In zo’n situatie ga je net als de meeste mensen tegenwoordig de oplossing zoeken in Google met bijvoorbeeld een zoekopdracht als ‘recept Spaanse rijstschotel’ of ‘paella recept’. De resultaten die je vervolgens te zien krijgt noem je ook wel snippets. Dit zijn korte stukjes tekst bedoeld om jou een indruk te geven van de gehele inhoud van de webpagina’s waarop je kunt klikken.

De saaie, onopvallende snippets met alleen een paginatitel en meta beschrijving sla je dus over. Je klikt liever door op de recept pagina’s waarvan de snippets veel aantrekkelijker zijn: aangevuld met reviews, de kooktijd, het caloriegehalte, hoeveel porties het bevat en een foto van het gerecht om van te watertanden. Zo krijg je de zomer naast in je bol ook nog op je bord.

Rich snippet

Snippets van deze laatste categorie worden ook wel rich snippets genoemd. Er bestaan momenteel verschillende soorten rich snippets, naast recepten en reviews heb je ook rich snippets voor:

  • producten;
  • evenementen;
  • lokale bedrijven;
  • sitenaam, bread crumbs en sitelinks.

Rich snippets

Rich snippets bieden webmasters de mogelijkheid om nuttige informatie toe te voegen aan hun snippets in de zoekresultaten. Het doel van rich snippets is om gebruikers meer informatie te bieden over de inhoud van een pagina. Hierdoor kunnen ze beter beslissen welk resultaat het meest relevant is voor hun zoekopdracht. Dat kan vervolgens resulteren in extra verkeer naar jouw site. Om een ​​goede gebruikerservaring te garanderen, is het belangrijk dat de rich snippet de primaire inhoud van jouw pagina nauwkeurig weergeeft.

Normaal gesproken toont Google op elke pagina 10 zoekresultaten. Je kunt je wel voorstellen dat een site meer opvalt wanneer er opeens gekleurde sterren of een foto tussen staan. Zo kun je met rich snippets ervoor zorgen dat er mogelijk meer gebruikers naar jouw site doorklikken in verhouding tot de ‘poor’ snippets die boven jou staan in de zoekresultaten. Het verrijken van je snippets tot rich snippets valt onder technische SEO.

Voor het implementeren van rich snippets hoef je alleen maar een paar eenvoudige markup (ook wel structured data-code genoemd) aan de bestaande HTML toe te voegen. Dit heeft geen enkele invloed op de visuele weergave van de pagina. Rich snippet soorten variëren van recepten, producten en evenementen. Daarnaast kunnen de snippets geneste of ingesloten markups bevatten voor zaken als reviews en ratings. Ga voor meer informatie naar Google Search Console of schema.org. Of lees ons artikel over het implementeren van structured data.

Featured snippets

Naast rich snippets heb je ook nog zogenaamde featured snippets (vrij vertaald ‘aanbevolen fragmenten’). Je hebt deze vast en zeker wel eens voorbij zien komen tijdens een online zoekopdracht. Meestal is het een kort antwoord van twee of drie zinnen op een “hoe te …” of “wat is …”type vraag.

De inhoud die wordt weergegeven, is samengesteld uit een van de pagina’s die hoog scoort op jouw vraag in de zoekresultaten. Hierdoor wordt de gevonden inhoud net boven het eerste organische resultaat en net onder betaalde advertenties geplaatst. Naast het korte antwoord op jouw vraag biedt het aanbevolen fragment ook een link naar de pagina met de overeenkomende inhoud.

Hier een voorbeeld van de featured snippet die verschijnt bij de zoekterm ‘wat is een header tag?’ in Google:

featured snippet

Een featured snippet is geen betaalde advertentie en je hoeft niet op een organische manier op nummer één in de zoekresultaten te rangschikken om hier te verschijnen.

Over het algemeen valt een featured snippet veel meer op dan de advertentie erboven en de zoekresultaten eronder. Dit betekent dat alle ogen gericht zullen zijn op de inhoud in de featured snippet box. Uiteindelijk moet dat leiden tot een hogere klik-frequentie naar de bijbehorende webpagina.

Het belang van featured snippets is alleen nog maar groter geworden sinds Google een aantal jaar geleden de advertenties aan de rechterzijde heeft verwijderd en een extra advertentie bovenaan de zoekresultaten begon te plaatsen voor sommige zoektermen. Dit heeft de hoeveelheid schermruimte die beschikbaar was boven de vouw voor organische resultaten verminderd. In het optimaliseren van content voor antwoordvakken ligt nu dus meer dan ooit een mooie kans om content in het zicht van potentiële klanten te krijgen.

Dat klinkt allemaal geweldig, maar hoe optimaliseren we content voor deze antwoordvakken? Het eerlijke antwoord: content creëren op jouw site op zo’n manier dat je met een featured snippet in de antwoordvakken terechtkomt, is eerder een kunst dan een wetenschap. Er zijn geen vaste spelregels die je kunt volgen. Wel is het mogelijk om de kansen op het verkrijgen van een featured snippet aanzienlijk te verhogen. Lees hier hoe je de kansen op het verkrijgen van een featured snippet vergroot.

Opvallen in de zoekresultaten met slim gebruik van snippets?

Kun je niet wachten om jouw concurrentie voorbij te streven in de zoekresultaten met rich snippets en/of featured snippets? We denken graag met je mee! Neem vrijblijvend contact op met ons om samen de mogelijkheden voor jouw website in kaart te brengen.