Nieuwe wetgeving voor webwinkels is ingegaan

15 juni 2014    -  
e-Commerce
geschreven door:
Blauwe Monsters
Nuttige info? deel het met anderen

Afgelopen vrijdag was het dan zover. Op deze dag moeten alle webshops aan de nieuwe wetgeving voor webwinkels voldoen. Wij als Blauwe Monsters hebben u hier afgelopen maand al op geattendeerd. Aangezien de wetgeving flink verscherpt is, zetten wij nogmaals een aantal van de nieuwe wetgeving voor u op een rijtje om als webshop niet in strijd te zijn met de wetgeving.

 Herroepingsrecht

 Van 7 werkdagen naar 14 dagen
Consumenten hadden 7 werkdagen de tijd om de producten terug te sturen wanneer ze er niet tevreden mee waren. De nieuwe wetgeving heeft ervoor gezorgd dat dit nu 14 dagen is geworden. Let hierbij op dat het niet meer gaat om werkdagen, maar dagen.

28 dagen op te retourneren
De nieuwe wetgeving heeft de onduidelijkheden uit de vorige wet weggenomen. Er was namelijk flinke discussie over de periode dat men het product daadwerkelijk retour gestuurd moest hebben. Vanaf 2014 heeft de consument 14 dagen na ontvangst de tijd om aan te geven dat hij of zij het wil retourneren. Vervolgens heeft de consument ook nog 14 dagen te tijd om het product daadwerkelijk retour te sturen.

Informatieplicht

De webwinkeleigenaar is verplicht om uitgebreide informatie te verschaffen over haar producten of diensten. De consument moet hier van op de hoogte zijn voordat hij of zij door een overeenkomst is verbonden aan de webwinkel. De wetgeving geeft aan dat de informatie op een passende manier moet worden overgebracht voor communicatie op afstand en bovendien in een duidelijke en begrijpelijke taal.

 Vindbaarheid informatie
De nieuwe wetgeving geeft aan dat de informatie gemakkelijk vindbaar moet zijn voor de consument. De webwinkelier moet dit vooraf melden, voordat de consument de overeenkomst wordt aangegaan. Dit kan door de informatie bij het product te melden of door het mee te sturen bij de bevestiging van de overeenkomst.

 Bestelknop met betaalbevestiging
Bij de bestelknop moet uitdrukkelijk zichtbaar zijn dat je bij het sluiten van de overeenkomst een betalingsverplichting op zich neemt. Dit kan op drie conversievriendelijke manieren worden gedaan.

  1. Checkbox: Het aanvinken dat ze akkoord gaan met de betalingsplicht.
  2. Andere buttontekst: Het gebruik maken van een conversievriendelijke buttontekst, zoals bestellen en betalen, kopen en afrekenen
  3. Het plaatsen van tekst onder de button: Het toevoegen van een korte tekst onder de bestelbutton, waardoor je duidelijk maakt dat bij de overeenkomst een betaalplicht is.
Nuttige info? deel het met anderen