Categorie: Content marketing

Samenwerking seo en social
BlogContent marketingSEOSocial media

5 manieren waarop SEO en social kunnen samenwerken!

In een tijdperk waar social media steeds belangrijker wordt voor bedrijven is het noodzakelijk dat alles goed op elkaar aansluit. Veel bedrijven hebben aparte afdelingen die amper met elkaar samenwerken. De samenwerking tussen SEO en social is extra belangrijk om de zichtbaarheid en betrokkenheid van de klant te verbeteren. In dit artikel geven we je 5 manieren waarop de samenwerking verbeterd kan worden!

Lees meer

BlogContent marketing

Enshittification door AI

En daar heb je er weer eentje: zo’n typisch saaie AI-gegenereerde tekst of die neppe foto die je op Instagram ziet. Verschrikkelijk. Dit wordt allemaal mogelijk gemaakt door kunstmatige intelligentie (AI). Maar te midden van alle innovatie en vooruitgang schuilt een fenomeen dat steeds meer aandacht begint te trekken: Enshittification. Maar wat is het precies en hoe heeft AI hier een rol in gespeeld?

Lees meer

BlogContent marketing

Content marketingtrends 2024: til je contentstrategie naar een hoger niveau met gepersonaliseerde content 

Januari 2024 is in volle gang, een goed moment om stil te staan bij de content marketingtrends van 2024. In 2023 maakte de online marketingwereld kennis met ChatGPT en andere AI-tools. In 2024 wordt AI de belangrijkste evolutie in content marketing en biedt het marketeers nog meer contentkansen. Op welke contenttrends ga jij je als marketeer focussen? En hoe verhoog je de relevantie van je content voor je doelgroep?  In deze nieuwsbrief duiken we in op de vier belangrijkste contenttrends van 2024 die je kunt inzetten om ervoor te zorgen dat je content aansluit bij de behoeften van je doelgroep. Lees meer over user-generated content, hoe je met een authentiek verhaal je kunt onderscheiden als organisatie en hoe je door in te zoomen op een niche opvalt in een overvolle informatiemarkt. Leer wat de impact is van het gebruik van zakelijke short-form video’s en til je contentstrategie naar een hoger niveau.    1.Personalisatie is ‘het nieuwe normaal’ Met de komst

Lees meer

BlogContent marketing

Hoe schrijf je een goede titel voor je teksten?

De titel van een tekst, ook wel bekend als de H1-titel of hoofdkop, speelt een belangrijke rol in de wereld van de contentmarketing. De H1-titel is namelijk een belangrijk aspect in het algoritme van Google. Maar ook als jouw landingspagina of blog al goed wordt gevonden, heeft de titel een niet te onderschatten functie. Het is namelijk het eerste dat de lezer (je potentiële klant) ziet. De titel van je (web)tekst vormt namelijk de brug tussen de lezers en de inhoud van je tekst. Een pakkende hoofdkop zorgt ervoor dat je bezoekers gemotiveerd zijn om de rest van de  tekst op je website te lezen. Richt de titel op de inhoud van de tekst Redenen genoeg dus om te zorgen dat de teksten op jouw website een goede titel hebben. Maar aan welke aspecten moet een goede hoofdkop voldoen? Allereerst is het belangrijk dat de titel aansluit bij de inhoud van de tekst. Blijf dus weg van de welbekende ‘clickbait’-koppen. Hoewel deze titels in eerste instantie veel verkeer kunnen genereren,

Lees meer

BlogContent marketing

Wat is actief schrijven en hoe pas je het toe?

Of je nu een professioneel schrijver bent of aan het begin staat van je carrière, je hebt waarschijnlijk gehoord van de term ‘actief schrijven’ Maar wat betekent actief schrijven eigenlijk? En waarom is het zo belangrijk? In dit artikel lees je alles over actief schrijven.  Actief versus passief schrijven  Actief schrijven draait om het creëren van levendige, dynamische zinnen die de lezer betrekken. In tegenstelling hiermee staat passief schrijven, waarbij de nadruk ligt op wat er met het onderwerp gebeurt, in plaats van wie of wat de handeling uitvoert.  Passief: ‘Het boek werd gelezen door de student.’ Actief: ‘De student las het boek.’ Zoals je kunt zien, brengt actief schrijven de actie naar voren en maakt het de zin directer en boeiender. Passieve zinnen herken je aan de hulpwerkwoorden. Voorbeelden van hulpwerkwoorden: Deze woorden zorgen ervoor dat er passieve zinnen ontstaan, maar goed om te onthouden is dat passief schrijven niet

