Blog • E-mailmarketing DO’S and DON’TS: De ingrediënten voor succesvolle e-mailmarketing Geschreven doorBritt Hillaert Geplaatst op 24 augustus 2022 Een e-mailmarketingcampagne is succesvol op het moment dat de ontvangers de gewenste actie ondernemen of doorklikken naar jouw website. Het is een kanaal dat met een kleine investering een groot rendement kan opleveren. Maar welke ingrediënten heb je nodig voor een succesvolle campagne? Lees de onderstaande do’s en don’ts met voorbeelden voor een winnend recept! Inhoud Toggle DO: Laat je subscribers-lijst op de juiste manier groeienDO: Laat van je horen na het aanmelden! DO: Segmenteren van de lijst DO: Schrijf een opvallende onderwerpregel DO: A/B testen DO: Verstuur testmails DON’T: Spam niet DON’T: Call to action vergeten DON’T: Preheader tekst en footer weglaten Op zoek naar hulp bij jouw e-mailmarketingstrategie? DO: Laat je subscribers-lijst op de juiste manier groeien Opdringerig zijn en ongevraagde marketingcampagnes versturen doet meer kwaad dan goed voor jouw bedrijf. Als wij de vraag krijgen vanuit onze klanten of ze een e-maillijst moeten kopen, dan is ons antwoord: absoluut niet! Alhoewel het kopen van een e-maillijst niet verboden is, is het zonder toestemming/opt-in versturen van bulk e-mails naar die adressen dat wel. Bovendien filteren mensen tegenwoordig wat ze wel en niet willen zien. Op een ongevraagde e-mail zitten ze dus niet te wachten. Daardoor is deze tactiek ook niet geschikt om jouw doelen te bereiken. Integendeel zelfs: het zal jouw publiek gaan irriteren en misschien wordt jouw bedrijf wel geblokkeerd. E-mailmarketing is opt-in. Dit betekent dat je toestemming vraagt aan je publiek om promotiemateriaal, nieuwsbrieven en andere e-mailmarketingcampagnes te ontvangen. Dit is natuurlijk totaal anders dan andere marketingactiviteiten, omdat de meeste campagnes laten zien zonder enige toestemming. Hierbij heeft de opt-in natuurlijk wel als voordeel dat je publiek al heeft aangegeven geïnteresseerd te zijn in jouw bedrijf. Daardoor verspil je geen tijd en energie aan de mensen die toch niet geïnteresseerd zijn. Geef je publiek een extra trigger om zich aan te melden voor de nieuwsbrief. Vele webshops doen dat door een korting aan te bieden bij inschrijving. Voor b2b-bedrijven kan dit in de vorm van een gratis eBook, whitepaper, videocontent of onderzoek. Zie ons voorbeeld hieronder: DO: Laat van je horen na het aanmelden! Heeft iemand zich aangemeld voor de nieuwsbrief door middel van een opt-in box? Laat snel van je horen middels een welkomstmail. De persoon heeft immers aangegeven geïnteresseerd te zijn in jouw bedrijf, product of dienst. Maak gebruik van de situatie en laat je prospects nog enthousiaster worden door hen een welkomstmail te sturen. Een absolute DON’T is om geen welkomstmail te versturen na de trigger. Het publiek verwacht op dit moment iets van je te horen. Voorbeeld 1: WE fashion vraagt al bij inschrijving of je geïnteresseerd bent in dames-, heren- of kindermode. Daardoor weten ze gelijk welke e-mails ze naar jou kunnen versturen en zo ontvang jij geen e-mails die minder relevant zijn. Daarnaast geven ze in de welkomstmail precies aan wat jij de nieuwsbriefabonnee kan verwachten, benadrukken ze hun usp’s en vermelden ze hun social media-kanalen. Verder bevat de welkomstmail een link voor uitschrijven (want dit is verplicht in iedere mail) en maakt WE Fashion gebruik van een vlot design. Maar wat het bedrijf hier vooral slim doet, is de CTA (call to action). Je kan namelijk korting krijgen wanneer je direct je profiel verrijkt met extra informatie. Met al deze nieuwe informatie kan WE Fashion de nieuwsbrieven nog beter personaliseren. Voorbeeld 2: Hieronder is een voorbeeld te zien van een duidelijke DON’T. Het onderstaande voorbeeld vertelt niet meer dan dat de inschrijving voor de nieuwsbrief gelukt is. Een gemiste kans natuurlijk! Je verbreekt het contact meteen terwijl je er nog een sale of lead uit had kunnen halen. Wees er zeker van dat je niets over het hoofd ziet voordat je een e-mail verzendt. Hier kan onze handige 12 stappen checklist voor het verzenden van je email bij helpen! DO: Segmenteren van de lijst In het bovenstaande voorbeeld van WE Fashion kwam het al naar voren. Door je lijst te segmenteren, kun