De impact van het COVID-19 virus op SEO

De COVID-19 crisis is ons allemaal niet ontgaan. Hoewel sommige ondernemingen optimaal profiteren van de noodzakelijke verschuiving naar online, zijn er ook een groot aantal organisaties die het een stuk lastiger hebben. Onderzoek door Conductor naar de impact van het virus op marketing en SEO wijst onder meer uit dat:

  • 65% van de marketeers verwacht te moeten werken met een verlaagd marketingbudget;
  • 86% van de marketeers verwacht lastiger de gestelde marketingdoelen te bereiken;
  • Meer dan 50% van de marketeers is van mening dat SEO in deze nieuwe periode belangrijker dan ooit tevoren is. 

Google Rich Results Test Tool uit de beta fase

Anno 2020 wordt structured data steeds meer onmisbaar binnen een SEO strategie. Met het gebruik van structured data zorg je er immers niet alleen voor dat de zoekmachine jouw website makkelijker en sneller kan begrijpen. Ook zorgen zogenoemde rich snippets ervoor dat een standaard zoekresultaat uitgebreid kan worden. 

Als je aan de slag gaat met structured data, dan is het aan te raden om de Rich Results Testing Tool van Google te gebruiken. Eerder gaf Google al een beta versie uit, maar deze is sinds juli officieel uit deze ontwikkelingsfase. Met de nieuwste versie zorgt Google ervoor dat de tool ten eerste effectiever omgaat met de dynamische geladen structured data markup. Ten tweede zijn de gegevens volledig afgestemd op Google Search Console rapporten en ten derde laat de nieuwe versie voor zowel mobile als desktop een versie zien van het rich snippet resultaat. Het verder ontwikkelen van deze Rich Results Test Tool zorgt ervoor dat Google afscheid neemt van de structured data testing tool. 

Google test het tonen van Analytics data in Search Console

Online marketeers kunnen inmiddels niet meer zonder Google Analytics en Google Search Console. Daarom is het voor Google van belang om deze tools telkens door te ontwikkelen. Zo is de nieuwste ontwikkeling van Google het testen van een nieuwe functie in Search Console. De functie genaamd “Insights” zorgt ervoor dat binnen Search Console gegevens vanuit Google Analytics worden getoond.

Het doel van de test is het verwezenlijken van meer uitgebreide gegevens voor Search Console-gebruikers. Ondanks dat nog niet alle nieuwe functionaliteiten naar buiten gebracht zijn, zijn er inmiddels al een aantal mogelijkheden bekend. Zo kunnen gebruikers van Search Console de volgende mogelijkheden in de toekomst tegemoet zien:

  • Totaal aantal paginaweergaves;
  • Weergaven van individuele pagina’s;
  • Gemiddelde tijd op de website;
  • Gemiddelde tijd op een pagina;
  • Organisch verkeer versus social verkeer versus direct verkeer;
  • Social media verkeer per medium;
  • Top verwijzende links van andere websites;
  • Nieuwste verwijzende links van andere websites.

Zo word jij getoond in Google Discover

De persoonlijke contenthub “Google Discover” stond voorheen ook wel bekend als “Google Feed” of “Google Now”. Google Discover toont informatie op basis van persoonlijke zoekopdrachten en interesses. Zonder dat een gebruiker daadwerkelijk een zoekopdracht invoert, laat Google Discover direct relevante content zien. Google Discover is hierdoor niet alleen voor een gebruiker interessant. Ook kan het nieuwe platform bijdragen aan jouw online strategie. Tegenwoordig is het namelijk zelfs mogelijk om de prestaties van het platform te meten in Google Search Console.  

Om getoond te worden in Google Discover, zijn er een aantal dingen om rekening mee te houden. Dat geldt zeker nu Google onlangs de richtlijnen geupdate heeft. De nieuwe richtlijnen laten zien dat de volgende zaken prioriteit dienen te krijgen:

  • Content geschreven volgens het E-A-T principe krijgt voorrang. Schrijf dus content die blijk geeft van expertise, autoriteit en betrouwbaarheid (ofwel geloofwaardigheid);
  • Maak gebruik van paginatitels die de essentie van de content weergeven;
  • Vermijd het gebruik van misleidende titels, afbeeldingen of andere manieren van pure clickbait;
  • Schrijf content die unieke inzichten biedt of is gebaseerd op de interesses van doelgroep/gebruikers van dit moment;
  • Geef bij de content duidelijk de volgende zaken aan: de datum, de schrijver (en eventueel het bedrijf hierachter), de uitgever en de contactgegevens. Dit zorgt ervoor dat vertrouwen en transparantie naar de gebruiker worden vergroot;
  • Vul de content met afbeeldingen van hoge kwaliteit en vermijd het gebruik van een bedrijfslogo als afbeelding. Zo moeten afbeeldingen minimaal 1200px breed zijn en voorzien zijn van de max-image-preview:large instelling of gebruiken maken van de AMP functie.

Geüpgrade Google Mijn Bedrijf-profiel 

Een hulpmiddel om beter vindbaar te worden in de zoekmachine is Google Mijn Bedrijf (Google My Business). Met deze tool worden alle belangrijke gegeven over een bedrijf opgeslagen en vermeld in de zoekmachine, maar ook bijvoorbeeld in Google Maps. Een optie binnen Google Mijn Bedrijf is adverteren in lokale zoekresultaten. Daarbij kun je vervolgens een Google Guarantee badge tonen. De badge moet ervoor zorgen dat de CTR wordt verhoogd en dat sneller de aandacht van de bezoeker wordt getrokken. Op zijn beurt heeft de bezoeker, onder voorwaarden, garantie tot $2000,- op een uitgevoerde klus of andere dienst. 

Ook voor de organische lokale zoekresultaten is Google bezig met een Google Guarantee badge. Zo wordt er momenteel een testfase gedraaid met deze badge in Noord-Amerika. Voor $50,- per maand is het daar mogelijk om met een Google Guarantee badge in de lokale organische zoekresultaten te komen. De badge zelf is een logische opvolging op de peiling van Google in 2019 om een betaalde versie van Google Mijn Bedrijf op te zetten. Wanneer deze ontwikkeling voor Europa beschikbaar wordt of dat dit überhaupt gaat gebeuren, is nog niet bekend. Uiteraard houden wij van Blauwe Monsters ook deze ontwikkelingen nauwlettend in de gaten. 

Door onze specialisten 

Naast een aantal SEO ontwikkelingen, zijn er vanuit Blauwe Monsters ook een aantal andere interessante artikelen geschreven. Zo beschreef onze content specialist Britt welke kansen er voor content marketing in tijden van corona liggen, gaf SEA specialist Reinier tips om te starten met het gebruiken van geautomatiseerde regels en schreef Marketplaces expert Jack over zakelijk verkopen op marktplaats.

 Reinier van Duijne

Heb je na het lezen van deze SEO update behoefte aan meer informatie of zit je met een vraagstuk? Of ben je ondertussen benieuwd geworden wat deze ontwikkelingen voor jouw online strategie betekenen? Neem in dat geval geheel vrijblijvend contact op. Vervolgens helpt één van onze specialisten jou graag verder!