Anno 2015 worden er gemiddeld zo’n 100 miljard zoekopdrachten per maand door Google verwerkt. Een deel daarvan gebeurt via computer en laptop schermen. Het andere, grotere deel gebeurt via mobiele apparaten. Bij deze bekendmaking door Google zijn alle schermen die kleiner zijn dan 6 inch gerekend als een mobiel scherm. Hierbij zijn dus alle Google tablets nog niet eens gerekend als mobiel scherm.
Er verschuilt nog wel een uitdaging voor Google, want in sommige sites kun je ook in de site zelf zoekopdrachten uitvoeren via Google. Een voorbeeld hiervan is de app van de retailer Amazon. In het geval van “Googelen” bij dit soort apps/sites, krijgen de consumenten geen Google advertenties van adverteerders te zien. Google hoopt dit te gaan oplossen d.m.v. de hulp van het programma Google Now. Hierdoor zou het een gedeelte van de mobiele zoekopdrachten naar zich toe kunnen trekken. Er is alleen wel een maar; Apple en Microsoft maken ook al gebruik van deze soort dienst.

Hoe zit dat met de advertising?

Door deze uitslag, zijn er natuurlijk ook gevolgen. Dat het grotere gedeelte van zoekopdrachten via mobiele apparaten wordt verwerkt, is een item voor de activiteiten die in de toekomst zullen gaan spelen. Er zal vooral een verandering gaan plaatsvinden in de advertising. De advertenties in Google die boven en naast de zoekresultaten worden weergegeven, worden gezien als de beste en effectiefste advertenties in de online marketing wereld.

De prijzen die Google vraagt voor advertising zijn in de loop der jaren toch wel minder geworden. Dit komt dan ook door het steeds grotere gebruik van de mobiele apparaten. Voor mobiele advertenties worden nog steeds niet dezelfde prijzen gevraagd als de traditionele zoekadvertenties die te zien zijn op desktopschermen. Maar naarmate de groei van de zoekopdrachten via mobiele apparaten nóg meer toeneemt, zullen er veranderingen plaatsvinden qua advertentietarieven. De prijzen zullen dan omhoog gaan: voor de één een nadeel, voor de ander een voordeel.