E-mailmarketing voor e-commerce

Wat kun jij met deze data? De Nationale E-mail Benchmark vormt een ideale graadmeter voor het vergelijken van jouw mailings met gemiddelden in de branche waarin je actief bent. Presteren jouw e-mailcampagnes onder- of bovengemiddeld? Waar valt nog winst te behalen? Welke verzenddagen en -tijden zijn bijvoorbeeld het meest effectief? Ook als je nog niet met e-mailmarketing aan de slag bent gegaan, dan kun je waardevolle inzichten uit deze dataset halen. Zo kun je de benchmark gebruiken om doelstellingen op te stellen of een geschikt verzendmoment te bepalen.

In deze blogpost nemen wij je mee door de e-mailprestaties voor Nederlandse e-commerce bedrijven, met consumenten als doelgroep (B2C) (campagneomvang vanaf 500 verstuurde e-mails per campagne). Lees dus snel verder en ontdek hoe jij deze informatie kunt omzetten in krachtige en praktische learnings voor jouw e-mail campagnes!

De beste timing voor meer geopende e-mails

Het eerste doel van jouw campagne is natuurlijk zorgen dat de e-mail door zoveel mogelijk ontvangers wordt geopend en gelezen. Een waarde die hier meer inzicht in geeft is de Confirmed-Open-Rate (COR). De COR geeft aan hoeveel mensen de mail hebben geopend in verhouding tot het aantal daadwerkelijke afgeleverde e-mails. In 2019 was de gemiddelde COR voor e-commerce B2C 23,8%. Uit de cijfers blijkt dat op woensdag de meeste e-mails worden geopend (COR 26,0%). Daarnaast worden campagnes het minst geopend op zaterdag (COR 23,0%) en zondag (COR 19,0%). Ook het tijdstip waarop campagnes worden verzonden kan een positief effect hebben op het aantal opens. Opvallend is dat campagnes die rond middernacht werden verzonden het meeste worden geopend (COR 47,8%). Dit betekent natuurlijk niet dat iedereen de mailing direct om 0:00 uur ’s nachts gaat lezen, maar wel  als bijvoorbeeld het eerste in de ochtend. Deze trend zien we namelijk ook terug bij campagnes die werden verzonden tussen 4:00 – 5:00 uur (COR 30,8%-26,9%). Verder kan het bevorderlijk zijn om campagnes te verzenden rond het middaguur (13:00 uur, COR 28,1%). Je doet dit zelf waarschijnlijk ook regelmatig: na de lunch neem je eerst weer even jouw inbox door, voordat je verder aan de slag gaat. 

Opvallend is dat in 2019 de meeste campagnes werden verzonden op vrijdag (19,2%) en rond 8:00 uur in de ochtend (10,8%) en 19:00 uur ’s avonds, terwijl andere dagen en tijden dus iets effectiever lijken te zijn.

Tip: test dus eens met het verzenden van campagnes op woensdag in de ochtend of rond het middaguur en kijk wat dit voor effect heeft op jouw open-rates!

Meer clicks en verkeer naar jouw website

Jouw e-mail campagne heb jij niet alleen opgesteld zodat deze wordt geopend. Je wilt natuurlijk ook dat hier een waardevolle actie uit voortkomt. Deze acties beginnen bij een klik op een link of button in jouw e-mail. De waarde die hierbij aansluit is de Click-Through-Rate (CTR), oftewel het aantal unieke clicks in verhouding tot het aantal succesvol afgeleverde e-mails. Ook hier zien we weer dat woensdag een effectieve dag is (CTR 3,8%), op de voet gevolgd door vrijdag (CTR 3,7%). Gemiddeld hadden de mailings in de e-commerce categorie in 2019 een CTR van 3,3%. Dit is dan ook gelijk een mooi getal om als doelstelling te nemen voor jouw eigen campagnes. Kom jij hier namelijk al in de buurt? Daarnaast lijkt het tijdstip van verzending een verschil te maken en volgt het de trendlijn van de COR. We zien namelijk een zeer hoge CTR (6,4%) voor mailings die werden verzonden rond 3:00 uur ’s ochtends. Daarnaast was er een middagpiek tussen 13:00 – 18:00 uur (CTR 4,5%-4.9%) en een piek in de avond tussen 21:00 – 23:00 uur (CTR 5,0%-4,2%).

Om meer verkeer naar jouw website te genereren en om openingen om te zetten in actie, lijkt het dus ook effectief om mailings te verzenden op woensdag (of vrijdag) zeer vroeg in de ochtend of juist na het middaguur.

Check de waardes van jouw campagnes

Om de prestaties van jouw e-mailcampagnes te kunnen vergelijken met de resultaten van deze benchmark, is het natuurlijk wel van belang dat je inzicht in jouw cijfers hebt. Wanneer je werkt met een e-mailmarketing tool, dan kun je waarschijnlijk precies zien wat de Open-Rates en Click-Through-Rates van jouw individuele campagnes zijn. Echter, of er daadwerkelijk verkeer naar jouw website uit is gekomen en of er aankopen zijn gedaan naar aanleiding van jouw mailing is vaak nog giswerk. 

Tip: Geef de links in jouw mailing een unieke campagne trackingscode mee. Zo kun je in Google Analytics namelijk precies zien wat jouw campagne heeft opgeleverd. Dit kan op verschillende manieren. Zo kun je handmatig trackingscodes toevoegen aan elke URL in jouw mailing. Een handige tool voor het genereren van deze zogenaamde UTM-codes is de Campaign URL Builder. Gelukkig heeft de meeste e-mailmarketing software hier ook een ingebouwde functie voor. Vergeet dus niet de tracking informatie in te vullen, voordat je de mailing verzendt!

In Analytics vind je de resultaten terug door te kijken naar het verkeer vanuit het kanaal e-mail en vervolgens onder ‘overige’ de dimensie ‘campagne’ toe te voegen.

Ook aan de slag met e-mailmarketing?

Nog even op een rijtje: bedrijven in de e-commerce branche die zich richten op B2C realiseerden in 2019 een gemiddelde COR van 23,8% en konden rekenen op een gemiddelde CTR van 3,3%. Daarbij blijkt het verzenden van campagnes op woensdag in de vroege ochtend of rond het middaguur zeer effectief te zijn. Wil jij ook zulke mooie cijfers realiseren en goed presterende e-mailcampagnes verzenden? Neem dan contact op met de e-mailmarketing specialisten van Blauwe Monsters. Wij denken graag met je mee!