Het inspelen op de zoekintentie van een potentiële klant is niet alleen enorm waardevol. Ook de laatste grote update van Google, de BERT update, stelt het belang van zoekresultaten die het beste aansluiten bij de zoekintentie voorop. Begrijp jij de zoekintentie van jouw potentiële klanten en speel je hier feilloos op in? Dan is dit enorm waardevol voor je SEO-strategie. Weet je echter niet welke verschillende soorten zoekintenties er zijn en hoe jij hiervan kan profiteren? Daar vertel ik je graag meer over!

De verschillende soorten zoekintenties

Gebruikers van de zoekmachine kunnen meerdere redenen hebben om aan een zoekopdracht te beginnen. Een algemeen zoekwoord als “vakantie” kan voor iedere gebruiker een andere zoekintentie hebben. Deze kunnen variëren van een vakantie boeken, het achterhalen wanneer de eerstvolgende vakantie is of het vergelijken van verschillende vakanties. Over het algemeen geldt hoe korter het zoekwoord, hoe meer zoekintenties het woord in kwestie heeft. Een zoekintentie is doorgaans te categoriseren in een van de onderstaande vijf overkoepelende zoekintenties.

Informatieve zoekintentie

Een informatieve zoekintentie kenmerkt zich doordat een gebruiker simpelweg meer informatie over een bepaald onderwerp wilt. Een informatieve zoekintentie is te herkennen door het gebruik van woorden zoals “Wat”, “Wanneer”, “Wie”, “Hoe” en “Welke”. Hierbij kun je denken aan zoekopdrachten zoals “Wat is zoekintentie?” of “Wanneer speelt Ajax?”. Bij zoekopdrachten met informatieve zoekintenties wordt vaak op ‘positie 0’ een featured snippet getoond. Zo’n snippet geeft namelijk direct antwoord op de zoekopdracht van de zoekmachine gebruiker.

Commerciële zoekintentie

We spreken van een commerciële zoekintentie als de gebruiker op zoek is naar een product of dienst. Het kan zijn dat een gebruiker al precies weet welk soort product hij/zij wilt kopen of welke dienst hij/zij wilt afnemen. Echter kan het ook zijn dat de gebruiker zich nog aan het oriënteren is. Als de gebruiker op zoek is naar meer informatie over bijvoorbeeld het aanbod van een product, dan wordt dit ook wel een ‘oriënterende zoekintentie’ genoemd. Deze categorie zoekintentie is te herkennen aan zoekopdrachten met woorden zoals “Beste”, “Top 10”, “Reviews”, “Vergelijken” of “Voordelen”.

Transactionele zoekintentie

Bij een transactionele zoekintentie wil de zoekmachine gebruiker overgaan tot een aankoop. De gebruiker gebruikt daarom meestal zoals “Kopen”, “Bestellen”, “Aanbieding”, “Kortingscode” of “Goedkoop” in combinatie met een productnaam. Binnen deze zoekintentie is een duidelijke koopintentie te onderscheiden. Deze categorie wat betreft zoekintenties is vaak het meest interessant voor bedrijven, omdat deze uiteindelijk de meeste conversies oplevert.

Navigationele zoekintentie

De navigationele zoekintentie is te herkennen aan het feit dat de gebruiker op zoek is naar een specifieke website. Door een keyword te gebruiken wordt er gemakkelijk genavigeerd naar de gewenste bestemmingspagina. Dit werkt tevens vaak sneller dan de hele URL intypen. Voorbeelden van een navigationele zoekintentie zijn “Instagram”, “Inloggen Zalando”, “Apple wachtwoord vergeten” of “YouTube Monica Geuze vlog”.

Lokale zoekintentie

De lokale zoekintentie wordt in het dagelijks zoekverkeer steeds belangrijker. Mensen zijn op zoek naar een bedrijf, het afnemen van een dienst in de buurt of zijn op zoek naar bijvoorbeeld het dichtstbijzijnde restaurant, bouwmarkt of kapper. Voorbeelden van zo’n lokale zoekintentie zijn “Restaurant Amsterdam”, “Kapper in de buurt” of “Dichtstbijzijnde bouwmarkt”. Ook past Google automatisch de zoekopdrachten aan op basis van de locatie van een gebruiker. Op een zoekterm zoals “Supermarkt” zal Google met een local pack eerst alle supermarkten in de buurt van de gebruiker laten zien.

De zoekintentie achterhalen

Om de zoekintenties van jouw bezoekers te achterhalen zijn er een aantal dingen die je zelf kunt doen. Vraag jezelf altijd eerst af op welke zoekintenties jouw website zich moet richten. Moeten jouw landingspagina’s dienen als informatiepagina, vergelijkingspagina, aankooppagina of een combinatie hiervan? Als je de intentie helder geformuleerd hebt, dan kun je jouw content op zowel de zoekopdracht als zoekintentie inrichten. Speel je namelijk direct in op een relevante zoekintentie? Dan geef je een potentiële klant precies waar hij/zij naar op zoek is. Dit zal op zijn beurt leiden tot een hoger conversiepercentage.

Via Answerthepublic.com kun je allerlei vragen rondom relevante zoekwoorden inzichtelijk maken. Deze vragen vormen een mooie inspiratiebron voor het creëren van content en, misschien nog wel belangrijker, het inspelen op de zoekvraag van een potentiële klant.

meer conversie

Meer relevant verkeer met Blauwe Monsters

Nu weet ook jij hoe je in kunt spelen op de zoekintentie van jouw beoogde doelgroep. Vind je het echter lastig? Kun je met andere woorden wel wat hulp gebruiken met bepalen welke zoekintenties het beste aansluiten bij de SEO-strategie van jouw onderneming? Laat dan een conversiegericht zoekwoordenonderzoek door Blauwe Monsters uitvoeren. Daarmee zetten wij alle relevante zoekwoorden voor jou op een rijtje. Aan de hand hiervan geven wij je vervolgens concreet advies om beter vindbaar te worden in de zoekmachine én in te spelen op juiste zoekintentie. De voordelen ervan? Meer relevant verkeer, meer conversie en een uiteindelijk een verlaagde Bounce Rate. Benieuwd wat wij nog meer voor jou kunnen betekenen? Neem dan vrijblijvend contact op! Wij staan je graag te woord.