Design trends

Het afgelopen jaar hebben veel e-mailtools een nieuwe drag-en-drop editor geïntroduceerd. Op het gebied functionaliteiten zijn er geen grote veranderingen, maar toch blijft design een belangrijk onderdeel. Zo is het essentieel dat de uitstraling en het gevoel van e-mails die je verstuurt goed aansluit bij je branding. Heb jij in het afgelopen jaar veranderingen doorgevoerd in het design van je website? Of heb je nieuwe social post templates geïntroduceerd? Dan is nu het moment om je e-mailtemplates eens goed onder de loep te nemen en te kijken of alles nog mooi bij elkaar past. Vergeet daarbij ook berichten uit je automatische flows niet; die kunnen vaak ook wel een update gebruiken – zowel qua inhoud als uitstraling.

Afgelopen jaren verschoof de focus steeds meer naar dark mode (donkere modus)-proof e-mail design. Deze trend zet zich in 2023 verder door. Kijk goed waar jij jouw templates en huidige e-mails verder kunt optimaliseren aan de hand van onze tips. Daarnaast viel het ons vorig jaar op dat in Gmail regelmatig veranderingen in de indeling van de inbox werden getest en doorgevoerd. In sommige weergaves heeft dit als gevolg dat de viewport van de e-mail een stuk kleiner is geworden. Dit kan impact hebben op de vertoning van jouw bericht. Blijf dus elke e-mail die je stuurt uitgebreid testen in verschillende e-mailproviders en op diverse apparaten.

Tijdens het DDMA Email Marketing Automation Summit 2022 werden de volgende design trends besproken:

  • Afbeeldingen met bogen (populair door nieuwe opmaakopties in Canva)
  • Het gebruik van gradients (kleurverloop) in de HTML
  • Het gebruik van pasteltinten en zachte kleuren
  • Het gebruik van neon kleuren
  • Grote en opvallende  typografie
  • Het gebruik van bewegende beelden, bijvoorbeeld in de vorm van GIFs.

Ga niet zomaar mee in alle trends! Voor jouw e-mailtemplate is het altijd belangrijker dat deze goed aansluit op je huisstijl. Dit zorgt voor herkenning en straalt betrouwbaarheid uit.

Data en personalisatie

Het is je vast niet ontgaan: de ‘Cookieless Era’ komt er aan! Dit zet een enorme druk op third-party data. Het grote voordeel voor e-mailmarketing is dat we werken met een eigen database vol met first party data. E-mailmarketeers doen er dan ook goed aan om in 2023 nog meer focus te leggen op het verrijken van deze database. Dit doe je door de benodigde data actief uit te vragen, en met deze data vervolgens zinvolle segmenten aan te maken en gepersonaliseerde e-mails te sturen. 

Jouw doelgroep geeft graag relevante data aan jou door, als dat betekent dat ze daardoor meer gepersonaliseerde informatie ontvangen. Win-win voor beide partijen: minder spam in de inbox van consumenten en minder uitschrijvingen en meer conversiekansen voor bedrijven!

Wist je dat wij data vanuit jouw CDP kunnen koppelen aan je e-mailtooling? Hiermee kun je nog veel meer gepersonaliseerde content aanbieden in je e-mailstrategie.

Interactie

E-mailmarketing is dan wel een van de oudste kanalen, maar er is soms meer mogelijk dan je denkt. Een belangrijke trend in e-mail is dan ook interactie. Als je een beetje handig bent, kun je dit inrichten met CSS of AMP. Maar je kan ook beweging in je e-mail creëren door op een slimme manier GIFs in te zetten.

Hierbij is het cruciaal dat je goed onderzoek doet, voordat je aan de slag gaat in de code of los gaat op Giphy.  Kijk bijvoorbeeld of voldoende ontvangers gebruikmaken van een e-mail provider die deze interactiviteit ondersteunt. Sommige oudere versies van Outlook tonen bijvoorbeeld alleen het eerste frame van een GIF. Vergeet daarnaast ook niet na te denken over het doel van je e-mail en de redenen om interactie toe te voegen. Is het zinvol of logisch om bewegende beelden te gebruiken of leidt het juist af van de boodschap?

We zijn benieuwd naar jouw e-mailstrategie voor 2023! Onze e-mailmarketeers kijken graag met je mee. Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.
Nu je hier toch bent:

Meld je aan

voor onze marketing-updates en volg ons: