Het dasboard geeft inzicht in verschillende gegevens. Hieronder een aantal voorbeelden:

  • Laadtijd per pagina
  • Laadtijd van de server
  • Laadtijd per device
  • Laadtijd per plaats

In het dashboard kan je gemakkelijk bepaalde bijzonderheden constateren. Wanneer je bijvoorbeeld naar de widget kijkt per plaats, dan zie je dat in Nanjing de gemiddelde laadtijd van een pagina erg lang is. Dit kan verschillende redenen hebben, denk bijvoorbeeld aan de locatie van de servers van je website of de snelheid van het internet in een bepaalde plaats/land.

screenshot custom dashboard

Eigen widgets toevoegen in Google Analytics dashboard

Je kan in het dashboard gemakkelijk eigen widgets toevoegen met specifieke statistieken en dimensies. Dit doe je door op de knop ‘+ widget toevoegen’ te gaan. Deze knop vind je links bovenin, onder de titel van je dashboard.

screenshot custom dashboard analytics

Vervolgens kom je op het volgende scherm:

screenshot custom dashboard widget
  1. Vul de naam van de widget in (je kan deze ook leeg laten, op basis van de dimensies en statistieken die je toevoegt, geeft Analytics een eigen naam).
  2. Kies een lay-out (let op dat je kiest tussen ‘standaard’ of ‘realtime’)
  3. Per lay-out is het verschillend welke gegevens je kan invoeren. In een ‘Tabel’ kan je bijvoorbeeld meerdere statistieken toevoegen.
  4. Vervolgens kan je ook nog filters toepassen.

Zie ons vorige blog over custom analytics dashboards en hoe je precies een widget instelt

Het custom laadtijd analytics dashboard

screenshot custom dashboard overzicht

Download hier het custom dashboard!

Monitoren van gegevens vanuit analytics

Aan de hand van custom dashboard kan je gemakkelijk opvallende gegevens constateren. Het is belangrijk dat je duidelijk inzicht hebt in je data zodat je hier direct op in kan spelen. Aangezien je in Analytics je eigen custom dashboard kan bouwen kan je zelf bepalen welke onderwerpen relevant zijn voor jouw website en daaruit gegevens analyseren.

Let wel op dat je de juiste filters instelt zodat je niet de verkeerde gegevens verzamelt in bijvoorbeeld een SEO dashboard.