Wat is het E-A-T principe?

Dit begrip is een acroniem voor “Expertise, Authority en Trustworthiness”. Met het E-A-T principe wordt content beoordeeld op expertise, autoriteit en betrouwbaarheid (ofwel geloofwaardigheid). Een zoekmachine zoals Google gebruikt dit principe om zeker te zijn dat de ervaring van de gebruiker optimaal is. Door websites te beoordelen volgens het E-A-T principe probeert de zoekmachine de beste resultaten te geven zodat de bezoeker tevreden is en er ook iets mee kan.

Waarom is het E-A-T principe zo belangrijk? Wanneer je via een zoekmachine nooit de informatie vindt die je zoekt of de gevonden informatie niet gelooft, dan zul je snel genoeg geen gebruik meer maken van deze specifieke zoekmachine. Hierdoor is Google dus in feite afhankelijk van het E-A-T principe. Google streeft er namelijk naar dat de websites in de resultaten een zo hoog mogelijke kwaliteitsscore hebben. Dat geldt zeker bij bepaalde onderwerpen.

Gezondheid, nieuws en politiek zijn voorbeelden van onderwerpen waarbij het van groot belang is dat een zoekmachine relevante en kwalitatief goede zoekresultaten van autoritaire organisaties toont. Het verminderen van verkeerde of (bewust) misleidende informatie is sinds de Amerikaanse presidentsverkiezing in 2016 een hoge prioriteit geworden. Daarom heeft Google kortgeleden onderzoek gedaan naar misleidende bronnen om te kijken in hoeverre de gebruikers de gevonden resultaten vertrouwen.

Zoekopdrachten naar gezondheid

Uit dit onderdeel van het onderzoek kwam ten eerste naar voren dat er groot verschil is tussen de antwoorden van de verschillende leeftijdsgroepen. Zo hebben de jongste respondenten (18-25) een 94% hogere kans in verhouding tot ouderen (65+) dat ze weergeven zoekresultaten over gezondheidszorg geloven. Ten tweede vindt een merendeel dat de zoekresultaten van Google beter en betrouwbaarder zijn geworden. Opvallend is dat alleen de leeftijdsgroep 46-64 nog redelijk sceptisch blijft.

Ten derde geeft 66% van de respondenten aan dat ze het erg belangrijk vinden dat ze zoekresultaten zien van autoritaire organisaties met hoge expertise. Tot slot geeft een grote meerderheid 76% aan dat ze het symptomen-advies bij ziektes van Google geloven. Daarbij zijn opnieuw de jongeren minder sceptisch ten opzichte van de 65+ generatie.

Nieuws, politiek en fake news

Van alle respondenten geeft maar liefst 61% aan dat ze de zoekresultaten van Google meer zijn gaan vertrouwen door de jaren heen. Slechts 13% is het niet met deze stelling eens. Opnieuw is de oudere generatie sceptischer over wat zij online vinden dan de jongere generatie, dit keer met een enorm verschil. Zo zijn de jongeren 250% meer geneigd om te vertellen dat zoekresultaten over politiek en nieuws zijn verbeterd. Het is interessant dat vervolgens ongeveer 70% van de jongeren ook aangeeft in aanraking te zijn gekomen met ‘fake news’.

Uit het onderzoek blijkt kortom het omgekeerde dit keer waar te zijn: ouderen zullen met een waarschijnlijkheid van 138% eerder vinden dat de gevonden informatie nep is. Dit is alarmerend nieuws voor Google. Zeker met het oog op de aankomende presidentsverkiezingen in 2020.

Belang van het E-A-T principe

Voor een grote zoekmachine als Google zijn de bovenstaande inzichten zeer belangrijk. Zo valt uit het onderzoek van Google te concluderen dat vooral de ouderen het grootste probleem vormen. Deze generatie is duidelijk sceptischer dan de jongeren. Daarom investeert Google flink in dit probleem van fake news en daarmee in het E-A-T principe. Google blijft op die manier hard werken om de kwaliteit van het nieuws te verbeteren en steeds betere resultaten te tonen door middel van het E-A-T principe. Daarom is het belangrijk dat jouw website ook in lijn staat met het E-A-T principe.