Vijf manieren om je content te optimaliseren voor conversational search 

Leg de focus op long-tail zoekwoorden 

Bij Voice Search gebruiken mensen langere zinnen die ze in het dagelijks leven ook zouden gebruiken. Ze typen bijvoorbeeld niet ‘beste marketingbureau Haarlem’, maar vragen ‘wat is het beste marketingbureau in Haarlem?’. Het is daarom belangrijk om je te richten op long-tail zoekwoorden die lijken op hoe mensen echt praten. 

Je vindt long-tail zoekwoorden – en daarmee ook vragen – onder andere door het ‘Questions’-filter in Semrush te gebruiken.

Actiepunten:

  • Schrijf je content op een manier die lijkt op hoe mensen daadwerkelijk met elkaar praten. 
  • Gebruik vraagwoorden zoals ‘wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe’ in je H-koppen.

Beantwoord vragen met je content

Gebruikers van Voice Search zijn vaak onderweg of willen snel informatie zonder veel moeite te doen. Daarom is het belangrijk dat je met je content direct, duidelijk en bondig antwoord geeft op hun vragen. Dit betekent dat de informatie makkelijk te begrijpen moet zijn, zonder veel extra uitleg. 

Actiepunten:

  • Voeg een FAQ toe aan je website met heldere, beknopte antwoorden.
  • Schrijf blogposts die uitgebreid antwoord geven op specifieke vragen.

Optimaliseer voor featured snippets 

Google Assistant gebruikt vaak featured snippets om vragen te beantwoorden. Deze snippets worden ook wel positie nul genoemd en verschijnen in een vak bovenaan de SERP. Door je content te optimaliseren voor featured snippets, vergroot je de kans dat je via Voice Search wordt gevonden.

Actiepunten:

  • Structureer je content met duidelijke H-koppen en alinea’s.
  • Plaats de vraag en het antwoord direct na de H1-kop. 
  • Gebruik bulletpoints, genummerde lijsten en tabellen.

Gebruik structured data

Structured data helpt je om je content duidelijker en relevanter te maken voor zoekmachines. Dit is handig als je snel gevonden wilt worden met Voice Search. Stel, je hebt een receptenwebsite, dan kun je structured data gebruiken om ingrediënten en bereidingstijden duidelijker te markeren. Dit helpt spraakassistenten om de informatie makkelijk aan gebruikers te verstrekken. 

Actiepunten:

  • Gebruik tools zoals Schema.org om de juiste structured data toe te passen. 

Optimaliseer voor lokale zoekopdrachten

Gesproken zoekopdrachten zijn vaak gericht op locatie. Zo gebruiken mensen in meer dan 20% van de zoekopdrachten via Voice Search woorden als ‘dichtbij’ of ‘in de buurt’. Spraakassistenten vertrouwen vaak op lokale gidsen zoals Google My Business, Yelp en Bing Places om antwoorden te geven op vragen over locaties.

Actiepunten:

  • Gebruik lokale zoekwoorden in je content, dus niet alleen ‘marketingbureau’, maar specifiek ‘marketingbureau Haarlem’. 
  • Zorg dat je Google My Business-profiel compleet en up-to-date is.

Zorg daarnaast dat je website mobielvriendelijk is door onder andere snelle laadtijden en een responsive design. De meeste gesproken zoekopdrachten gebeuren namelijk via mobiele apparaten.

Aan de slag met het optimaliseren van je contentstrategie? Wij helpen je graag!

Zoek je ondersteuning bij het optimaliseren van je content en SEO? Onze Blauwe Monsters staan altijd klaar om je te helpen. Neem gerust contact met ons op en ga op weg naar een betere online vindbaarheid.