Google rolt product review update uit

Afgelopen maand heeft Google weer eens een update uitgerold en ditmaal gaat het om een product review update. Het zou aanvankelijk 2 tot 3 weken duren voordat de update helemaal uitgerold zou zijn, maar uiteindelijk heeft dit slechts 6 dagen geduurd. De eerste analyses laten zien dat er zeer beperkte veranderingen hebben plaatsgevonden en dat er nog weinig grote fluctueringen te ontdekken zijn. Websites die wel impact kunnen merken van de update zijn zogenoemde review websites. De product review update is bedoeld om recensiewebsites te belonen die verder gaan dan de standaard review sjablonen die worden gebruikt door veel review websites. Kort gezegd: Google beloont websites die reviews op een unieke en kwalitatieve manier weergeven en hierbij boven concurrerende websites uitsteken. 

Geef voordelen en nadelen van je producten weer in de zoekresultaten

Een andere update van Google is het door middel van structured data toevoegen van voordelen en nadelen van je product binnen de zoekresultaten. Ondanks dat het door Google wordt aangeraden om deze voor- en nadelen door middel van structured data toe te voegen, is dit niet verplicht. De zoekmachine zegt namelijk ook dat ze deze informatie automatisch uit de informatie op de desbetreffende productpagina proberen te halen. Wil je toch verzekerd zijn dat de voor- en nadelen getoond worden die jij belangrijk vindt? Dan is het altijd aan te raden om deze met structured data op je productpagina te verwerken. Bekijk hiervoor ook eens de officiële documentatie vanuit Google over structured data voor deze voordelen en nadelen.

Google werkt fragmenten van zoekresultaten bij voor zoekopdrachten met aanhalingstekens

Er heeft een nieuwe Google update plaatsgevonden omtrent de zoekwoorden die aanhalingstekens bevatten. Voorheen werden deze geciteerde zoekresultaten niet altijd getoond, maar daar is nu verandering in gekomen. Nu zal Google laten zien waar die exacte zoekopdracht op de pagina verschijnt, zodat je direct kan zien welke pagina de exacte zoekopdracht bevat. 

Google legde uit dat je vanaf heden het exacte zoekwoord, zoals ‘google search’ direct in de zoekresultaten kan zien.

Op basis van feedback van de gebruikers van Google is deze wijziging aangebracht. Google-gebruikers vonden het belangrijk dat de geciteerde zoekopdracht werd getoond en waar de geciteerde zoekopdrachten werden getoond op de pagina. Dit heeft geresulteerd in de update die live staat. 

Een korte terugblik op de Google Core Update van afgelopen mei

In de SEO update van mei 2022 spraken wij al over de Google Core Update. Op dat moment was de update pas net uitgerold en was er nog weinig informatie beschikbaar over de impact en branches waar de update het meeste impact op heeft. Een aantal maanden later kunnen we terugkijken op deze Google Core Update en is er ook meer duidelijk over de impact en zoekopdrachten die hiermee te maken hebben gehad.

Volgens Marcus Tober, oprichter van Searchmetrics, is er vooral veel volatiliteit binnen informatieve en transactionele zoekopdrachten terug te vinden. Ook hebben websites zoals Youtube, TikTok, Disney Plus en Twitch een enorme boost in hun zichtbaarheid gekregen na de update. Hiermee lijkt Google te onderstrepen dat video’s gebruikt kunnen worden voor verschillende zoekintenties en hiermee ook steeds belangrijker worden. Websites die zichtbaarheid hebben verloren, lijken vooral uit de nieuws- en mediahoek te komen. En hierbij gaat het vooral om websites die over van alles en nog wat schrijven. Denk hierbij aan lifestyle websites die schrijven over sport, weer, economie, werk en shownieuws. 

Google brengt nieuwe en eenvoudigere tag uit

Afgelopen maand heeft Google heeft een nieuwe tag aangekondigd. Hiermee wordt de gegevenskwaliteit verbeterd en kunnen ook nieuwe functies toegepast worden zonder meer code te installeren of aan te passen. De Google Tag is dan volgens Google zelf ook een upgrade en rebranding van de algemene site tag en moet op alle pagina’s van je website worden geplaatst. De nieuwe site tag zal het beheren van tags vanaf één centraal punt mogelijk maken, er komen betere privacyveilige meetmogelijkheden, betere datakwaliteit en meer gebruiksgemak. De Google Tag gaat werken met veel Google producten zoals: Google Ads, Display & Video 360, Search Ads 360 en Google Analytics. Op dit moment kan de nieuwe tag nog naast de huidige tags bestaan en ook zal Google Tag Manager compatibel zijn met de tag. 

Meer weten over deze ontwikkelingen?

Ben je na het lezen van bovenstaande ontwikkelingen nieuwsgierig wat deze concreet voor jou betekenen? Of wil je graag iets meer uitleg over een van deze ontwikkelingen? Neem dan contact met ons op en een van onze specialisten helpt je graag verder!