Het mobiel-eerst indexeren is een update waar Google vier jaar geleden mee begonnen is en wat nog steeds een voortdurende inspanning is. Toch zal de update uiteindelijk volledig worden uitgerold. Daarom is het belangrijk dat je ook jouw website hiervoor gereed maakt.

Waarom de overstap naar mobiel-eerst indexeren?

Sinds de komst van mobiel is het mobiele internetgebruik fors toegenomen. Daarentegen neemt het desktop internetgebruik gestaagd af. Zo worden er sinds ongeveer vier jaar iedere dag meer mobiele zoekopdrachten gedaan dan desktop zoekopdrachten. De meest Google zoekopdrachten zijn mobiel, terwijl de indexering van Google nog steeds gebaseerd is op desktop. Wanneer Google nu een website wilt evalueren, dan wordt er gekeken naar de desktopversie van een website. Dat probleem moet met de nieuwe update ‘mobiel-eerst indexeren’ worden verholpen. 

Na de invoering van de update gaat Google eerst kijken naar de inhoud, de links en de structured data van de mobiele versie van een website. Door deze wijziging gaat Google dus voornamelijk mobiele inhoud indexeren. Deze gegevens worden vervolgens gebruikt om een beslissing te maken over de rankschikking van de zoekresultaten, ongeacht of je op mobiel of op desktop werkt. In feite worden dan voortaan alle nieuwe sites standaard geïndexeerd met behulp van mobiel-eerst indexeren. Een groot gedeelte van alle websites zijn daarom al overgeschakeld naar mobiel-eerst indexeren.

Hoe kun jij je voorbereiden op deze Google update?

De Google webmasters hebben een aantal aanbevelingen gedaan zodat jij je kunt voorbereiden op de wijziging naar mobiel-eerst indexeren. Hieronder doorlopen we de belangrijkste punten.

  • Als je alleen de desktop versie van je website hebt geverifieerd in Search Console, dan moet je de mobiele versie toevoegen en verifiëren. Bij de URL-inspectie binnen Search Console kun je controleren hoe en wanneer de URL van je website voor het laatst is gecrawld en is geïndexeerd.

  • Wanneer je een responsieve site of een dynamische weergave hebt waarbij de primaire inhoud en de structured data hetzelfde is voor mobiel en desktop, dan hoef je niks te veranderen.
  • Verschillen de primaire inhoud en structured data van je website voor mobiel en desktop? Houd dan rekening met de volgende punten:
  • Gebruik de robot.txt-tester van Google en controleer of het robot.txt-bestand mogelijk de toegang tot een specifieke URL op je website blokkeert voor de webcrawlers van Google.
  • Zorg ervoor dat je de structured data van zowel de mobiele versie als van de desktopversie weergeeft. Je kunt de gelijkwaardigheid testen door de URL’s van beide versies in de structured data tool van Google te typen en om vervolgens de uitkomst te vergelijken.
  • Bij het toevoegen van structured data aan een mobiele site moet je voorkomen dat je grote hoeveelheden data toevoegt die niet relevant zijn voor de specifieke informatie inhoud van elke document.
  • Er hoeven geen wijzigingen worden gemaakt aan de canonieke links van je website, want deze zullen als gids worden gebruikt om de juiste resultaten weer te geven aan een gebruiker die op mobiel of op desktop een zoekopdracht uitvoert.

Meer informatie over het mobiel-eerst indexeren?

Gelukkig zal Google jouw website vrijwillig migreren wanneer deze geschikt is voor mobiele apparaten in plaats van je site forceren tot mobiel-eerst indexeren. Wanneer jouw website voor de deadline van maart 2021 wordt gemigreerd, betekent dit dat Google denkt dat je site daar klaar voor is. Bovendien zal er bij de migratie geen schade worden toegebracht aan de rangschikking van je website.

Mocht je nog vragen hebben over het mobiel-eerst indexeren of heb je hulp nodig bij de overstap naar mobiel-eerst indexeren? Dan kun je altijd contact opnemen met een van onze SEO specialisten!