Alles over de updates van Google in juni

In de maand juni heeft Google een begin gemaakt met het uitrollen van de langverwachte Page Experience update. Daarnaast zijn er ook nog twee andere grote updates uitgerold in juni, namelijk; de Google Juni 2021 Core Update en de Google Spam Update. 

De Page Experience update 

De afgelopen maanden ging het bijna nergens anders over. De aanstaande Page Experience update werd al een keer uitgesteld, maar op 15 juni was het dan zover. Vanaf deze datum is Google langzaam begonnen met het uitrollen van de update en deze zal naar verwachting pas tegen het einde van augustus klaar zijn. Door de langzame uitrol zegt Google dat er niet gelijk hele drastische veranderingen plaats zullen vinden. Google zegt zelf dat ‘Hoewel deze update is ontworpen om pagina’s met geweldige gebruikerservaringen te benadrukken, blijft de pagina-ervaring een van de vele factoren waarmee onze systemen rekening houden’.  

Met het uitrollen van de update kunnen de volgende zaken de komende tijd worden verwacht:

  • AMP badge zal verdwijnen.
  • De carrouselfunctie voor Top Stories zal geüpdatet worden zodat deze alle nieuwsinhoud kan opnemen. Hiervoor is AMP niet langer vereist. 
  • Na de volledige uitrol zullen de Core Web Vitals – met webstatistieken zoals LCP, FID en CLS – als indicatoren voor het ranken binnen de zoekmachine worden gebruikt. 

De Google Juni 2021 Core Update

Elk jaar brengt Google een aantal grote Core Updates uit. Afgelopen maand was dit ook weer het geval. Op 2 juni werd de update genaamd ‘Google June 2021 Core Update’ uitgerold. Gelijktijdig maakte de zoekmachine bekend dat er gelijk in juli alweer een Core Update zal volgen. De reden dat deze zo kort achter elkaar worden doorgevoerd is omdat de geplande verbeteringen voor juni nog niet allemaal direct doorgevoerd konden worden.

Volgens Google kan elke Core Update ervoor zorgen dat jouw website te maken krijgt met een stijging of een daling. Vanwege het tweeledige karakter kan het nu zelfs zo zijn dat je in juni veranderingen ziet die in juli weer worden omgekeerd. Andersom geldt dit natuurlijk ook! De voornaamste reden van deze Google Core Update is volgens Google om concurrerend te blijven en zijn gebruikers de best mogelijke zoekresultaten te bieden. Inmiddels is op 1 juli ook de ‘Google July 2021 Core Update’ begonnen met uitrollen. Naar verwachting zal deze update 10 dagen duren voordat deze helemaal klaar is.  

De Google Spam Update 

Op dagelijkse basis is Google bezig met het bestrijden van spam en het voorkomen dat zoekmachinegebruikers hiermee te maken krijgen. Om dit nog beter mogelijk te maken heeft Google afgelopen maand een spam update uitgebracht. Net zoals bij de Core Update zal deze in twee delen worden uitgerold. Het grote verschil met bijvoorbeeld de Core Update of de Page Experience update is dat de spam update slechts een dag nodig heeft om uitgerold te worden.

De eerste spam update werd op 23 juni uitgerold en de tweede vond plaats op 28 juni. Beide updates werden wereldwijd doorgevoerd en betroffen zowel webresultaten als afbeeldingsresultaten. Wat voor veranderingen de spam update precies teweeg brengt vertelt Google niet, maar zoals te lezen is in dit geüpdatete artikel over het aanpakken van spam, probeert de zoekmachine op een slimmere, effectievere en meer proactieve manier de zoekmachinegebruiker te behoeden voor spam, oplichting en fraude. 

Search Console Insights nu voor iedereen beschikbaar

In een eerdere SEO update werd bekend gemaakt dat Google een nieuwe functionaliteit voor contentmakers en uitgevers genaamd Search Console Insights aan het ontwikkelen was. Search Console Insights was gedurende die periode in ontwikkelingsfase en alleen beschikbaar als gesloten bèta. Echter, afgelopen maand heeft Google de functionaliteit voor iedereen beschikbaar gesteld. Deze is te bereiken via https://search.google.com/search-console/insights.      

