Wil jij graag weten wat jij kunt doen om jouw website te optimaliseren voor Voice Search? Wij schrijven eerder al een blog over Voice Search optimalisatie.

Er zijn grote ontwikkelingen op het gebied van Voice Search, maar ook op het gebied van de virtuele spraakassistenten. Er worden veel verschillende applicaties gebouwd die samen kunnen werken met virtuele spraakassistenten. Een goed voorbeeld hiervan is Google Actions in combinatie met de Google Assistant.

Wat is Google Actions?

Google Actions is een ontwikkelingsplatform voor de Google Assistant. Op het platform is het mogelijk om apps te ontwikkelen die een uitgebreide functionaliteit bieden. Een Google Action zou je goed kunnen vergelijken met een app op je telefoon. Het grote verschil is dat een app op je smartphone werkt en dat een Google Action in combinatie met de Google Assistant werkt. Het zijn apps die bovenop de virtuele spraakassistent van Google werken. Gebruikers kunnen met behulp van Google Actions veel taken met hun stem laten uitvoeren.

Mogelijkheden van Google Actions

Normaal gesproken wordt de stem van Google gebruikt bij de reacties op spraakgestuurde zoekopdrachten, maar met Google Actions kun je op jouw applicatie de reacties met je eigen stem inspreken. Op die manier krijgt de gebruiker het gevoel dat hij of zij ook echt met jou in contact is. Daarbij kun je zelf nog audio toevoegen in de vorm van muziek of andere geluidseffecten. Met Google Actions ben je in staat om verschillende customer journeys in te richten voor jouw bezoekers. Google Actions kent veel mogelijkheden en naar verwachting zal dat zich nog verder ontwikkelen en uitbreiden.

google actions

Google Actions als nieuw toegangskanaal

Op het moment dat je een eigen gepersonaliseerde Google Action hebt ontwikkeld of hebt laten ontwikkelen, kunnen gebruikers van de Google Assistant specifiek met jouw Google Action communiceren.

Er zijn twee manieren waarop gebruikers jouw Google Action kunnen aanroepen:

  1. met een expliciete aanroep
  2. of met een impliciete aanroep.

Bij een expliciete aanroep is de gebruiker al bekend met jouw Google Action, dus dan kan jouw Google Action als volgt worden aangeroepen: ‘Hey Google, praat met Blauwe Monsters’.

Bij een impliciete aanroep is de gebruiker nog niet bekend met jouw Google Action. Dus dan kan de zoekopdracht als volgt zijn: ‘Hey Google, wat is zoekmachine optimalisatie?’

Veel bedrijven doen dit natuurlijk al. Hieronder een aantal voorbeelden!

Albert Heijn
“Praat met Albert Heijn”. Vervolgens kan je de volgende vragen stellen:

  • Wat is er in de bonus?
  • Wat kan ik maken met product x en product y?
  • Plaats product x op mijn boodschappenlijstje

Bol.com
“Praat met Bol.com”

  • Wat is de dagaanbieding?
  • Wat is een leuk cadeautje voor mijn x (nichtje, neefje, broertje, zusje) van y (11,12,13) jaar?

Nederland is een van de voorlopers als het gaat om het gebruik van virtuele spraakassistenten en om gesproken zoekopdrachten in het algemeen. De ontwikkelingen op het gebied van Voice Search gaan naar verwachting veel invloed hebben op zoekmachine optimalisatie. Daarom is het verstandig om bij de SEO-strategie van je website rekening te houden met spraakgestuurde zoekopdrachten en om in te spelen op de virtuele spraakassistenten. Spraak vormt een nieuw toegangskanaal naar jouw website en naar jouw bedrijf en daar moet je volop gebruik van maken!

Check hieronder een volledige presentatie over Google Actions van Google.