Welke assistenten zijn er beschikbaar voor voice search?

Zoals de meeste mensen wel weten zijn de 2 belangrijkste voice assistenten op dit moment Siri (Apple) en Google Assistent (Google), samen zijn ze goed voor ongeveer 75% van de spraak gestuurde zoekopdrachten.

voice search

Van belang is om een duidelijk onderscheid te maken tussen het gebruik van voice op mobiele apparaten en de daadwerkelijke spraak gestuurde zoekopdracht. Zo wordt het appen via spraak ook wel eens toegeschreven aan voice search maar volgt er na deze interactie natuurlijk geen zoekresultaat. Wij focussen ons hier op het daadwerkelijk verkrijgen van een zoekresultaat na een spraak gestuurde zoekopdracht.

Voor welke zoekopdrachten worden voice assistenten gebruikt?

Het is belangrijk om goed in je achterhoofd te houden voor wat voor zoekopdrachten voice op dit moment wordt gebruikt. En welke invloed dit heeft op je SEO-strategie. Er is een beeld te schetsen van het huidige gebruik van voice binnen de zoekmachine. Wat opvalt is dat het bij voice search voornamelijk gaat om vragen die met een korte zin of antwoord zijn te beantwoorden. Voorbeelden daarvan zijn:

  • Op welke datum is het koningsdag?
  • Waar is de dichtstbijzijnde supermarkt?
  • Hoeveel graden is het morgen in Rotterdam?
  • Waar wordt het WK in 2022 gehouden?

Wanneer je aan de slag wil om ervoor te zorgen dat jij helemaal klaar bent voor de opkomst van voice is het raadzaam om rekening te houden met onderstaande punten.

  1. Speel in op de gesproken zoekopdrachten

De zoekopdrachten die via voice search worden uitgevoerd zijn vaak in de vorm van een zin. De getypte zoekopdrachten bevatten vaak steekwoorden zoals ‘’kosten verhuizen’’. Terwijl er in een gesproken zoekopdracht de vraag: ‘’Wat kost een verhuizing?’’ gesteld zou worden. Met deze manier van zoeken kan je met de opbouw van je content op de pagina goed rekening houden. Een tool die zoekopdrachten in vragende vorm goed bloot legt is Answer the Public. Houd er met het schrijven van je content rekening mee welke vragen je wil beantwoorden op de pagina die je van content voorziet.

  1. Richt je Google my Business goed in

Door Google My Business goed in te richten is Google goed op de hoogte van de vestegingsplaats of het verzorgingsgebied van jouw onderneming en de daarbij behorende openingstijden. Zorg ervoor deze gegevens goed overeen komen met de gegevens op je website of contactpagina. Een goed ingerichte Google My Business account heeft een positief effect op jouw vertoningen in lokale zoekresultaten. Voice search wordt op dit moment veel gebruikt om lokale resultaten te tonen zoals bijvoorbeeld ‘’open restaurants in Haarlem op maandag’’.

  1. Verkrijg featured snippets

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat zoekresultaten die op spraak gestuurde zoekopdrachten worden gegeven veel voortkomen uit featured snippets. Het verkrijgen van featured snippets kan dus bijdragen aan het goed naar boven komen in de voice search resultaten. Om featured snippets te vergaren is het belangrijk een duidelijk antwoord te formuleren op een vraag die ook op je pagina terug komt. Gebruik van H-koppen, paginatitels met de vraag en structured data zorgen ervoor dat Google zo goed mogelijk begrijpt op welke vraag jij in de content antwoord probeert te geven.

  1. Werk aan de snelheid van je website

Hierbij geldt hetzelfde voor normale SEO, de zoekmachine houdt van pagina’s die snel laden. Dit zorgt namelijk voor een goede gebruikerservaring. De laadtijd kan je verbeteren door afbeeldingen, javascript en andere bestanden te comprimeren en optimaliseren. Gebruik maken van browsercaching zorgt ervoor dat bij een terugkerende bezoeker de laadtijd enorm verbeterd en de gebruikerservaring veel beter is.