nooit eerder ingevoerd. Dit zijn om dit in het juiste perspectief te plaatsen 450 miljoen opdrachten per dag!! Dit grote aantal geeft aan hoeveel munitie Google heeft om dagelijks van te leren.
Impact:
Het is nog heel moeilijk te voorspellen welke impact deze SEO tip gaat hebben. Het eindeloos herhalen van dezelfde zoekterm zal echter nog meer tot het verleden gaan behoren. Zoekmachines zijn al in staat om synoniemen te herkennen maar zal zich toe ontwikkelen naar het steeds beter herkennen van de relevantie van een compleet stuk content.
Uiteraard kan ik nog verder doorgaan met het genereren van SEO tips want die zijn er in overvloed, maar wat mij betreft zijn dit de belangrijkste SEO tips voor aankomende periode. Binnen Blauwe Monsters volgen we deze SEO tips op de voet. Graag gaan we met u in gesprek om te bekijken hoe u deze SEO tips maximaal kunt implementeren in uw strategie.

Comment Section

0 reacties op “SEO Tips voor 2017

Plaats een reactie


*