Voor online marketing bureaus, SEO-specialisten en bedrijven die actief inzetten op een SEO strategie, is dit altijd weer een spannend moment. Vaak worden veranderingen in het algoritme van Google namelijk gezien als de boosdoener van een daling van jouw SEO zichtbaarheid of organische posities. Core updates van Google leiden vaak tot de vragen; ‘Hoe kan ik op een core update inspelen?’ of ‘Wat staat mij te wachten als de update een negatief effect heeft op mijn website?’.

Google core updates

Voor de derde keer in 2019 heeft Google een wereldwijde core update uitgevoerd. Binnen een core update wordt het algoritme vaak veranderd ten opzichte van de rankingfactor van een keyword of website. De update heeft dan bijvoorbeeld een impact op hoe Google jouw website rankt. Of wat de meest relevante pagina’s voor een specifiek zoekwoord zijn. Uiteraard heeft Google duizend-en-één elementen die de ranking van een pagina of website bepalen. Als de ranking factor van één of meerdere elementen veranderd, dan kan dit een grote impact hebben op jouw website. Voorheen werden grote updates door Google pas achteraf officieel bevestigd. Veel websites zagen dalingen in hun rankings of bezoekersaantallen en na onderzoek werd al snel duidelijk dat Google een update had uitgevoerd. Sinds 2019 is de zoekmachine begonnen met het vooraf aankondigen van core updates. SEO-specialisten, online marketing bureaus en website eigenaren krijgen zogezegd een waarschuwing voorafgaand aan de update.

De effecten van een core update

Ondanks dat Google tegenwoordig zijn core updates aankondigt, weten we nog altijd niet wat de precieze effecten van een grote update zijn. Met de aankondiging op zichzelf moeten we het vaak doen. Door het analyseren, van de voor jouw, merkbare effecten kunnen we globaal achterhalen wat er verandert is aan het algoritme. Voor nu lijken websites in de gezondheidszorg en financiële diensten de grootste impact te ondervinden van de september update. Maar een voorzichtige eerste conclusie laat ook zien dat de nieuwste grote update van Google niet zo impactvol is als de core update van juni. Ben jij benieuwd of jouw website is getroffen door de september core update? Dit is vrij gemakkelijk te achterhalen, neem een kijkje in Google Analytics en check of je na 25 september een dip in jouw websiteverkeer ziet.

Heeft de update jouw website getroffen en kun je hierbij wat SEO specialisme van Blauwe Monsters gebruiken? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op, één van onze specialisten helpt je dan graag verder. Ben je benieuwd waarmee wij jouw website nog meer kunnen helpen? Neem dan zeker een kijkje op onze diensten pagina, waar wij onze diensten als full service online marketing bureau op een rijtje hebben gezet!

Core update Google