Amazon belooft beterschap en hoeft miljardenboete EU niet te betalen

De Europese Commissie zit Amazon al jaren op de hielen over oneerlijke verkooppraktijken. Inmiddels hebben de Europese Commissie en Amazon een schikking getroffen omtrent deze zaak. Amazon verzamelt data van externe verkooppartners op het platform en gebruikt deze data om beter in te spelen op de behoeften van de gebruikers. Amazon deelt deze data en informatie inmiddels niet meer met de partners. Dit wordt namelijk gezien als schending van persoonlijke gegevens en is ook de reden dat de Europese Commissie Amazon eerder op de vingers tikte. 

Amazon heeft recentelijk beloofd grote aanpassingen te doen binnen het systeem. Als het concern dit niet doet, loopt Amazon het risico dat het een boete van miljarden euro’s krijgt. Binnen deze aanpassing krijgt Amazon niet meer de mogelijkheid om data van externe kopers te gebruiken om de verkooptechnieken aan te passen.

Verder belooft Amazon verbeteringen toe te passen aan de ‘buy box’ op het platform. Met meerdere aanbieders op het platform, wordt de buy box gezien als dé plek waar je als verkoper wilt staan. Dit komt omdat het grootste gedeelte van de omzet wordt gegenereerd vanuit deze buy box. Het platform schoof voorheen hun eigen producten naar de buy box-positie, wat als oneerlijk werd gezien. Amazon belooft nu eerlijke voorwaarden op te stellen om producten via de buy box te verkopen. Iedereen krijgt straks dus evenveel kans op de buy box-positie.

Bol.com ziet aantal Belgische handelaars verdubbelen 

Het aantal Belgische verkopers op het platform Bol.com is in de afgelopen twee jaar verdubbeld. In 2020 telde het platform in totaal 2.600 verkopers en aan het eind van 2022 telde het platform in totaal 5.400 verkooppartners. Deze groei gaat gepaard met meerdere onderzoeken binnen het Belgische E-commercelandschap. De cijfers en onderzoeken geven aan dat steeds meer verkopers en ondernemers de stap hebben gemaakt naar het verkopen via online platforms. 

De corona-crisis heeft veel impact gehad op het verkoop-landschap. Met name toen de fysieke winkels hun deuren sloten, groeide het aandeel van online verkopen. Deze groei was zichtbaar op zowel de eigen webshops, als op marketplaces waar het aanbod groter was. Marketplaces als Bol.com hadden al een grote hoeveelheid aan bezoekers voor de corona-crisis. Sinds de corona-pandemie voelen ondernemers zich comfortabel bij Marketplaces als Bol.com, aangezien ze niet veel inspanning hoeven te leveren om effectief te verkopen, aangezien je met weinig inspanning verkopen kan genereren. Het kost namelijk niets om op het platform te staan. Je betaalt commissie bij de verkoop van een product. Zo profiteer je als ondernemer dus van de bezoekers op het platform zonder geld te investeren in marketingpromotie. Men verwacht daarom dat het aanbod en het aantal verkopers op het platform in 2023 blijven toenemen.

eBay koopt ruilkaart-marktplaats TCGplayer voor 259 miljoen dollar

eBay heeft onlangs bekendgemaakt dat ze de online ruilkaarten-marktplaats TCGplayer hebben gekocht voor een totaal van 259 miljoen euro. De deal is momenteel nog niet helemaal rond, maar als de deal wordt goedgekeurd, dan zal de overname naar verwachting in het eerste kwartaal van 2023 rond zijn. 

TCGplayer is één van de grootste kaartruil-platforms voor verschillende populaire kaartspellen. Denk hierbij aan Pokémon, Yu-Gi-Oh, Digimon en Magic: The Gathering. Het platform biedt men de mogelijkheid om ruilkaarten aan te bieden en te verkopen. Ook biedt het platform opslag en orderverwerking aan.

Het aanbieden en kopen van ruilkaarten is in de afgelopen jaren flink toegenomen. eBay heeft deze keuze bewust gemaakt om de klantervaring op het platform in elke categorie verbeteren. Dawn Block, vicepresident van de categorie ‘collectibles’ op eBay gaf aan dat het bedrijf meer relaties wil smeden en de gehele wereld van dienst wil zijn.

Pakkettarief PostNL stijgt, verzenden over de grens wordt goedkoper

Er hebben in het nieuwe jaar meerdere tariefswijzigingen plaatsgevonden bij de grootste pakketvervoerder van Nederland. PostNL heeft aangekondigd dat alle tarieven voor pakketten omhoog gaan.  

Voor brievenbuspakketten betaalt men sinds het nieuwe jaar €4,15. Dit is 5 cent meer dan vorig jaar. Als deze pakketjes worden gefrankeerd bij PostNL, ligt de prijs op €4,85, wat een kwartje meer is dan vorig jaar. Ook voor losse pakketten gaan de tarieven omhoog. Voor elk soort pakket gaat het tarief omhoog met 20 tot 40 eurocent. 

Hoewel we in Nederland dus een stijging zien in de tarieven, is er ook goed nieuws. Als je een pakketje wilt versturen naar het buitenland, betaal je in 2023 minder ten opzichte van 2022. Voor een brievenbuspakket betaal je nu €4,50, terwijl dit in 2022 €4,65 was. De grootste verschillen in tarieven vind je in de grotere pakketten. Een groot pakket zonder track-en-trace is gemiddeld 80 cent goedkoper. Een pakket met track-en-trace is gemiddeld zelfs een euro goedkoper dan vorig jaar. 

Dit biedt je dus de mogelijkheid om je pakketjes goedkoper te versturen naar het buitenland. Elk land heeft zijn eigen marktplaatsen en met deze ontwikkeling is het dus mogelijk om in vergelijking met 2022 minder te betalen aan transportkosten voor je buitenlandse transacties.