Maar waarvoor kun je Search Console Insights nou precies gebruiken? De functionaliteit is speciaal ontworpen voor contentmakers en uitgevers die willen weten en willen begrijpen hoe doelgroepen de inhoud van hun website ontdekken. De gegevens hiervoor worden opgebouwd vanuit data vanuit Google Search Console en Google Analytics. Vragen waarop je met Search Console Insights antwoord krijgt zijn:

  • Wat zijn je best presterende stukken content?
  • Hoe presteren je nieuwe stukken content?
  • Hoe ontdekken mensen jouw inhoud op internet?
  • Waar zoeken mensen naar op Google voordat ze jouw website bezoeken?
  • Welk artikel verwijst gebruikers naar jouw website en inhoud?

Nieuwe content indexeren kan uren tot weken duren

Wanneer je nieuwe content op je website plaatst, dan wil je natuurlijk dat dit zo snel mogelijk wordt geïndexeerd. Hoe snel dit uiteindelijk gaat, hangt af van een aantal factoren. Onlangs gaf Googles John Mueller iets meer duidelijkheid over het proces en de tijdsduur van het indexeren van nieuwe content. Volgens hem kan het enkele uren tot zelfs weken duren voordat jouw nieuwe content wordt opgepakt door de zoekmachine. Ook benadrukte hij dat indexatie nog niet hoeft te betekenen dat jouw content ook daadwerkelijk gaat ranken en posities binnen de zoekmachine gaat bemachtigen. Daarnaast is er ook helemaal geen garantie dat je überhaupt wordt geïndexeerd. Dit laatste kan het geval zijn bij bijvoorbeeld duplicate content, niet relevante of nuttige content of content waarbij op grote schaal duplicate afbeeldingen worden gebruikt. 

Wil je jouw content sneller laten indexeren? Dan kun je volgens Google de volgende stappen ondernemen:

  • Voorkom server overbelasting door jouw server en website sneller te maken
  • Link intern naar nieuwe pagina’s binnen jouw website
  • Vermijd het gebruik van onnodige URL’s op jouw website
  • Verwerk nieuwe URL’s in sitemap bestanden of dien jouw nieuwe URL handmatig binnen Google Search Console in. 

Naast deze bovenstaande stappen is het hoofdzakelijk belangrijk dat de content op jouw website van hoge kwaliteit, relevant en uniek is. Voor meer informatie kun je onderstaande video bekijken.

FAQ snippets worden ingekort tot maximaal twee resultaten

Structured data is inmiddels een belangrijk onderdeel geworden van iedere online strategie. Een populaire type structured data is het gebruik van de FAQ markup. Niet alleen kun je hiermee in de zoekresultaten al de nodige vragen tackelen en beantwoorden. Ook zijn de FAQ snippets een mooie mogelijkheid om een betere positie in de zoekresultaten te bemachtigen en hiermee de concurrentie naar beneden of zelfs buiten de eerste zoekresultaten te drukken. Resultaat was dat soms binnen de zoekresultaten meerdere websites met soms wel vijf FAQ vragen per zoekresultaat terug te vinden waren.

Om vervuiling van de zoekresultaten tegen te gaan heeft Google de maximale aantal FAQ vragen tot twee teruggebracht. Alsnog kun je twee belangrijke vragen beantwoorden, maar het is nu niet meer mogelijk om met zoveel mogelijk FAQ’s de concurrentie uit de zoekresultaten te drukken. 

Door onze specialisten

Afgelopen maand heeft niet alleen de zoekmachine een aantal mooie ontwikkelingen doorgemaakt. Ook zijn onze specialisten weer druk aan de slag geweest. Afgelopen maand hebben we onze nieuwe whitepaper ‘Hoe een gedetacheerde online marketeer jouw bedrijf kan helpen groeien’ uitgebracht. Hierin worden onder andere de volgende onderwerpen behandeld:

  • Ontwikkelingen in de detacheringsbranche
  • Wanneer is een gedetacheerde online marketeer interessant voor jou?
  • De toegevoegde waarde van detachering
  • De voordelen van detachering via een online marketingbureau
  • Detachering via Blauwe Monsters

Downloaden kan via deze pagina!

Meer weten?

Ben je na het lezen van bovenstaande ontwikkelingen nieuwsgierig wat deze concreet voor jou betekenen? Of wil je graag iets meer uitleg over een van deze ontwikkelingen? Neem dan contact met ons op en een van onze specialisten helpt je dan graag verder!