De beste klantenservice met de WhatsApp tool

5 november 2015    -  
e-Commerce
geschreven door:
Blauwe Monsters
Nuttige info? deel het met anderen

Whatsapp

Op dit moment is WhatsApp één van de grootste communicatiemiddelen ter wereld. Met meer dan 800 miljoen gebruikers is het dan ook wel succesvol te noemen. En wat succesvol is, spreekt aan. De WhatsApp service wordt dan ook steeds populairder bij bedrijven en wordt steeds vaker ingezet voor contact met de klant. Maar hoe zorg je ervoor dat het ook bij jouw bedrijf een succes wordt?

Enkele voorbeelden van bedrijven die al gebruik maken van deze dienst zijn: ABN AMRO, Coolblue, Transavia, 9292ov, de KvK, Omoda, Essent, AFAS, SuitSupply en Schiphol. Het afgelopen jaar maakte 7% van de Nederlandse consumenten contact via WhatsApp met een bedrijf. Bijna 80% hiervan heeft dat contact beoordeeld als goed tot zeer goed. Het grootste voordeel wat benoemd wordt is dat het voor de klanten een laagdrempelige manier is om in contact te komen met het bedrijf.

Maak als bedrijf bekend dat je WhatsApp gebruikt

Je moet natuurlijk duidelijk aangeven dat je als bedrijf te bereiken bent via WhatsApp en daar zijn verschillende manieren voor:
-WhatsApp toevoegen als contacttool aan je contactpagina. Hier staan vaak ook Facebook, Twitter en/of LinkedIn bij.
-Een aparte webpagina aanmaken op je website met alles over je WhatsApp service.
Het is belangrijk dat je duidelijk vermeldt naar welk nummer het bericht gestuurd kan worden en tussen welke tijden de service beschikbaar is.

Reageer snel

Dit is misschien iets waarbij je denkt “dit is natuurlijk logisch”, maar het is niet altijd gemakkelijk. Het is echt heel erg belangrijk dat er via WhatsApp snel gereageerd wordt op vragen van de klant. Het is dus het melden waard dat deze tip wordt verteld. Veel bedrijven vermelden op hun site de maximum tijd dat er gegarandeerd wordt dat er gereageerd wordt op inkomende berichten. Hier moet het bedrijf zich dan ook aan houden en is het dus zeker dat de klant binnen die tijd geholpen wordt, wat natuurlijk heel fijn is om te weten als klant.
De snelle reactietijd die verwacht wordt, is voor veel bedrijven niet altijd prettig. Grote bedrijven als KLM, Coolblue en ABN AMRO garanderen uitermate snelle reactietijden van rond de 3,5 minuten. De klant wordt hier dan ook erg verwend door. Voor kleinere bedrijven is het bijna onmogelijk om aan de grotere bedrijven te tippen qua reactietijden. De tip en wat wél haalbaar is voor dit soort bedrijven, is het garanderen van 30 minuten reactietijd.

Waar klachten zijn, zijn klanten.

Waar klanten zijn, zijn klachten. Elk bedrijf heeft klanten met klachten. Je moet hier als bedrijf dan ook goed mee omgaan. Als je de klachten goed afhandelt, wordt automatisch de klanttevredenheid verbeterd.

Wat niet geheel onbelangrijk is om bij dit bericht te vermelden, is dat ook klantenservicemedewerkers goed met de WhatsApp service kunnen omgaan. Omdat zowel de klanten als de klantenservicemedewerkers de WhatsApp service waarderen, is het als online klantenservicetool een blijvertje.

Nuttige info? deel het met anderen