Google Rich Results Test Tool voegt ondersteuning toe voor meer structured data

In de SEO update van de maand juli werd al eerder de Google Rich Results Test Tool besproken. Deze tool is sinds juli officieel uit de beta fase, maar hier stopt Google niet met het verder ontwikkelen van deze tool. In de maand augustus zijn er namelijk twee nieuwe types structured data te testen in de Google Rich Results Test Tool. 

De eerste nieuwe functie binnen de testing tool is het toevoegen van ondersteuning voor ‘Article’ structured data. Door deze ontwikkeling kun je bij artikelen, zoals dit artikel wat je nu leest, structured data toevoegen. Hiermee kun je bijvoorbeeld je nieuwspagina, blog of artikel nog beter vindbaar maken in de zoekmachine. Verbeterde functies maken het onder andere mogelijk om artikelen te laten verschijnen in de ‘Top of AMP stories’ carousel of om op een andere manier te verschijnen in rich snippets. Bij het laatstgenoemde is, afhankelijk van de markup, het mogelijk om een koptekst of afbeeldingen groter dan een thumbnail toe te voegen.  

De tweede nieuwe functie binnen de tool omvat het toevoegen van ondersteuning voor afbeelding licentie structured data. Door een afbeelding licentie toe te voegen aan een afbeelding kun je kenbaar maken dat het een gelicenseerde afbeelding betreft. Dit helpt om (onbedoelde) diefstal van afbeeldingen tegen te gaan en ook zijn licentiegegevens direct zichtbaar voor (potentiële) klanten.

 

Ons advies: gebruik de Google Rich Results Test Tool om eventuele problemen met structured data te achterhalen en op te lossen. Door rich snippets toe te voegen zul je de concurrentie overtroeven en een beter zoekresultaat bieden aan de gebruiker. 

Search Console Insights voor content makers

Eerder schreef content marketeer Britt in een blog dat er kansen voor content marketing liggen in tijden van corona. Niet alleen in tijden van corona liggen er kansen en is content enorm belangrijk, maar ook daarbuiten. Content behoort naast techniek en backlinks niet voor niets tot de belangrijkste pijlers van SEO. Toch is het voor veel mensen lastig om inzicht te krijgen in hun content en te achterhalen welke content bijvoorbeeld het beste presteert. Gelukkig werkt Google aan een oplossing voor allerlei content problemen in de vorm van Search Console Insights!

Search Console Insights is een nieuwe functionaliteit speciaal gemaakt voor contentmakers en uitgevers. Door gebruik te maken van Search Console Insights krijg je inzicht in het gedrag van verschillende doelgroepen en welke content hen het meeste aanspreekt. De functie zal daarvoor gebruik maken van gegevens uit Google Search Console en Google Analytics. Momenteel bevindt deze nieuwe functionaliteit zich in ontwikkelingsfase als gesloten bèta.

Search Console Insights moet uiteindelijk een antwoord kunnen geven op vragen zoals:

  1. Welke content presteert het beste?
  2. Hoe presteert je nieuwe content?
  3. Hoe ontdekken mensen je content online?
  4. Wat zijn de populairste en trending zoekopdrachten voor jouw website binnen Google Search?
  5. Welke andere websites en artikelen linken naar de content van jouw site en heb je nieuwe links gekregen?

Grote Google update of toch niet?

Aan het begin van augustus werd de SEO wereld even kort opgeschrikt. Zonder aanvankelijk aantoonbare reden werden zoekresultaten aangetast en zagen bedrijven hun zoekwoorden verdwijnen uit de top 10. Al snel ging het gerucht dat Google een grote update aan het uitrollen was, maar dit werd noch bevestigd noch ontkent door Google zelf. 

Grote updates van Google hebben vaak een grote impact van de zoekmachine. Voor online marketing bureaus, SEO-specialisten en bedrijven die actief inzetten op een SEO strategie is dit altijd weer een spannend moment. Vaak worden veranderingen in het algoritme van Google namelijk gezien als de boosdoener van een daling van SEO zichtbaarheid of organische posities. 

