Google multisearch – zoek tegelijkertijd op afbeelding en tekst

Dat Google altijd komt met innovatieve ideeën is niks nieuws. De nieuwste innovatie heet Google Multisearch en deze functie maakt het mogelijk om op basis van een afbeelding te zoeken en hierbij gelijk tekst toe te voegen aan de zoekopdracht. Op deze manier kunnen zoekmachinegebruikers volgens Google verder gaan dan slechts de zoekbalk en ook vragen stellen over wat ze precies zien. 

Wat is Google multisearch?

Met Google Multisearch gebruik je de camera van je telefoon om op basis van een afbeelding te zoeken. Dit wordt ondersteund door Google Lens. Gebruik je deze functie, dan kun je naar het zoeken met een afbeelding ook tekst aan de zoekopdracht toevoegen. Op basis van deze informatie toont Google je het meest relevante zoekresultaten. 

Hoe gebruik je Google multisearch?

Er is een aantal situaties waarin je Google multisearch kunt gebruiken. Maak bijvoorbeeld een screenshot van een zwarte broek en voeg hier de tekst ‘blauw’ aan toe. Met deze informatie gaat Google aan de slag om dezelfde broek in het blauw te zoeken. Ook kun je bijvoorbeeld een foto maken van een van je planten en met bijbehorende zoekopdracht instructies vinden voor het verzorgen van deze plant. De nieuwe functie zorgt ervoor dat tekstuele zoekopdrachten die lastig te omschrijven zijn – aangevuld met een beeld – toch voor het juiste zoekresultaat zorgen. 

Google gebruikt Artificial Intelligence om bepaalde bedrijfsinformatie automatisch bij te werken

Google ontwikkelt zich continu en bedrijven kunnen daar optimaal van profiteren. Google maakt bijvoorbeeld gebruik van Artificial Intelligence om bedrijfsinformatie automatisch bij te werken. Door middel van Google Maps kan Google deze informatie automatisch bijwerken.

Google heeft aangekondigd dat Artificial Intelligence een ML(Machine Learning) -model gaat gebruiken om informatie als openingstijden en andere informatie automatisch bij te werken. Het doel van deze ontwikkelingen is gebruikers van Google te voorzien van actuele informatie over veranderingen.

Google rolt update uit voor vaak geciteerde nieuwsartikelen 

Google heeft in Amerika een update uitgebracht voor veel geciteerde zoekresultaten. De update is in april uitgerold voor Amerikaanse mobiele gebruikers. Deze update zorgt ervoor dat vaak geciteerde nieuwsartikelen sneller bovenaan verschijnen in de zoekresultaten. 

Google kijkt bij het plaatsen van een nieuwsartikel naar hoe vaak deze geciteerd wordt door andere journalisten en nieuwswebsites. Hierbij wordt er onder andere door het algoritme gekeken naar het aantal verwijzende links dat naar een artikel wijst. Gaat het om een veel geciteerd artikel? Dan krijgt het zoekresultaat het label ‘Highly cited’. Zo weten zoekmachine gebruikers zeker dat dit een relevant nieuwsartikel is. Ook geeft dit label andere journalisten het vertrouwen dat dit verhaal door veel andere journalisten wordt gebruikt en daarom zeer waarschijnlijk unieke, betrouwbare en waardevolle informatie biedt. Ook zorgt het label ervoor dat zoekmachine gebruikers sneller geneigd te zijn om door te klikken. Wat ook weer een positieve invloed kan hebben op het websiteverkeer. 

Om de gebruikers van Google te voorzien van alle informatie die nodig is, test het platform twee grote veranderingen binnen de ‘featured snippets’.  Zo worden er twee componenten getest, namelijk de ‘From the web’-informatie en ‘Other sites say’-informatie.

Binnen de ‘From the web’ featured snippet worden informatie vanuit andere websites meegenomen en in een enkele zin vertoond binnen de zoekresultaten. Hierbij worden meerdere bronnen gepakt en vertoond. Binnen deze featured snippet kan ook bepaalde informatie gedeeld worden. Hier wordt gebruik gemaakt van verschillende bronnen. Google geeft de bron en de favicon binnen de featured snippet weer. 

Voorbeeld ‘From the web’ featured snippet

Google test ook een andere variant binnen de featured snippet. Binnen de ‘Other sites say’-featured snippet worden 3 websites vertoond en weergeven onder elkaar met meer informatie dat helpt met de zoekvraag. Het doel hiervan is om de bezoeker te voorzien van alle informatie die nodig is. 

Voorbeeld ‘Other sites say’ featured snippet

Google SpamBrain: Steeds succesvoller in het detecteren van spam (6 keer meer spam gedetecteerd in 2021 dan 2020) 

Google onthulde in 2018 een nieuw AI-systeem dat spam kan detecteren, genaamd SpamBrain. Dit systeem kan door machine learning steeds beter spam detecteren. Enkele hoogtepunten die Google al heeft bereikt met SpamBrain zijn:

  • 6 keer hogere identificatie van spamsites
  • 70% vermindering van gehackte spamsites
  • 75% vermindering van wartaal spam op gehoste platforms
  • 99% “spamvrije” zoekopdrachten

Het spam-algoritme van Google wordt dus steeds beter en dat vraagt ook qua SEO om steeds betere strategieën. Qua backlinks heeft Google gezegd dat dit nog steeds een belangrijke ranking factor is. Google meldde dat het SpamBrain-algoritme ze heeft geholpen bij het identificeren van onnatuurlijke links. Daarom is het noodzakelijk om backlinks op een zo natuurlijk mogelijke manier te verkrijgen. Daarnaast kan dit betekenen dat door het verbeteren van hun SpamBrain AI-algoritme er verschuivingen in de zoekresultaten kunnen komen nadat er meer updates worden uitgerold. 

Meer weten?

Ben je na het lezen van bovenstaande ontwikkelingen nieuwsgierig wat deze concreet voor jou betekenen? Of wil je graag iets meer uitleg over een van deze ontwikkelingen? Neem dan contact met ons op en een van onze specialisten helpt je graag verder!