Het is daarom belangrijk dat je goed aangeeft waar de pagina over gaat. Dit doe je door een zoekwoord te kiezen waarop je wilt ranken op deze pagina. Om een pagina zo goed mogelijk te laten ranken is het belangrijk om de volledige landingspagina te optimaliseren. Het optimaliseren van een landingspagina is van belang om de pagina zo hoog mogelijk te laten ranken. Naast dat je op een landingspagina zelf heel veel kan optimaliseren spelen waardes van het algemene domein ook een grote rol.

Het optimaliseren van een landingspagina

Het optimaliseren van een landingspagina gaat in stappen. Het is belangrijk dat je een goede basis neerzet. Het allereerste wat je doet is het onderzoeken van zoekwoorden. Vervolgens ga je de tekst schrijven op basis van het zoekwoord. Zodra je de tekst hebt geschreven ga je interne links in je tekst toevoegen. Nadat je de tekst op de website hebt gezet pas je direct de URL aan naar het zoekwoord waarop je gevonden wilt worden (als dit nog niet het geval is). Vervolgens ga je de metatitel en de meta beschrijving aanpassen. Hierbij is het belangrijk dat je het zoekwoord weer laat terug komen.

Zoekwoordenonderzoek

Je begint bij het zoekwoordenonderzoek. Hierbij kijk je wel zoekwoorden bij jou passen en welke zoekwoorden een bepaald aantal zoekvolume hebt. Een handige tool om dit te gebruiken is de zoekwoordplanner van Google Adwords. De zoekwoordplanner kan je gebruiken om bepaalde zoekwoorden te onderzoeken en om suggesties te krijgen over een bepaald onderwerp. Zodra je een aantal zoekwoorden hebt verzameld is het belangrijk dat je de juiste keuzes maakt. Waarop wil je gevonden worden en wat zijn de belangrijkste zoekwoorden voor jouw bedrijf/website? Kies vervolgens een zoekwoord waarover je de tekst gaat schrijven.

De tekst schrijven voor je landingspagina

Wanneer je een zoekwoord hebt gekozen ga je er een tekst over schrijven. Hierbij creëer je de eerste content voor je landingspagina. Het schrijven van teksten kan soms erg moeizaam gaan daarom geven we een aantal tips om gemakkelijk een tekst te schrijven.

Tip #1: Ga op zoek naar het onderwerp waarover je gaat schrijven, wie staan er in de top 5 in google en waar schrijven hun over? Gebruik deze content om inspiratie op te doen.

Tip #2: Schrijf de onderwerpen die je tegenkomt over het onderwerp op. Verzamel zoveel mogelijk informatie om een goede inhoudelijke tekst te kunnen schrijven.

Tip #3: Verdeel je onderwerpen en maak een duidelijke structuur. Hiermee zorg je ervoor dat je tekst duidelijk is en kan je makkelijker schrijven.

De tekst moet geoptimaliseerd worden op een bepaald zoekwoord. Je zorgt ervoor dat het zoekwoord altijd in de titel staat en minimaal een keer in een subkop in de tekst. Daarnaast probeer je het zoekwoord ongeveer 2% in de tekst voor te laten komen. Gebruik altijd 1 H1 kop en max 3/4 H2 koppen in je tekst.

Interne links

Interne links zijn links in je tekst/op je landingspagina die linken/verwijzen naar andere pagina’s binnen je website. Hiermee kan je bijvoorbeeld verwijzen naar een uitleg over een bepaald woord of verwijzen naar een pagina waar meer uitleg wordt gegeven over een bepaald onderwerp.

Tekst op de website zetten en goed zetten

Wanneer je tekst is geschreven ga je de tekst op de website zetten. Maak een nieuwe pagina aan en plak de tekst in de pagina. Vervolgens zorg je ervoor dat de URL (ook wel slug) genoemd direct goed staat. Zorg ervoor dat het zoekwoord ook direct in de URL terugkomt. Naast de URL moet je ook de meta titel en beschrijving goed zetten, dit is wat je in de zoekresultaten van google te zien krijgt. De titel is de titel van je tekst en de beschrijving is een korte beschrijving waarin je kort en krachtig beschrijft waar de pagina over gaat. Vervolgens check je of alles goed staat. Hieronder staat een checklist:

  • Staan alle H1, H2, en eventueel H3 koppen goed ingesteld?
  • Verwijzen de URL’s naar de juiste pagina’s?
  • Doe nog even een spellingscontrole
  • Controleer je metatitel en beschrijving.
  • Staan je plaatjes erin?
  • Hebben alle afbeeldingen een ALT attribuut.

Content uitbreiden

Wanneer je de tekst geschreven hebt is het belangrijk om de content zoveel mogelijk uit te breiden. Dit kan je op verschillende manieren doen. Gebruik bijvoorbeeld afbeeldingen over het onderwerp, infographics, video’s enz. Google en consumenten zien graag visuele beelden. Hierdoor kunnen ze direct zien waar de pagina over gaat, en blijft de consument langer op de pagina omdat het zich direct aantrekt. Alle afbeeldingen die je plaatst op de website moeten voorzien worden van ALT attributen. Dit zorgt ervoor dat google kan zien waar de afbeelding over gaat.

Het door optimaliseren en uitbreiden van landgingspagina’s

Nu je de tekst hebt geplaatst en meer content hebt toegevoegd kan je beginnen met het door optimaliseren van de landingspagina. Wanneer je een webshop heb is het natuurlijk van belang om producten op de landingspagina te hebben. Zodra de pagina rankt in google en er komen bezoekers naar de pagina wil je natuurlijk wel wat te bieden hebben. Maar ook als je geen webshop hebt wil je dat bezoekers wat te doen hebben op de website. Dit kan je doen door bijvoorbeeld een mogelijkheid te geven om te kunnen inschrijven op de nieuwsbrief. Of een download te laten uitvoeren. Hiermee zorg je ervoor dat bezoekers niet weggaan zonder iets te doen.

Zodra je dit hebt ingevoerd is het belangrijk om meerdere pagina’s te maken met een ander zoekwoord. Zo bouw je een body op met verschillende landingspagina’s! Heb je de landingspagina opgebouwd? Doe dan direct een SEO check om te kijken hoe goed je ervoor staat met je landingspagina. Lees ons blog over hoe je het beste een SEO check kan uitvoeren!