Lees meer

BlogContent marketing

Een future-proof contentstrategie: zo optimaliseer je jouw content in een AI-gedreven landschap

Het einde van de zomervakantie nadert en dat betekent: back to work! Het is tijd om jouw huidige contentstrategie onder de loep te nemen en te optimaliseren voor de toekomst. In dit artikel duiken we in op de strategieën en datagestuurde methoden die je kunt inzetten om ervoor te zorgen dat je huidige content toekomstbestendig en relevant blijft in het AI-tijdperk. Ontdek meer over Google Search Generative Experience (SGE) en hoe je als bedrijf je contentstrategie afstemt op de veranderende zoekalgoritmen.

Lees meer

BlogContent marketing

Content-update juni 2023

Nu we halverwege het jaar zijn, is het een goed moment om even stil te staan bij je huidige manier van contentcreatie. Welke contentstrategie gebruik je nu? En sluit deze nog aan bij jouw doelgroep en de laatste trends op het gebied van content? Na het lezen van deze blog ben je weer helemaal bij en kun je direct vaststellen of jouw manier van contentcreatie nog toekomstbestendig is!

Lees meer

BlogContent marketing

Kan AI de contentspecialist vervangen?

In de huidige tijd van technologische ontwikkelingen is het niet ongebruikelijk om te overwegen of bepaalde taken door machines kunnen worden overgenomen. Zo ook de vraag of tekstschrijvers kunnen worden vervangen door GPT-3. GPT-3 is een geavanceerd taalmodel dat met behulp van machine learning en artificial intelligence (AI) teksten genereert op basis van een vraag of opdracht. In dit artikel gaan we dieper in op de mogelijkheden van GPT-3 als tekstschrijver en bekijken we of het een echte vervanging kan zijn voor menselijke tekstschrijvers.

Lees meer

BlogContent marketing

Hoe je het principe ‘eenheid’ als essentieel marketingwapen implementeert

De contentmaand mei vliegt voorbij en dat betekent dat we alweer zijn aangekomen bij het zevende en laatste beïnvloedingsprincipe van Robert Cialdini: Eenheid. Wat verstaan we onder dit principe? Hoe zien we het beïnvloedingsprincipe eenheid terug binnen de kantoortuin van Blauwe Monsters en wat kun jij doen om eenheid in je eigen marketingstrategie te implementeren?

Lees meer

BlogContent marketingConversie optimalisatie

Breng je lezer in beweging met het schaarste-principe

Je hebt het vast wel eens gezien als je online aan het shoppen was: de tekst ‘op = op’, een banner met ‘deze korting is nog maar 2 dagen geldig!’ of een aflopende timer die aangeeft hoe lang een bepaalde kortingsactie nog geldt. Of wat dacht je van de mededelingen op boekingssites dat er nog maar drie van de door jou bekeken accommodaties beschikbaar zijn in de door jou aangegeven periode? Al deze boodschappen maken gebruik van hetzelfde beïnvloedingsprincipe van Cialdini: schaarste. Hoe werkt dit principe precies en op welke wijze kun je het zelf inzetten binnen je contentstrategie?

Lees meer

BlogContent marketingConversie optimalisatie

Waarom experts social proof als krachtigste beïnvloedingsprincipe zien 

We zitten middenin de contentmaand bij Blauwe Monsters en dus is het weer tijd om een van de zeven overtuigingsprincipes van Robert Cialdini te belichten. Eerder stond het principe wederkerigheid uitgebreid in de spotlights, vandaag gaan we het hebben over het favoriete principe van veruit de meeste online marketeers: social proof. Waarom is dit principe zo krachtig en op welke manieren pas je het toe in je contentstrategie?

