Nog niet zo lang geleden werd mobile vooral beschouwd als de eerste stop in een conversietraject dat negen van de tien keer op de desktop eindigde. Mobile was eind 2014 immers goed voor slechts 13% van de digitale verkopen. Deze cijfers zien er dit jaar heel anders uit aangezien de gewoonten en ervaringen op het gebied van digitale en mobiele handel snel zijn veranderd. 

De mobiel wordt niet langer gebruikt ter oriëntatie

Onze mobiel gebruiken we ondertussen niet meer alleen meer om ons te oriënteren aan het begin van de salesfunnel. We gaan verder en gebruiken onze smartphone nu zelfs bij onze conversie. Er zijn een aantal factoren die hebben bijgedragen aan de groei van de mobiele handel, waardoor mobiel winkelen tijdens de pandemie dit jaar een sterke vlucht heeft genomen naast het winkelen via de desktop. Denk namelijk aan het gemak van de retail-apps en de verbeterde snelheden.

Google kwam bovendien met een nieuwe functie waardoor lokale voorraden gemakkelijk bij te houden waren en vervolgens inzichtelijk werden voor bezoekers. Winkeliers die een sprong hadden gemaakt in het optimaliseren van het online bestellen en direct ophalen in de winkel, hadden hierdoor een duidelijke voorsprong op winkels die dit nog moesten doen. Voorheen ging je immers naar de winkels toe wanneer je iets nodig had en keek je in de winkel wel of het product aanwezig was. 

In deze corona tijden wil het winkelend publiek de bezoekjes naar de winkels beperkt houden of wordt het beperkt door de maatregelen die getroffen zijn. Het online bestellen en direct ophalen in de winkels bracht zekerheid dat we niet onnodig eropuit hoefden. Het winkelbezoek was het afgelopen jaar flink gedaald, wel groeide rond het Black Friday weekend het online bestellen en ophalen van pakketjes in de winkels. 

Social advertentiecampagnes verhoogt mobiele conversie

Wat zorgt nog meer voor een verhoogde conversie via de mobiel apparaten? De mobiele accounts zijn verantwoordelijk voor de overgrote meerderheid van de betaalde social conversie. Facebook heeft zwaar geïnvesteerd in producten en functies zoals Facebook en Instagram Shops, afrekenen op Instagram en het tabblad Facebookshop om mobiele handel op deze platformen te ondersteunen. Het gebruik van social media wordt immers voornamelijk gedaan op de mobiel. Door de social advertising komen acties en producten vaker naar voren en speelt dit ook een grote rol in de conversie via dit apparaat. 

Echter, de gemiddelde bestelwaarde op mobiele apparaten is nog steeds lager dan op de desktop. Dat wijst erop dat grote aankopen over het algemeen nog via de desktop plaatsvinden. Hier liggen dan ook nog kansen en verbeteringen voor de mobiele conversie. 

Mobiele handel in 2021

In 2020 versnelde de behoefte aan digitale en mobiele inversteringen van retailers. Vooruitkijkend naar 2021 zal mobiele handel blijven groeien en zullen platforms dan ook investeren in het stimuleren van mobiele conversies. Bovendien zal de Google Page Experience update in mei uitkomen en van invloed zijn op mobiele rankings. Hierdoor moeten retailers dus blijven investeren in mobiele web- en app-ervaringen, hun online-to-store-services en in het optimaliseren van de mobiele advertentiecampagnes om hun eigen marktaandeel te veroveren.

Wil jij ook je website helemaal geoptimaliseerd en mobielvriendelijk hebben, maar weet je niet goed hoe je dit moet aanpakken? Neem gerust contact op met een van onze specialisten. Zij helpen je graag verder! 

Hulp nodig bij het mobielvriendelijk maken van jouw website? Neem dan contact met ons op. Onze specialisten helpen je graag!