Een korte terugblik op 2020

De SEO ontwikkelingen hebben niet stilgestaan in 2020. Gedurende het hele jaar hebben de specialisten je op de hoogte gehouden van verschillende interessante ontwikkelingen. Alles hiervan kun je uiteraard teruglezen op onze blog. Maar we blikken in deze update ook even kort terug op de belangrijkste gebeurtenissen van 2020.

Een nieuwe Google Analytics

In oktober 2020 heeft Google een grote update uitgebracht van het welbekende platform voor gegevensanalyse ‘Google Analytics’. De nieuwe versie van Google Analytics gaat door het leven als ‘Google Analytics 4’ en maakt gebruik van het zogenoemde ‘event-driven data model’. Dit model legt de nadruk op een nieuwe manier van meten en op kwalitatieve en waardevolle bezoeken in plaats van kwantiteit omtrent paginaweergaven. 

Wil jij zelf ook aan de slag met Google Analytics 4? Navigeer dan in je huidige Google Analytics instellingen naar ‘Upgraden naar Google Analytics 4’ en volg de uitgelegde stappen. Kom je er zelf niet uit? Neem dan gerust contact met ons op en dan helpen wij je graag verder!

Meer structured data mogelijkheden

In 2020 heeft Google ook voor meer structured data mogelijkheden gezorgd. Het is bijvoorbeeld vanaf september 2020 mogelijk voor retailers om hun verzendgegevens te tonen in de zoekresultaten. Voor het overtuigen van potentiële klanten die verzendgegevens (zoals kosten en wachttijden) meewegen in hun aankoopbeslissing is dit een mooie uitkomst. Ook kwam Google, in het teken van de corona crisis, met uitgebreidere rich snippets voor sportactiviteiten voor thuis

Bij structured data is het van belang dat deze op de juiste manier wordt ingesteld. Na het instellen moet dit ook uiteraard getest worden. In juli 2020 heeft Google hiervoor een mooie stap gezet door de Rich Results Testing Tool uit de ontwikkelfase te halen. Met de nieuwste versie zorgt Google ervoor dat de tool effectiever omgaat met de dynamische geladen structured data markup. 

De ontwikkeling stond hierbij niet stil, want in augustus 2020 werd bekend gemaakt dat er meer ondersteuning voor structured data aan de test tool is toegevoegd voor onder andere artikelen en gelicentieerde afbeeldingen.

Core updates vanuit Google

Zoals we gewend zijn brengt Google ieder jaar een aantal grote updates uit. Later in deze SEO update word je op de hoogte gebracht van de laatste december update, maar er zijn er nog een aantal Google updates voorgegaan in 2020. Zo zijn er zowel in januari als in mei van vorig jaar een Google Core Updates uitgebracht. 

In januari werden voornamelijk the YMYL (your money, your life) niches hard geraakt. Daarnaast was de update van mei van invloed op meer niches dan normaal gesproken het geval is. De update van mei kreeg dan ook niet voor niets de bijnaam ‘Monster update’. De niches die het meeste van ondervonden van deze update waren de reis, het vastgoed, de gezondheid, de dieren, en de mens en samenleving niches. 

Page Experience update

Verder is er afgelopen jaar ook een andere grote update aangekondigd voor 2021, namelijk de Page Experience update. Wij verwachten dat dit één van de meest belangrijke updates ooit wordt. De update betekent in het kort dat het hebben van een uitstekende gebruikerservaring cruciaal is in de concurrentiestrijd om de topposities op jouw belangrijke zoekwoorden. Google gaat factoren zoals snelheid, stabiliteit en interactiviteit van websites zwaarder meewegen. Dit wordt meetbaar gemaakt door de Core Web Vitals, hier schreven we eerder een blog over. 

Wil jij weten hoe jij je precies kunt voorbereiden op de Page Experience update en jouw Core Web Vitals op orde kunt hebben? Download dan onze nieuwste whitepaper ‘De onmiskenbare onderdelen voor je SEO strategie in 2021’! Daarin vertellen we onder andere alles over de nieuwe Page Experience update!.

De december Google Core Update

Na de korte terugblik op het hele jaar is het nu tijd om specifiek terug te kijken naar de laatste maand van 2020. In december werd namelijk ook weer een grote update door Google uitgerold. Op 3 december maakte Google bekend zijn ‘Core Update’ uit te rollen. Vervolgens maakte de zoekmachine op 16 december bekend dat de update compleet uitgerold was. Op dit moment zijn de gevolgen van deze update nog niet compleet bekend, maar het lijkt erop dat betrouwbaarheid bij medische websites/onderwerpen van groter belang is geworden. 

Reeds werd wel duidelijk dat de aangekondigde Passage-based indexing geen onderdeel was van de Google Core Update. De uitrol hiervan stond gepland voor het einde van 2020, maar Google gaf aan dat deze nog niet is doorgevoerd. Meer over Passage-based indexing kun je ook vinden in onze nieuwste whitepaper. De whitepaper behandelt de nieuwe indexatie en geeft aan hoe jij hier zo effectief mogelijk op in kunt spelen met jouw content. 

Wanneer er meer duidelijk wordt over de december Google Core Update en de gevolgen ervan, dan zullen wij je uiteraard op de hoogte brengen!

Veranderingen binnen Google Search Console

In eerdere SEO updates stond de tool ‘Google Search Console’ (GSC) vaak centraal. Dat is ook niet zo vreemd: gedurende 2020 heeft de webservice veel ontwikkelingen doorgemaakt. Zo werd er in november 2020 een nieuw rapport met crawlstatistieken aangekondigd. Daarnaast werd eerder al getest met een nieuwe beveiligingsfunctie en het tonen van Analytics data in Search Console. 

In december heeft Google ook niet stilgezeten wat betreft Search Console. Door de ontwikkelingen was het een paar maanden niet mogelijk om de handmatige indexatie tool te gebruiken. Sinds eind december is dit echter wel weer mogelijk. Na het terugbrengen van handmatige indexatie, is er wel een andere mogelijkheid tijdelijk uitgeschakeld. 

Dit keer is de probleemvalidatie binnen GSC tijdelijk niet te gebruiken. Met deze functie kun je normaliter aan Google laten weten dat je een probleem hebt verholpen waardoor Google geen toegang kon krijgen tot jouw website of delen hiervan. 

Als laatste maakt Google Search Console sinds december ook gebruik van een nieuwe Application Programming Interface (API). Deze vernieuwing zorgt ervoor dat nieuwe gegevens sneller worden getoond. 

Door onze specialisten

Ook in december hebben de specialisten van Blauwe Monsters een aantal interessante artikelen geschreven. Zo schreef SEO specialist Tess over hoe mobiel winkelen het wint dit seizoen van de desktop. Daarnaast bracht SEO specialist Thirza je op de hoogte over de mogelijkheid dat Apple een eigen zoekmachine aan het ontwikkelen is. En als laatste lichtte SEO specialist Frida het belang van App Store Optimization toe.

Heb je na het lezen van de bovenstaande SEO update een vraag over één van de ontwikkelingen? Of wil jij graag weten hoe wij jou ook in 2021 kunnen helpen bij jouw online strategie? Neem dan contact met ons op! Vervolgens helpt één van onze specialisten je graag verder. Neem daarnaast ook even een kijkje bij onze whitepapers en kom onder andere alles te weten over de onmiskenbare onderdelen voor je SEO strategie in 2021.

BLIJF OP DE HOOGTE.

Ontvang maandelijks de SEO update in je mail!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.