Lees meer

BlogContent marketing

De kracht van wederkerigheid

Robert Cialdini is een expert op het gebied van beïnvloeding en overtuigen. De beroemde zeven overtuigingsprincipes die hij omschrijft in zijn boek Influence: The Psychology of Persuasion doen bij veel communicatieprofessionals een belletje rinkelen. De zeven principes van Cialdini zijn namelijk al jaren verplichte kost voor elke communicatie-student. Een van deze principes is die van wederkerigheid. In deze blog leggen we uit wat het wederkerigheidsprincipe inhoudt en hoe je het kan inzetten voor je contentstrategie.

Lees meer

BlogContent marketing

Begrijpelijk, overtuigend en pakkend: 5 tips voor copywriting 

Een converterende of overtuigende tekst schrijven lijkt lastig, maar iedereen kan het leren! Creatieve zinnen formuleren is een onderdeel daarvan, maar het gaat veel verder dan dat. Begin een tekst altijd met een duidelijk doel voor ogen. Dat kan letterlijk van alles zijn: activeren, adviseren, overtuigen, inspireren en ga zo maar verder. Vraag jezelf af: waarom schrijf ik deze tekst? En: voor wie schrijf ik deze tekst? Als je dat weet, dan ben je al een heel eind. Hieronder laat ik zien welke factoren nog meer van invloed zijn op een goed leesbare tekst.

Lees meer

BlogContent marketing

Een goede contentmarketingstrategie opbouwen in 2022?

Ben jij onlangs gestart met contentmarketing of zou je er graag mee willen beginnen? Dan is een goede contentmarketingstrategie vereist. Tegenwoordig zijn er ontzettend veel bedrijven die hun weg al hebben gevonden in het land van content en online marketing. Echter, om hier onderscheidend in te zijn is een sterk plan nodig. In deze blog delen we een aantal punten die niet mogen ontbreken uit jouw contentmarketingstrategie in 2021.

Lees meer

Zoekmachine optimalisatie SEO
BlogContent marketing

De contentmarketing trends in 2021: wat staat ons te wachten?

Vol goede moed zijn we aan 2021 begonnen en laten we het afgelopen jaar achter ons. Een nieuw jaar staat natuurlijk ook gelijk aan nieuwe trends binnen de online marketing. Met dit artikel breng ik je op de hoogte welke contentmarketing trends in 2021 op ons te wachten staan. Vervolgens kun jij je contentstrategie aanpassen op deze ontwikkelen zodat je dit jaar nog meer uit jouw content kunt halen! De coronacrisis heeft binnen elke branche en op elk vakgebied zijn sporen achtergelaten. We zitten massaal thuis en zijn daardoor nog meer online actief dan voorheen. Hierdoor wordt het ook steeds lastiger om je als bedrijf te onderscheiden van de concurrent. De oplossing? Een scherpe online strategie die inspeelt op de nieuwste trends en ontwikkelingen!  Naast SEO, SEA en CRO zal in 2021 ook contentmarketing een serieus onderdeel uitmaken van de algehele online marketingstrategie. Tot op heden werd contentmarketing meer dan eens gezien als een bijzaak – geheel onterecht. Met de

Lees meer

BlogContent marketing

SEO-dilemma: schrijf je samengestelde woorden correct of expres fout?

Nederlands is een verdraaid lastige taal. Een eenvoudige Nederlandse taalregel kent bijna al meer uitzonderingen dan een doorsnee coronamaatregel. Neem bijvoorbeeld de regel voor samengestelde woorden. Dit zijn woorden die bestaan uit twee of meer woorden die op zichzelf ook weer een woord vormen. Denk bijvoorbeeld aan pannenkoekbeslag, schildercursus of marketingbureau. Wanneer schrijf je alles aan elkaar? Wanneer juist los? En kun je niet wat improviseren met het koppelteken?

Lees meer

BlogContent marketing

Een whitepaper schrijven: 5 tips

Hoewel een whitepaper oorspronkelijk werd gebruikt door instanties zoals de overheid, is het tegenwoordig vooral een belangrijke en zeer effectieve contentmarketing-techniek. Door een whitepaper te schrijven met waardevolle inhoud kun je immers onder andere leads genereren. Maar hoe schrijf je zo’n goede, relevante whitepaper? Wat verwacht de lezer en wat moet je beslist vermijden?

Lees meer