Meer rendement uit je AdWords halen? Klik hier voor een GRATIS consult van onze expert!
GRATIS CONSULT

Page content

Zo vind je de juiste doelgroep op Facebook

Zo vind je de juiste doelgroep op Facebook

Doelgroep vinden

Gigantisch veel mensen hebben een account op Facebook en bekijken dan ook dagelijks deze App. Doordat het zo groot is, is het een populair medium voor bedrijven die willen adverteren. Facebook is heel sterk en effectief om reclame op te maken en dit heeft verschillende redenen. Je kunt de criteria voor jouw doelgroep heel specifiek bepalen, bijvoorbeeld welke interesses mensen hebben, wat voor werk zij doen of een bepaalde sport bespelen.

Een opvallende titel of goede foto op jouw bedrijfsprofiel kan al in verschillende soorten marketing effectief zijn, maar je kunt jouw doelgroep nog beter bepalen. Je betaalt in vergelijking met andere (specifieke) marketingactiviteiten op de doelgroep weinig en daarom is het zo kosteneffectief.

Gericht zijn op het goede publiek kan het verschil maken tussen jouw winst en verlies. De methodes die hieronder worden uitgelegd, kunnen jou per jaar wel honderd tot duizenden euro’s besparen in reclamekosten. Het maakt niet uit wat voor bedrijf je hebt, de principes blijven hetzelfde.

Hoe bepaal je de doelgroep?

Je moet creatief denken. Er is geen vaste formule, maar er zijn wel richtlijnen waardoor je betere beslissingen kunt maken. Er zijn 3 stappen:

STAP 1: VERKENNEN

Voor het daadwerkelijk bepalen van de doelgroep, moet je alle soorten mogelijkheden onderzoeken die Facebook bij de zoekcriteria aanbiedt. Verken alle soorten interesses, soorten demografieën en gedrag. Kijk wat er allemaal mogelijk is. Dit is een belangrijk begin die velen overslaan.

STAP 2: BRAINSTORMEN

Gebaseerd op de zoekcriteria van Facebook, stel je nu ongeveer 3 á 5 doelgroepen op. Gebruik de mogelijke trefwoorden die bij jouw product of dienst passen en ga door je notities, zodat je kan zien of er bepaalde woorden zijn gezegd en die je dan ook kunt instellen.
Een voorbeeld van een mogelijke doelgroep (van bijvoorbeeld een fitness-zaak), is:

  • Interesse: Sports & Outdoors
  • Taal: Nederlands
  • Geslacht: Man
  • Leeftijd: 35-50 jaar
  • Plaats: Amsterdam
  • Grootte van de doelgroep: 25.000
  • Interesse: Fitness & Wellness
  • Taal: Nederlands
  • Geslacht: Man
  • Leeftijd: 50-65 jaar
  • Plaats: Amsterdam
  • Grootte van de doelgroep: 30.000

Je kunt de groepen dus ook opdelen in leeftijd en geslacht (om bijvoorbeeld jou doelgroep groter of kleiner te maken. Speel een beetje met alle criteria die beschikbaar zijn en stel zo veel mogelijk potentiële doelgroepen op die bij jouw product/dienst/bedrijf hoort.

STAP 3: MAAK KEUZES

Ook moet je rekening houden met de grootte van het publiek. Het beste aantal voor een effectieve campagne die je even kunt laten, is meestal tussen de 10.000 á 40.000 mensen (zeker niet groter!). Maar ook als jij de perfecte doelgroep hebt gevonden die uit 3.500 mensen bestaat en ideaal aansluit bij jou, ga er dan natuurlijk ook voor!

De bepalingsstrategieën van een doelgroep is een mix tussen analyse en intuïtie. Zonder hulp van Facebook zou je je doelgroep al kunnen/moeten weten. Maar met de hulp van Facebook kun je zien dat jouw geschatte grootheid van de gerichte groep niet altijd zo is met wat werkelijk is. Het is dus zoeken tussen juiste balans, en test het.

OVERGAAN TOT ACTIE

Maak een keuze tussen doelgroepen waarvan jij denkt die het meeste succes oplevert. Als het niet lukt, geen probleem. Je kunt nog altijd teruggaan en een andere doelgroep kiezen en testen. Blijf testen totdat je een goede respons hebt. Als je dan (eindelijk!) de ideale doelgroep hebt, kan dit zéker voor successen gaan zorgen!