Veel bedrijven en SEO-specialisten haalden dan ook opgelucht adem toen bleek dat er geen update werd uitgerold, maar het ging om een fout bij Google. John Mueller van Google gooide een tweet de wereld in waarin hij aangaf dat het ging om een “glitch on our side and it has been fixed in the meantime”. Hierop volgend tweette het Google Webmasters account dat de glitch betrekking had op de indexeringssystemen die met als uiteindelijk resultaat de zoekresultaten beïnvloeden. 

Vacature zoekfunctie door Google gelanceerd

Google heeft een nieuwe zoekfunctie voor vacatures in de zoekmachine uitgerold in Nederland. De extra zoekfunctionaliteit moet ervoor zorgen dat de relevantie van zoekresultaten voor werkzoekenden wordt verbeterd. De vacature zoekfunctie is gratis te gebruiken voor werkzoekenden en vacaturesites. Daarnaast is het ook mogelijk voor bedrijven om te adverteren rondom bepaalde zoekopdrachten. Voor de vacature zoekfunctie wordt er onder andere samengewerkt met Randstad Groep Nederland, Monsterboard, de Rijksoverheid en DPG Recruitment.

Werkzoekenden kunnen dankzij deze nieuwe zoekfunctie voortaan vacatures vinden op basis van locatie, een parttime of fulltime verband, en er kan zelfs op sector geselecteerd worden. Google heeft de functie uitvoerig getest en benadrukt hierbij dat er geen privégegevens worden gebruikt. Verder worden er ook geen aanbevelingen gemaakt op basis van de gegevens die Google wel verzamelt van zijn gebruikers. Naast de lancering van deze nieuwe functie maakte de zoekmachine gelijktijdig bekend dat ze voor €8,5 miljoen aan gratis advertentietegoed weggeven aan Nederlandse mkb-bedrijven. Ook worden gratis cursussen beschikbaar gesteld om ondernemers hun digitale vaardigheden te laten verbeteren in deze moeilijke tijd door het COVID-19 virus. 

Val op in Google met je eigen visitekaartje

Opvallen in Google, wie wil dat nou niet? Toch is het voor veel startende ondernemers, influencers of kleine bedrijven zonder een bekende merknaam niet altijd even gemakkelijk om dit te realiseren. Daarom heeft Google de ‘Google Business Card’, ook wel ‘Add me to Search of People Card’ genoemd, geïntroduceerd. Met de Google Business Card creëer je jouw eigen Google visitekaartje. Vervolgens wordt dit visitekaartje getoond in de zoekresultaten als iemand op jouw naam Googelt. 

Het virtuele visitekaartje kun je zelf samenstellen en vullen met relevante informatie. Denk bijvoorbeeld aan jouw eigen website, e-mailadres, telefoonnummer, belangrijke pagina’s of social media kanalen. Zoeken mensen dus op een specifieke naam, dan krijgen ze ook gelijk informatie te zien over jouw bedrijf, diensten en andere belangrijke dingen die jij zelf wilt vermelden. Google heeft zelfs gedacht aan een module om veelvoorkomende namen te filteren op basis van bijvoorbeeld beroep of locatie. Momenteel wordt de nieuwe functie getest in India. Een eventuele uitrol naar Europa houden wij natuurlijk nauwlettend in de gaten. 

Door onze specialisten

Ook deze maand zijn er naast de SEO update meerdere interessante artikelen geschreven. Zo begon SEO specialist René de maand met het op een rijtje zetten van de handigste functionaliteiten van de SEO-tool SE Ranking. Daarnaast schreven online marketeers Berend en Robin respectievelijk over Core Web Vitals: de nieuwe metrics voor de gebruikerservaring en de extra tijd die je hebt om je voor te bereiden op de mobile-first indexatie.

 René van SteenRobin Boomgaard

Na het lezen van deze SEO update ben je (als het goed is) weer helemaal op de hoogte van de belangrijkste ontwikkelingen. Heb je toch behoefte aan iets meer informatie of ben je benieuwd hoe deze ontwikkelingen jouw online strategie beïnvloeden? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Eén van onze specialisten bij Blauwe Monsters helpt je dan graag verder!