Gebruik van structured data

Om in aanmerking te komen voor de rich snippets moet de juiste structured data toegevoegd worden voor evenementen of video’s. Als de video al gepubliceerd is, dan zal de structured data voor video geïmplementeerd moeten worden. Voor online evenementen die gaan plaats vinden, zal daarnaast de structured data voor evenementen toegevoegd moeten worden. De volgende punten zijn belangrijk bij het implementeren van deze structured data.

Voor evenementen:

  • Evenementen moeten virtueel zijn en niet fysiek;
  • Stel ‘eventAttendanceMode’ in op ‘OnlineEventAttendanceMode’;
  • Gebruik het VirtualLocation-type voor de locatie-property;
  • Voeg de location.url property toe;
  • Specificeer de juiste tijdzone. Omdat er geen locaties zijn om de juiste tijd te verifiëren is het instellen van de juiste tijdzone cruciaal.

Voor video’s:

  • Focus op het toevoegen van eigenschappen in de beschrijving. Dit helpt Google te begrijpen waar de video over gaat;
  • Als jouw video een aankomende livestream is, dan kun je zowel de structured data voor video als evenementen implementeren;
  • Als je bij livestreams gebruikt maakt van de structured data voor video, dan is het aan te raden om de ‘BroadcastEvent property’ toe te voegen en de richtlijnen voor LIVE-badges te volgen.

Waarom structured data?

Google heeft nog niet aangegeven of in de toekomst deze rich snippets beschikbaar zullen zijn voor meer activiteiten thuis. In Nederland kunnen we helaas nog geen wij gebruiken kunnen maken van de bovenstaande rich snippets, want op dit moment zijn deze alleen beschikbaar in de VS. Echter zijn er in Nederland wel genoeg andere rich snippets die opgepakt kunnen worden door de zoekmachine als de structured data op de juiste manier geïmplementeerd is. Rich snippets zorgen ervoor dat jouw website extra opvalt in de zoekresultaten ten opzichte van de concurrentie. Hierdoor is de kans groter dat er op jouw website wordt geklikt. Er zijn veel verschillende soorten rich snippets met allemaal hun eigen doeleinden. Ben je benieuwd of de structured data van jouw website of webshop optimaal is ingericht voor het verkrijgen van rich snippets? Neem dan contact op met één van onze specialisten.