Meer rendement uit je AdWords halen? Klik hier voor een GRATIS consult van onze expert!
GRATIS CONSULT

Page content

SEO 2016 – Belangrijkste rankingfactoren in Nederland

SEO 2016 – Belangrijkste rankingfactoren in Nederland

Rankingfactoren 2016

Rankingfactoren 2016

 

Een tijdje terug heeft Marcus Tober, CEO van het zeer bekende analyse en SEO platform Searchmetrics informatie vrijgegeven over wat in Nederland de belangrijkste rankingfactoren zijn. ie is Marcus Tober en waarom is de informatie die hij vertelt zo waardevol?

Dat is heel simpel. Marcus Tober is SEO van searchmetrics. Dankzij de vele klanten die zij onder hun hoede hebben (meer dan 250.000 websites!) beschikken zij over heel veel relevante data. Dankzij deze informatie krijgen we meer inzicht in de overeenkomsten van sites die goed in de zoekmachine zijn vertegenwoordigd. Dit betekent dus niet automatisch dat deze factoren een goede zoekpositie garanderen. Wel toont het een verband aan tussen deze factoren en goede zoekposities (top 3).

Afbeelding boven de vouw

Iets wat meer dan 77% van de websites uit de top 3 gemeen heeft is een geplaatste afbeelding boven de vouw.
In veel gevallen bevatten deze afbeeldingen ook de naam van het focus zoekwoord.

Aantal woorden

Opvallend is het aantal woorden wat veel van deze sites gemeen hebben. Het is een onderdeel wat vaak besproken is. Hoeveel minimum woorden moet je aanhouden? Uit de data is gebleken dat de sites binnen de top 10 een gemiddelde van 1500 woorden op de pagina hebben. Het is heel clich├ę, maar de content moet wel toegevoegde waarde hebben. Toch is het opmerkelijk dat uit de gegevens blijkt dat het toch voornamelijk pagina’s zijn met een hoog aantal woorden die goed scoren.

Korte URL’s

Iets wat wij vaak adviseren en ook nu weer belangrijk blijkt. Pagina’s die in de top 10 naar voren komen hebben een gemiddelde URL met daarin 51 karakters. Noteer dit dan ook als een van je speerpunten voor 2016; korte, schone URL’s!

Interne links

Sites met een hoog aantal interne links staan gemiddeld goed gepositioneerd. De reden hiervoor is heel simpel. Google schaart dit onder het stukje ‘user experience’. Via interne links is het namelijk makkelijk om door een site heen te bladeren.

Waardevolle content

Content is natuurlijk veel meer dan teksten en ‘platte woorden’. Plaatjes en video’s zijn ook content en worden dan ook zeer gewaardeerd door de zoekmachine. In de top 10 en specifiek de top 3 voeren sites met infographics, grafieken en dynamische content de boventoon.

SEOcial

Een onderdeel waar veel marketeers het niet over een worden. Is de sociale interactie nou wel of niet een factor die wordt meegenomen in je rankings? De meeste marketeers zeggen van niet. Zij denken dat Google dit niet meeneemt omdat het wat betreft sociale interactie makkelijk is om te ‘frauderen’. Denk aan vele fake-accounts die er worden aangemaakt of likes en followers die gekocht kunnen worden. Wel kunnen we uit de gegevens van searchmetrics concluderen dat de sites die goed vertegenwoordigd zijn in de zoekmachine, ook veel interactie hebben met hun social media kanalen.

Opmerkelijk:
Wat heel opmerkelijk is van de gegevens is dat lang niet alle goed gevonden pagina’s het hoofdzoekwoord in de paginatitel hebben. 2 jaar geleden kwam dit veel minder voor.