Google’s antwoord op ChatGPT: Maak kennis met Bard!

Als reactie op de komst van de AI-gedreven chatbot genaamd ChatGPT, heeft Google onlangs Bard gelanceerd. Deze tool, ontwikkeld met het LaMDA-taalmodel (Language Model for Dialogue Applications), maakt het voor Google mogelijk om lange zoekopdrachten gedetailleerd te beantwoorden middels AI. Deze antwoorden komen rechtstreeks in de zoekresultaten te staan. 

Google omschrijft Bard als een platform dat kennis van de wereld combineert met creativiteit en intelligentie van het LaMDA-taalmodel. Het doel daarvan is om creatieve en nieuwsgierige gebruikers te voorzien van hoogwaardige antwoorden. 

Belangrijk om te vermelden is dat Google Bard momenteel nog volop in de testfase zit. De AI-chatbot experimenteert continu en blijft leren en ontwikkelen op het gebied van kwaliteit, snelheid en content. Er is daarom een speciaal testpanel in het leven geroepen. Zij helpen Google bij het begrijpen van de gebruikers en het verbeteren van hun ervaringen, voordat het grote publiek er gebruik van kan maken. Hierbij blijven bronvermeldingen van de gegenereerde content nog wel een aandachtspunt.

Wat jij moet weten van de Google Helpful Content Update!

De richtlijnen in de Google Discover pagina’s hebben een update gehad, waarbij de richtlijnen voor E-A-T (Expertise-Authority-Trust) zelfs geheel zijn vervangen om op die manier meer bruikbare content aan te bevelen. De reden hiervoor is dat de E-A-T-richtlijnen niet meer nodig zijn als Helpful Content al in de Google Search Central documentatie benoemd wordt. 

Daarbij is het belangrijk om te weten dat Google Discover een onderdeel is van Google Search. Gebruikers worden aangevoerd met relevante nieuwsberichten die hun interesseren, zonder dat ze hier zelf zoekopdrachten voor uitvoeren. Het schrijven van Helpful Content vormt hiermee de basis om opgenomen en gekoppeld te worden met het verkeer van Google Discover. 

Google Search Console Update: Meer gebruikersrechten

De update van Google Search Console biedt meer veiligheid en samenwerking door middel van meer specifieke gebruikersrechten. Zo kun je met behulp van deze update meer rechten verlenen aan teamleden en hebben gebruikers verschillende rechtsniveaus, zoals alleen-lezen of volledige bewerking. Voor grotere teams kun je sommige gebruikers zelfs alleen toegang geven tot gegevens van bepaalde periodes. Dit alles moet de samenwerking tussen verschillende gebruikers efficiënter en veiliger maken binnen Search Console accounts. Eigenaren van Search Console accounts hebben op deze manier volledige controle over wie toegang heeft tot de gegevens. 

Google Product Review Update volledig uitgerold 

De update van Google’s Product Reviews van februari is sinds 7 maart officieel gereed. Eind februari werd de update aangekondigd en het duurde twee weken om dit uit te rollen. Het doel van deze update is om meer toe te werken naar productaanbevelingen gebaseerd op ervaringen en onderzoek, in plaats van losse samenvattingen. 

Deze update had invloed op de richtlijnen van de Product Reviews met betrekking tot de documentatie hiervan. Google legt hiermee de focus meer op een Product Review System in plaats van een Product Review Update. De update heeft daarbij invloed op in totaal elf talen. Het gaat hier om het Nederlands, Engels, Frans, Duits, Indonesisch, Italiaans, Pools, Portugees, Russisch, Spaans en Vietnamees. 

De updates van Google kunnen overigens verschuivingen veroorzaken in de rankings, waarbij het belangrijk is om te wachten tot de update volledig klaar is om de daadwerkelijke effecten te meten. 

Google Structured Data Update: Dit moet je weten!

Google heeft in de update rondom Structured Data de richtlijnen met betrekking JSON-LD, Microdata en RDFa verduidelijkt. Alle drie de formats worden hierbij ondersteund door Google. Binnen deze richtlijnen voegde Google de sectietitel Supported Formats toe met een uitleg over wat deze formats betekenen voor Structured Data. JSON-LD wordt daarbij het sterkst aanbevolen, aangezien dit format het makkelijkst is om te implementeren, schalen en onderhouden. De meeste WordPress en Structured Data plugins maken dan ook gebruik van JSON-LD. 

Verder heeft Google ook veranderingen aangebracht in de sectietitel “Structured Data Format” wat nu “Structured Data Vocabulary and Format” is geworden. 

Meer weten over deze ontwikkelingen?

Wil je meer weten over de onderwerpen die in deze update worden besproken? Of ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan snel en eenvoudig contact met ons op. Onze specialisten staan voor jou klaar en helpen je graag verder!