Google toont minder vaak featured snippets

De eerste update heeft betrekking tot featured snippets. Featured snippets zijn een mooie manier om concurrentie te overtroeven in de zoekresultaten. Daarnaast bieden ze kans op de zogenoemde 0-positie in de organische zoekresultaten. Een featured snippet kan daarom enorm waardevol zijn. Sinds half februari lijkt het erop dat Google minder featured snippets is gaan tonen in de zoekresultaten. Vanuit verschillende bronnen waaronder Moz en SemRush wordt een daling getoond in het aantal featured snippets. 

Waarom is dit nieuws belangrijk voor SEO? Krijg je vanuit featured snippets een hoop verkeer? Dan kan het verminderen van het aantal featured snippets een grote invloed hebben op het organisch verkeer van je website. Om te zien of jouw website beïnvloed wordt door deze daling, kun je in Google Analytics kijken of je sinds half februari minder verkeer op je website hebt gehad. Gelukkig lijkt tegen het einde van februari het aantal featured snippets wel weer hersteld te zijn. 

Desondanks blijft het een goed aspect om in de gaten te houden. Mochten wij meer informatie te weten komen, dan brengen we jullie daarvan uiteraard op de hoogte. 

Opnieuw Google Search Console veranderingen

Net zoals de voorgaande maanden en in de vorige SEO updates worden er regelmatig veranderingen en updates aan Google Search Console (GSC) uitgevoerd. Dit was in februari niet anders. Ook in de afgelopen maand maakte GSC een aantal veranderingen door. 

Het prestatierapport van Discover bevat nu alle gegevens

In Google Search Console zijn alweer geruime tijd de prestaties van Google Discover terug te vinden. Discover is een populaire manier voor zoekmachine gebruikers om op de hoogte te blijven van hun favoriete onderwerpen. Zelfs als ze hier niet specifiek naar zoeken. De meest belangrijke statistieken zijn voor website eigenaren een tijdje terug te vinden. Toch waren dit nog niet alle gegevens die beschikbaar waren. 

In de update van februari heeft Google ervoor gezorgd dat nu ook mensen die een nieuw tabblad openen in Chrome en gebruik maken van Discover, worden meegenomen in het prestatierapport. Hierdoor is er vanaf nu in GSC op één plek alle data te vinden omtrent Discover vertoningen en klik prestaties.

Google voegt de mogelijkheid tot associations toe 

Een nieuwe functie binnen Google Search Console is aangekondigd onder de naam associations. Met de nieuwe functie is het mogelijk voor gebruikers om hun Search Console account te verbinden met andere Google accounts. Hierbij kun je denken aan YouTube, Google Analytics, Google Ads en Android apps. Op deze manier wordt Google Search Console meer en meer een verzamelplaats waar gegevens vanuit verschillende bronnen bijeen komen. In één oogopslag heb je hierdoor een breder en specifieker beeld van al je data vanuit Google. 

De manier waarop Core Web Vitals worden gemeten en gerapporteerd is veranderd

De Core Web Vitals gaan een grote rol spelen in de SEO strategie van 2021. Een manier om te kijken of je voldoet aan de eisen van de Core Web Vitals is door dit te checken in Google Search Console. Heb je dit de laatste tijd gecheckt? Dan kan het zijn dat je meer groene resultaten tegenkomt dan voorheen. Dit is niet direct door de veranderingen die jij hebt aangebracht, maar wel door een kleine verandering in de manier waarop de Core Web Vitals worden gemeten en gerapporteerd in GSC. 

Google maakt nieuwe ‘handmatige acties’ bekend

Een Google Penalty proberen we natuurlijk allemaal te voorkomen. Toch kan het wel eens gebeuren dat je (onopzettelijk) volgens Google de fout in gaat. Er zijn een aantal handmatige acties die voor problemen kunnen zorgen. Sinds februari heeft Google die lijst uitgebreid met een aantal nieuwe handmatige acties. Deze Penalty’s zijn er vooral opgericht om overtredingen in Google News en Discover aan te pakken. 

Automatische regels Google Ads Optmyzr Blauwe Monsters Blog

De nieuwe handmatige acties omvatten veelal overtredingen met betrekking tot seksuele content, misleidende content, intimiderende en hatelijke content en content met terroristische inhoud. Benieuwd naar alle nieuwe handmatige acties? Die bekijk je op deze pagina van Google.  

De verwachte impact van de Core Web Vitals update

Eerder in deze SEO update kwam al nieuws met betrekking tot de Core Web Vitals naar voren. Ook daar werd al benoemd dat deze metrics een belangrijke rol spelen binnen het SEO landschap. Afgelopen maand heeft Google iets meer bekend gemaakt over welke impact we kunnen verwachten van de Core Web Vitals als rankingsfactor voor de zoekmachine. 

Volgens Danny Sullivan van Google zal de nieuwe rankingsfactor niet direct een hele grote invloed hebben op de zoekresultaten. Dit omdat het slechts één van de vele rankingsfactoren is binnen het algoritme van Google. Volgens Sullivan blijft het bieden van het beste zoekresultaat qua inhoud altijd op nummer één staan. Heeft een website niet direct de beste pagina-ervaring, maar biedt het wel de meest relevante inhoud aan? Dan is de kans groot dat jij alsnog bovenin de zoekresultaten getoond gaat worden. Is de content op een pagina overeenkomstig qua relevantie en kwaliteit met de concurrentie? Dan kan de pagina-ervaring wel een doorslaggevende factor worden. 

Door onze specialisten

Ook afgelopen maand hebben de specialisten van Blauwe Monsters weer een aantal interessante artikelen geschreven. De maand werd afgetrapt door content specialist Britt met een artikel over het opbouwen van een goede contentmarketingstrategie in 2021. Verder schreef CRO specialist Rick over hoe je conversie kunt verhogen door middel van een CDP en vertelde SEO specialist Berend over hoe je SEO resultaten kunt meten in euro’s

Heb je na het lezen van de SEO update een vraag over één van de besproken ontwikkelingen? Of ben je benieuwd welke impact deze ontwikkelingen op jouw online strategie hebben? Neem dan contact met ons op! Eén van onze specialisten helpt je dan graag verder! Neem daarnaast ook even een kijkje bij onze whitepapers en kom onder andere alles te weten over de onmiskenbare onderdelen voor je SEO strategie in 2021.

BLIJF OP DE HOOGTE.

Ontvang maandelijks de SEO update in je mail!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.