jij je publiek veel directer en specifieker aanspreken. Je geeft eigenlijk tags mee aan de abonnees, waardoor zij vervolgens alleen informatie ontvangen waar ze in geïnteresseerd zijn. De kans tot een contactmoment of aankoop is zo vele malen groter. Het is onverstandig om jouw e-mail naar de hele lijst te sturen. Begin dus meteen met het segmenteren van je lijst. Bekijk als eerst welke gegevens je al van je publiek hebt. Denk hierbij aan demografische gegevens zoals leeftijd, geslacht, woonomgeving en functie. Daarnaast kun je gegevens vastleggen aan de hand van de huidige ‘klik en open’ rate. Vervolgens bekijk je wat je graag nog zou willen weten. Om de ontbrekende gegevens te achterhalen, zet je een zogenaamde profielverrijkingsactie op. Daar zijn meerdere mogelijkheden voor: Optimaliseer de aanmeldpagina en vertel daarbij dat je de informatie alleen gebruikt om gerichte content te kunnen sturen Optimaliseer de bedankpagina en stel daar je gerichte vragenVraag extra informatie in de welkomstmail. Je kunt je bestaande abonnees een profielverrijkingsmail sturen in de vorm van een enquête of poll. Communiceer naar de lezers dat je graag relevantere content zou willen versturen die beter aansluit op hun interesses. Uiteraard kun je hier een aanbieding aanhangen om de kans te vergroten dat je abonnees gehoor geven aan je verzoek. Als laatste tip: zorg ervoor dat de subscribers altijd hun profiel kunnen verrijken door een blok toe te voegen met een link naar een formulier, poll of enquête. DO: Schrijf een opvallende onderwerpregel Hoe belangrijk denk jij dat een onderwerpregel is? Wij hebben een aantal cijfers voor je op een rij gezet: 47% van de abonnees openen een e-mail alleen op basis van de onderwerpregel 69% van de nieuwsbriefontvangers bepalen op basis van de onderwerpregel of de mail spam bevat Gebruik niet de term ‘nieuwsbrief’ in de onderwerpregel, want dan neemt de open rate met 18,7% af Wees kort maar krachtig want onderwerpregels van 30 of minder woorden hebben meer kans om geopend te worden Inspiratie nodig? We laten je een paar goede onderwerpregels zien. Een krachtige onderwerpregel is dus kort. Daarnaast bevat het een duidelijke call to action. Denk bijvoorbeeld aan een voordeel van je product of dienst, het resultaat of een aankondiging van uitverkoop. Een andere goede manier om de interesse te wekken is door schaarste te creëren. Mensen zullen bang zijn iets mis te lopen als ze de e-mail niet openen (Fear of missing out). Ook kun je in de onderwerpregel gebruik maken van emoticons om extra op te vallen. Sommige e-mail softwares bieden dit al aan als standaard optie. Zo niet, dan kun je de emoticons eenvoudig kopiëren en plakken van het internet of je toetsenbord gebruiken. Probeer ook eens te testen met een ‘vraagteken’ in het onderwerp. Gebruik dan vervolgens gelijk de snippet om de vraag te beantwoorden. Maak het persoonlijk door de voornaam of misschien wel woonplaats in de onderwerpregel te vermelden. Test bij jouw publiek of dit zal leiden tot een hogere open rate. Zelfs voor een e-mail openen hebben de meeste mensen al geen tijd. Maak het jouw publiek dus zo makkelijk mogelijk: Lachen is gezond! Voeg wat humor toe aan je onderwerpregel: Of maak je zin bijvoorbeeld niet af om de interesse te wekken. Dat doe je zo: Een van de belangrijkste speerpunten van e mailmarketing: leer je publiek kennen! Test dus met verschillende onderwerpregels om erachter te komen waarmee jij een hogere open rate behaald. DO: A/B testen Met e-mail marketing kun je oneindig veel A/B testen. Dat houdt in dat je een groep subscribers variant A stuurt en een andere groep variant B. Het overige deel verstuur je dan de nieuwsbrief die de beste resultaten heeft opgeleverd. In de onderstaande A/B test willen we erachter komen of een afbeelding met het product + een persoon beter werkt, of dat de afbeelding van het product alleen leidt tot een hogere klik ratio. Natuurlijk moet je niet zomaar lukraak gaan testen, maar bedenk wel wat je uiteindelijk met de testen wilt bereiken. In hoofdlijnen zijn er drie e-mailmarketingdoelen die je kunt optimaliseren: open-ratio, klik-ratio en conversie-ratio. Is je open-ratio laag of stagneert het? Middels een A/B test kom je erachter waar het probleem ligt. Ga dan