E-mailmarketing effectiever dan ooit

12 november 2015    -  
e-Commerce
geschreven door:
Blauwe Monsters
Nuttige info? deel het met anderen

E-mailmarketing

Nog niet alle bedrijven maken gebruik van e-mailmarketing. Het is een belangrijk middel om bezoekers naar je website of winkel te krijgen: er wordt een nieuwsbrief of/en een gerichte boodschap/aanbieding verstuurd. E-mailen is eigenlijk gewoon een gratis, snelle en effectieve manier om je doelgroep te bereiken. Hoe succesvol is het nu eigenlijk? Business2Community deed onderzoek.

E-mailmarketing wordt ook wel direct marketing genoemd voor commerciële doeleinden. Voor bedrijven valt er veel te halen qua e-mailmarketing. Tot en met 2014 waren er over de hele wereld maar liefst 4,1 miljard e-mailaccounts officieel geregistreerd. Hiervan checkt 90% dagelijks zijn e-mail.

Waar wordt e-mailmarketing voor gebruikt?

Er zijn verschillende redenen. Het sturen van dit soort e-mail wordt gebruikt om de relatie met de (potentiële) klant te verbeteren of onderhouden. Hierdoor werk je klantloyaliteit op en de vergroting van de kans dat er (herhaalde) aankopen worden gedaan. Ook wordt het sturen van e-mails gebruikt om nieuwe klanten te winnen of oude klanten alsnog te overtuigen. Er zitten bij e-mailmarketing natuurlijk een hoop voordelen aan, maar ook nadelen:

Voordelen
De voordelen van e-mailmarketing zijn:
-Het is goedkoop
-Het bericht komt gelijk aan, vaak al binnen een minuut
-Het is direct naar de klant toe (direct marketing)
-Je kan zien of de mailing een positieve of negatieve invloed heeft gedaan, d.m.v. analyse van de omzet. Er komt dan gelijk resultaat of het succesvol is geweest

Nadelen
-De mails kunnen met spam verward worden. Dit levert ongevraagde situaties op
-Commerciële berichten kunnen bij vele e-mail services weggefilterd worden
-Het kan in de ogen van de klant als té commercieel gezien worden

Hogere omzet door e-mailmarketing

Driekwart van de e-mails wordt in de eerste of tweede dag na verzending geopend.  Ruim 50% bekijkt de mail via een mobiel apparaat. Meer als twee derde van de (potentiële) klanten verwijdert dan ook de mail als het niet geoptimaliseerd is voor hun smartphone. Hiermee moet je dus ook rekening mee houden.
E-mail is eigenlijk gewoon een goed marketingmiddel. Van de (potentiële) klanten die e-mails krijgt van bedrijven, is 83% vaker geneigd om een aankoop te verrichten. Ruim een kwart doet dan ook echt daadwerkelijk de bestelling. Dit kan dus een enorme verhoging van de omzet veroorzaken!

Afsluitend nog één tip: Maak het onderwerp van de e-mail interessant. 64% van de ondervraagden zeiden nieuwsgieriger te worden, en dus eerder de mail te openen, door het lezen van een opvallende onderwerptitel.

Nuttige info? deel het met anderen