SEO in 2020

Een trend waar al enkele jaren over gesproken wordt, is ‘voice search’. De toenemende populariteit van voice search lijkt in 2020 grote invloed te hebben op het gebied van SEO. De BERT-update van Google speelt hierin een belangrijke rol. Deze update zorgt ervoor dat het algoritme van Google de content menselijker gaat beoordelen. Dit houdt in dat Google beter de ‘’natuurlijke’’ taal en woordcombinaties kan begrijpen. Het wordt hierdoor nog belangrijker om door middel van structured data de structuur en opmaak van de pagina’s en teksten aan te geven. Daarnaast blijft het uiteraard belangrijk om kwalitatieve en relevante content te creëren aan de hand de juiste zoekwoorden in verschillende woordcombinaties.

Naast de ontwikkeling op het gebied van voice search, zullen ook featured snippets een grotere rol gaan spelen in de zoekresultaten. Deze snippets zullen steeds vaker getoond gaan worden zodat de bezoeker direct antwoord heeft op zijn of haar zoekopdracht. Mijn advies is daarom ook om de content verder te optimaliseren voor featured snippets. Tot slot blijven snelheid (met name op mobiel) en kwalitatieve linkbuilding waardevolle factoren om goed te scoren in de zoekmachine.

Personalisatie

Websitebezoekers verwachten in 2020 dat de content die zij te zien krijgen, is afgestemd op hun behoefte. Kortom, ze nemen geen genoegen meer met een algemene pagina. Onderzoeken laten zien dat 79% van de bezoekers gefrustreerd raakt als de inhoud niet is afgestemd op hen. De oplossing hiervoor? Personalisatie! Door de inhoud van onder andere jouw website, nieuwsbrieven en advertenties te personaliseren kun je meer bezoekers omzetten naar klanten. Met Customer Data Platformen (CDP), zoals Datatrics, kun je aan de hand van data de inhoud van de bovengenoemde kanalen personaliseren. Met behulp van CPD’s creëer je data-driven customer journeys en slimme campagnes die relevanter zijn. Hierdoor wordt vervolgens het conversiepercentage en klantenloyaliteit verhoogd.

Interactieve content

Eén van de belangrijkste trends op het gebied van content in 2020 is interactieve content. Deze vorm van content zorgt voor een creatieve en unieke ervaring die ook voor iedereen persoonlijk is. Een belangrijk onderdeel van interactieve content is dat gebruikers enige invloed of controle hebben over hun ervaring. Polls, beoordelingen, quizen & 360° video’s zijn enkele voorbeelden van interactieve content. Een goede content marketing strategie met interactieve content zorgt dus voor een verbetering van de klantervaring en de betrokkenheid. Dit zal uiteindelijk zorgen voor een toename in klanten.

Benieuwd wat wij voor jouw website kunnen betekenen? Wil je controleren of jij al klaar bent voor deze online marketing trends van 2020? Neem dan vrijblijvend contact op met één van onze specialisten.