De merkstrategie en contentmarketingstrategie als onlosmakelijk verbonden zien

Een contentstrategie is een manier om je merkstrategie uit te voeren. Je kunt het eigenlijk zien als een tool om door middel van content te communiceren wie je bent en waar je voor staat. In veel ondernemingen ontbreekt vaak de link tussen de twee. Dat is jammer, want middels content kun jij je merk versterken. 

Er zijn meerdere manieren om ervoor te zorgen dat jouw contentstrategie naadloos aansluit bij het merk. Bijvoorbeeld:

  • Toets de content aan de buyer persona’s van het merk: helpt de content die jij maakt bij het oplossen van de problemen van deze persona? 
  • Stem de content af op de merkidentiteit: wordt de merkidentiteit correct weerspiegeld? 
  • Stel een brand bewaker aan: de rol van de brand bewaker is om ervoor te zorgen dat alle uitingen in lijn liggen met het merk. Tevens zorgt deze persoon ervoor dat de brand guideline altijd up-to-date is. 
  • Volg de brand guideline: om het merk te bewaken moet alles in lijn liggen met de visuele en verbale huisstijl van het merk. Denk aan de juiste tone of voice en gebruik de juiste typography, kleurcodes en afbeeldingen. 

SEO kennis in huis hebben 

Het aantal mensen dat Google gebruikt om antwoorden te vinden op hun vragen is nog nooit zo groot geweest. Sinds de pandemie (maart 2020) ging het zoekverkeer van Google van 2,6 miljard naar 6 miljard zoekopdrachten per dag. Een hele grote reden dus om je online vindbaar te maken in de zoekmachine. Dat kan op meerdere manieren namelijk betaald of organisch. Toch zijn er veel redenen te bedenken waarom marketeers en merken zich graag tot SEO wenden: 

  1. SEO genereert bijna 11 keer zoveel verkeer als organische social media
  2. 68% van alle online ervaringen begint met een zoekmachine 
  3. Het is een goede investering in de toekomst. Een ander alternatief is om bezoekers te trekken via een betaalde methode. Deze strategie is gericht op de korte termijn. Op de lange termijn kun je verkeer naar de website trekken middels een goede SEO strategie. 
  4. Door te investeren in SEO investeer je tegelijkertijd in de kwaliteit van je website. Inhoudelijke teksten bieden interessante informatie voor de bezoekers en het zorgt voor een verhoging van de online autoriteit waardoor je website hoger zal ranken in de zoekresultaten. 

Het juiste content type inzetten

Om een effectieve contentstrategie neer te zetten, moet je weten wanneer je een bepaald type content moet inzetten. Ieder contenttype dient een bepaald doel en heeft zijn eigen plaats in de content mix. Door drie vragen te beantwoorden kun jij je ideale content mix bepalen. Het klinkt je vast wel bekend in de oren: bij contentmarketing staat de doelgroep centraal. Het content type moet daarom net zoals de inhoud van je content perfect aansluiten op de doelgroep. Stel de volgende vragen:

Waar heeft mijn doelgroep behoefte aan?

De behoefte van jouw doelgroep staat dus voorop. In de grote lijnen zijn de behoeftes van je doelgroep in twee soorten op te splitsen, namelijk rationeel (behoefte aan informatie) en emotioneel (behoefte aan inspiratie). Deze behoeftes staan in de “Content Marketing Matrix” van First10 en Smart Insights op de ‘y-as’. Daartegenover op de ‘x-as’ vind je de fases vanuit de customer journey. Bepaal waar jouw doelgroep zich bevindt en krijg een overzicht van typen content die je in kunt zetten. 

Waar bevindt mijn doelgroep zich online?

Om je doelgroep uiteindelijk te bereiken is het belangrijk om te weten welke social media kanalen zij gebruiken. Zit jouw doelgroep bijvoorbeeld veel op YouTube? Investeer dan in video marketing. Het is een verstandig plan om te investeren in visuele content als jouw doelgroep zich veel op Instagram en Pinterest bevindt. 

Hoe gedraagt mijn doelgroep zich online? 

Hoe gebruikt jouw doelgroep het internet? Houden ze van lange blogs lezen of kun je de boodschap beter overbrengen middels snackable content? Gebruiken zij vooral hun laptop, tablet of mobiel? Verspreiden ze zelf ook content of lezen zij het alleen maar? Zo kun jij de lengte van je content bepalen, voor welke apparaten het geoptimaliseerd moet zijn en of jij je doelgroep aan moet sporten tot participatie of niet. 

Hulp nodig bij het opzetten van een contentmarketingstrategie? 

Blauwe Monsters helpt je graag met het uitwerken van een contentmarketingstrategie die perfect aansluit bij jouw merk. Aarzel niet om contact met ons op te nemen. Wij denken altijd graag met je mee!