Bij het online adverteren via het Google Display Netwerk zijn een aantal zaken van belang. Zorg dat je een goede doelstelling hebt, de juiste targeting instelt en de landingspagina aansluit bij de advertentie.
Er is echter nog één aspect dat net zo belangrijk is: de advertentie zelf. In deze blog ontdek je 4 tips die je helpen met het bedenken en creëren (het creatieve proces) van jouw display advertenties. Kun je deze tips succesvol implementeren? Dan is je ROI hoger dan ooit!

1. Trek binnen 1 seconde de aandacht

Wist je dat mensen al binnen 1 seconde hebben besloten of ze iets interessant vinden of niet? Het is daarom essentieel om hierop in te spelen. Zorg ervoor dat je binnen 1 seconde de aandacht hebt getrokken van de kijker.
Er zijn stimuli die direct en automatisch de aandacht trekken. Dit komt, omdat mensen deze processen nog steeds onbewust hebben dankzij evolutie. Wil je dus vlug de aandacht trekken? Verwerk dan een van deze onderstaande stimuli trucjes.

Opvallendheid

Dit is de meest voor de hand liggende. Dingen zoals kleur, oriëntatie en grootte zijn daarbij van belang. Door iets in de advertentie te plaatsen dat anders is dan de andere elementen van de advertentie zelf of dat contrasteert met de achterliggende pagina, worden mensen geprikkeld om te kijken. Je kunt bijvoorbeeld één focaal punt kiezen in je advertentie en dat felgekleurd maken. Ook ziet iemand het direct als een patroon doorbroken wordt. De onderstaande afbeelding geeft je een idee van waar je oog naartoe getrokken wordt.
Opvallendheid

Beweging

Bewegende elementen trekken automatisch de aandacht. Je kunt iets dat eerst stilstaat laten bewegen of iets beweegt juist het beeld in.

Mensen & dieren

Mensen zijn nou eenmaal geprogrammeerd om andere levende wezens te herkennen. Dit kunnen gezichten zijn, maar ook lichaamsdelen zoals handen. Daarnaast werken getekende mensen en dieren ook.

Ruimtelijke aanwijzingen

Ruimtelijke aanwijzingen zorgen ervoor dat je automatisch de kijklijn die gecreëerd wordt gaat volgen. Dit kun je succesvol inzetten door iemand met een vinger te laten wijzen, iemand ergens naar toe te laten kijken of door simpelweg een pijl te plaatsen. De onderstaande afbeelding heeft bijvoorbeeld een kijk- en wijsrichting.
Ruimtelijke aanwijzingen

Opwinding

Opwinding kan bestaan uit seksueel getinte advertenties of bedreiging. Tja, sex sells. Dit komt omdat beide soorten opwinding een ‘oermechanisme’ activeren.

Onvoorspelbaarheid

Denk aan iets wat compleet nieuw of een taboe is. Pas hier wel mee op, want mensen houden eigenlijk niet van verandering. Laat staan het zien van nieuwe dingen of taboe onderwerpen.

Zelf-relevantie

Iemands eigen naam of gezicht gebruiken trekt ook effectief de aandacht. Gelukkig wordt personalisatie nu gezien als een belangrijk onderdeel van marketing. Om het te gebruiken voor online adverteren is misschien wat lastiger. Er is echter een ander onderdeel van zelf-relevantie dat wel succesvol te implementeren is. Richt je display advertentie zo dat iemand zich voor kan stellen het product in de advertentie te gebruiken. Dit kun je bijvoorbeeld doen door het eerstepersoonsperspectief te gebruiken. Een goed voorbeeld van dit perspectief is de onderstaande advertentie.

Doel-relevantie

Als je op een website komt met een bepaald doel, ben je meer geneigd om de display advertentie te negeren. Het helpt je namelijk niet om je doel te bereiken. Wanneer je op een website bent zonder dat je een specifiek doel hebt, dan ben je meer bereid om de advertentie te bekijken. Zorg dus dat je online adverteert op websites waar mensen niet met duidelijke doelen heen gaan. Dit zijn bijvoorbeeld entertainment websites zoals online magazines. Of zorg dat je weet met welk doel iemand op een website komt en speel daarop in door het doel te laten zien in je advertentie.

2. Simpel en duidelijk

Naast de bovenstaande trucjes om aandacht te trekken, kun je ook met de inhoud veel bereiken. Daarvoor staan hieronder de volgende pointers.

  • Richt je op één product of dienst zodat het duidelijk is voor de kijker;
  • Houd de tekst kort en simpel;
  • Gebruik humor indien mogelijk;
  • Maak gebruik van Cialdini’s overtuigingsprincipes (wederkerigheid, commitment & consistentie, sociale bewijskracht, sympathie, autoriteit, schaarste);
  • Zorg dat je merknaam duidelijk zichtbaar is;
  • Gebruik een duidelijke call-to-action (CTA);
  • Probeer niet te veel in de online advertentie te zetten. Less is more!

Hieronder een voorbeeld van simpel en effectief:
Simpel en effectief

3. Ga voor video

Je kunt ook de bovenstaande tips combineren in een video campagne. Video advertenties behalen namelijk betere resultaten dan banners. De onderstaande tips helpen je bij het maken van een sterke video:

  • Maak gebruik van storytelling. Creëer een emotionele connectie;
  • Maximaal 20 seconden lang;
  • Op mobiel werken snelle cuts beter om de aandacht vast te houden;
  • Spreek de kijker direct aan (doorbreek de vierde wand);
  • Gebruik audio in je voordeel;
  • Gebruik overlays om de kijker te richten naar het product of de dienst.

4. Experimenteer

Deze geldt ook voor alle bovenstaande tips: test het! Pas door te experimenteren met verschillende versies of tactieken weet je of een methode werkt of niet. Zo kunnen voor video advertenties de retentiecurves bepalen wanneer kijkers precies afhaken.
Nu is het tijd om zelf aan de slag te gaan met online adverteren! Hopelijk heb je met de bovenstaande tips genoeg houvast om jouw eigen opvallende online advertentie te creëren. Kom je er niet uit? Dan helpen we je graag met het opzetten van sterke online advertenties via het Google Display Netwerk. Onze display marketing experts beschikken over de kennis en software om succesvolle campagnes voor je te draaien.