Google werkt richtlijnen Article structured data bij

Afgelopen maand heeft Google de richtlijnen voor de populaire Article structured data bijgewerkt. Onder deze structured data vallen onder andere het structured data schema voor Article, NewsArticle en BlogPosting. De bijgewerkte richtlijnen hebben invloed op de lengte van de titel van een artikel. Voorheen had Google een limiet van 110 karakters binnen een titel. Nu raadt Google aan om een beknopte titel te gebruiken, omdat lange titels op sommige apparaten kunnen worden afgekapt. Wel is de richtlijn van maximaal 110 karakters verdwenen. Belangrijk is dus vooral om je titel zo specifiek en beknopt mogelijk te houden om te zorgen dat de gehele titel van een artikel in de zoekresultaten getoond wordt.

Hoe lang duurt het volgens Google om te herstellen van een algoritme-update?

Afgelopen maanden hebben er verschillende algoritme-updates plaatsgevonden die zorgen voor de nodige verschuivingen binnen de zoekresultaten. In een recente podcast beantwoordde Google hoe lang het volgens hen duurt om te herstellen van zo’n algoritme-update. Heeft een website bijvoorbeeld te maken met een lage kwaliteit content en merk je dat je naar aanleiding van een grote update hierdoor bent gedaald in de zoekresultaten? Dan duurt het volgens Google, na het optimaliseren van de content, enkele maanden voordat de zoekmachine de content eventueel classificeert  als  content van een hogere kwaliteit. Heb je te maken met fluctuaties na een algoritme-update, dan is het dus belangrijk om zo snel mogelijk de optimalisatiewerkzaamheden op te pakken.

De invloed van continuous scroll op SEO

In december bracht Google de continuous scroll optie naar de desktop zoekresultaten. De standaard eerste pagina van Google is hiermee steeds meer aan het verdwijnen en uiteraard heeft dit ook een impact op SEO. Maar welke impact kunnen we verwachten? De manier van scrollen binnen de zoekresultaten kan ook wel worden vergeleken met het scrollen op social media platformen. Het continu scrollen zorgt er automatisch voor dat je ook oneindig door kan, en vaak ook blijft, scrollen. Toch is de verwachting dat de invloed van de continuous scroll beperkt blijft met betrekking tot de click through rate (CTR). 

Verschillende CTR-studies wijzen uit dat de eerste drie posities de meeste klikken opleveren en dat de CTR daarna snel omlaag zakt. De verwachting is dat, zelfs met oneindig scrollen, de meeste zoekmachine-gebruikers voor één van de eerste zoekresultaten zullen kiezen. Toch liggen er wel mogelijkheden voor zoekmachine-gebruikers om gemakkelijker naar zoekresultaten buiten de traditionele top 10 te scrollen. Het blijft daarom zaak om binnen de zoekresultaten op te vallen met een relevante en duidelijke titel, structured data en bijvoorbeeld het tonen van afbeeldingen.

Meer weten over deze ontwikkelingen?

Ben je na het lezen van bovenstaande ontwikkelingen nieuwsgierig wat deze concreet voor jou betekenen? Of wil je graag iets meer uitleg over een van deze ontwikkelingen? Neem dan contact met ons op. Onze specialisten helpen je graag verder!