aan de slag met het testen van je onderwerpregels en snippets! Worden je mails wel veel geopend, maar lukt het je nog niet om de lezers ook door te laten klikken? In dat geval kun je gaan testen met CTA’s, kleuren van knoppen, tekst of lay-out. Ook als je meer op conversie wilt sturen, kun je aan de slag gaan met het testen van CTA’s, kleuren van knoppen, tekst of lay-out. Test natuurlijk niet meerdere dingen in één mail, want dan weet je nog niet welke verandering zorgde voor een betere score. DO: Verstuur testmails Test niet alleen voor je publiek, maar stuur jezelf ook een testversie voordat je de mail verstuurt. Misschien kom je er wel achter dat je onderwerpregel te lang is, je typfouten hebt gemaakt of dat blokken gigantisch verschuiven. Test daarnaast ook in verschillende maildiensten zoals Outlook, Gmail of iCloud. Iedere maildienst presenteert de mails op z’n eigen manier. Heb je verder ook nagedacht of de e-mail er goed uitkomt te zien in dark modus? In dark modus verschuiven de letters en achtergrondkleuren van licht naar donker. Als je dus een zwarte tekst hebt gekozen op een witte afbeelding, dan is de tekst in dark modus niet leesbaar. Meer over dark modus lees je in dit artikel. Verder moet je e-mail responsive zijn, zodat je geen chaotische e-mails verstuurd. Als je dat eenmaal goed ingesteld hebt, is het nog steeds verstandig om de testversie te openen op mobiel. Is de lay out nog steeds goed leesbaar en kan het publiek makkelijk op de links klikken? DON’T: Spam niet Laat je e-mails niet overkomen als spam. In dat geval is er een grote kans dat het vanzelf in de spambox belandt of de ontvangers markeren het zelf als spam. Hier zijn een aantal punten waardoor je e-mail gauw op spam kan lijken: Gebruik van alleen hoofdletters in de onderwerpregel.Gebruik van ‘spammy’-zoekwoorden als: ‘Snel geld verdienen’, ‘Gratis’, ‘Unieke kans’ of ‘Goedkoop’. Maak niet te veel gebruik van afbeeldingen, want ook dat komt al snel over als spam. Buiten dat kan het zijn dat afbeeldingen niet getoond worden door een issue, waardoor de boodschap verloren gaat. Zorg er daarom voor dat de belangrijkste boodschap ook altijd wordt vermeld in tekst en vermijd teksten in afbeeldingen. Een ander belangrijk speerpunt van e-mail is oproepen tot actie. Maar te veel links kunnen er ook voor zorgen dat je regelrecht in de spambox belandt. Kies daarom voor een beperkt aantal links en gebruik ook altijd buttons om de link aan te duiden. Stuur verder niet te veel e-mails, want de ontvangers zullen je dan als lastig ervaren. Dit resulteert in een enkeltje richting de spamfolder. DON’T: Call to action vergeten Een absolute no-go is een call to action vergeten in je e-mail. Voordat je überhaupt een mail verzendt, bepaal je het doel van de mail. Vervolgens kun je er eenvoudig een call to action aan koppelen. Dus vergeet het ook niet in je welkomstmail. In dit geval is het initiële doel om mensen te laten weten dat ze aangemeld zijn, maar tegelijkertijd ook een unieke kans om een call to action toe te voegen. Welkomstmails generen namelijk tot 4 keer een hogere open rate en tot wel 5 keer een hogere click rate. Een gemiddelde open rate voor een welkomstmail is 50%. DON’T: Preheader tekst en footer weglaten Een preheader tekst is de eerste korte zin of het eerste woord in de mail die verder bouwt op het onderwerp. Vergeet deze niet toe te voegen, want anders laat je veel relevante informatie voor de ontvanger weg. Ook een footer in de e-mail is van belang; deze dient als je online visitekaartje en een extra mogelijkheid om relevante informatie te bieden. Daarnaast ben je verplicht om sommige zaken in je footer te vermelden. Denk aan de algemene voorwaarden, privacy-link en een unsubscribe-link. Alhoewel e-mailmarketing het oudste kanaal is binnen online marketing, is het nog volop in ontwikkeling en supereffectief. Bovendien is e-mailmarketing een relatief goedkoop marketingkanaal. Tot slot genereert e-mailmarketing de hoogste ROI van $36 dollar voor iedere uitgegeven dollar. Op zoek naar hulp bij jouw e-mailmarketingstrategie? Genoeg redenen dus om vandaag nog te starten! Weet jij niet goed hoe je moet beginnen of ben je op zoek naar ondersteuning voor jouw e-mailmarketingstrategie? Neem dan vandaag nog contact met ons op!