De essentie van contentmarketing

Wij zien dat er de afgelopen jaren steeds meer content is gecreëerd omdat het ‘moet’. ‘Er moet content komen om op gebied van SEO te scoren’ en ‘er moeten meer blogs gemaakt worden zodat Google ziet dat onze website regelmatig geüpdatet wordt’. Onze content specialist Demi Zoetendaal stelt dat we juist weer terug moeten naar de essentie van contentmarketing: “Met een goede contentstrategie kun je veel meer bereiken. Dit heeft niet altijd direct iets met SEO te maken.”

Stel voor 2020 verschillende doelen (KPI’s) om tot content te komen die waarde toevoegen voor jouw doelgroep; content waar jouw doelgroep echt iets aan heeft. Zorg bijvoorbeeld dat het leesbaar en deelbaar is zodat jouw content terecht komt bij mensen die jouw bedrijf nog niet kennen.

Structuur en duidelijkheid

Er is onder andere door ons al veel aandacht aan besteed, maar toch zie ik nog ontzettend veel websites zonder structuur of duidelijk conversiedoel. Het is belangrijk om steeds weer terug te gaan en te kijken of jouw website duidelijk is ingericht. Kunnen jouw bezoekers bijvoorbeeld wel gemakkelijk door jouw website navigeren. Onze CRO specialist Robert Hoebe zegt: “Het lijkt alsof we het allemaal zijn vergeten, maar landingspagina’s zijn bedoeld om bezoekers te informeren met de kennis die ze nodig hebben en om hen tot actie te laten overgaan.”

Kijk daarom nog eens kritisch naar jouw website en alle landingspagina’s. Zijn deze gericht op het overbrengen van kennis die bezoekers nodig hebben om tot een conversie over te gaan? Laat ook eens iemand uit jouw doelgroep naar jouw website kijken. Vraag dan of hij met een kritisch oog wil aangeven wat hem wel of niet aanspreekt. Optimaliseer en personaliseer door totdat jouw pagina’s goed aansluiten bij je doelgroep.

Mogelijkheden voor voice search door structuur in je website

Wanneer er een logische structuur in jouw website zit, dan heeft dit niet alleen voordelen voor jouw bezoekers. Het werkt ook positief voor Google. Hoe beter jouw structuur, hoe sneller Google de content oppakt in gesproken zoekopdrachten. Stel het daarvoor goed in met schema.org en zorg ervoor dat je een direct antwoord geeft op een vraag. Deze vraag mag je op elke plek in het artikel of de pagina neerzetten.

Doe je inspiratie op tijdens de Webwinkel Vakdagen 2020

Ben je op zoek naar een volle bak inspiratie? Bezoek dan de Webwinkel Vakdagen in de Jaarbeurs Utrecht! Kom langs bij stand 30 en wij vertellen je graag meer over onze aanpak. Bovendien geeft Blauwe Monsters ook twee presentaties. Lees alles over onze aanwezigheid hier!