De invloed van AI-content op engagement

AI heeft de potentie om snel grote hoeveelheden content te creëren. Dat is positief nieuws voor bedrijven die waarde hechten aan consistentie en snel meer content nodig hebben. Helaas heeft de inzet van AI ook een negatief effect op je website. 52% van de bezoekers voelt zich minder betrokken als een tekst door AI is geschreven. Hoe los je dit op?

Ga op zoek naar de emotionele verbinding

Mensen verlangen naar emotionele verbindingen, en als marketeers weten we dat het onze taak is om emoties op te roepen en meeslepende verhalen te vertellen. Een interessant onderzoek van Bynder toonde aan dat wanneer deelnemers moesten kiezen tussen twee artikelen zonder te weten welke door AI was gegenereerd, 56% de voorkeur gaf aan de door AI geschreven versie. Maar op de vraag hoe ze zich zouden voelen bij het lezen van tekst waarvan ze vermoedden dat deze door AI was geschreven, antwoordde 52% dat ze zich minder betrokken zouden voelen.

Geef aan als je met AI hebt geschreven

Uit het onderzoek van Bynder bleek bovendien dat 63% van de consumenten liever op de hoogte is als het gaat om AI-content. De uitkomst van het onderzoek roept belangrijke vragen op waar wij als marketeers rekening mee moeten houden. Met het bekendmaken van AI-gegenereerde content voldoe je als marketeer niet alleen aan de voorkeuren van de consument. Je bouwt ook vertrouwen en authenticiteit op met je merk. In de toekomst kan het aangeven van AI-gegenereerde content een wettelijke verplichting worden, maar dat is vandaag de dag nog niet het geval.

Gepersonaliseerde content: De menselijke touch

In tegenstelling tot AI-gegenereerde content, wordt gepersonaliseerde content door mensen geschreven en afgestemd op specifieke doelgroepen. Deze aanpak biedt de volgende voordelen:

  • Authenticiteit en emotionele connectie: Gepersonaliseerde content kan de toon en stem van een merk beter overbrengen, wat zorgt voor een diepere emotionele connectie met de lezers.
  • Flexibiliteit en nuance: Mensen kunnen inspelen op actuele trends, culturele nuances in de tekst aanbrengen en ingaan op complexe thema’s op een manier wat AI (nog niet) kan.
  • Betrouwbaarheid: Bezoekers zijn eerder geneigd om content die duidelijk door mensen is geschreven als betrouwbaar te beschouwen, wat het engagement kan verhogen.

De toekomst van contentcreatie

In de toekomst zullen marketeers waarschijnlijk een hybride aanpak voor contentcreatie aannemen, waarbij het gemak van AI-tools gecombineerd wordt met de authenticiteit van een menselijke schrijver. Zo is dit artikel ook geschreven. Je kunt AI gebruiken om basisinhoud te genereren en vervolgens zelf de content uitbreiden, verfijnen en personaliseren. Zo maak je effectief gebruik van AI en daarnaast benut je je eigen creativiteit om een tekst te creëren die betrokkenheid creëert.

Hulp nodig bij contentcreatie?

Wil je als bedrijf echt creatieve content creëren? Dan staan de contentspecialisten van Blauwe Monsters voor je klaar. Wij geven je graag advies en helpen je met het schrijven en/of optimaliseren van content. Neem contact met ons op!