Google test nieuwe featuredsnippet-layouts in de zoekmachine 

Voorheen bevatten Google featured snippets slechts één enkele featured snippet. Deze positie is  een mooie kans om op te vallen binnen de zoekresultaten en om meer verkeer naar je website te trekken. Op dit moment voert Google een test uit met meerdere featured snippets. Hiermee kan het zijn dat je een featured snippet moet delen met drie andere zoekresultaten. Google probeert op deze manier zo’n volledig mogelijk antwoord op de zoekvraag te geven binnen hun featured snippets.

De Google Core update van mei 2022 is helemaal uitgerold

De Google Core update van mei 2022 is volledig doorgevoerd. Het volledig uitrollen van de update is in ongeveer 15 dagen voltooid. Kijkend naar de data, was dit een grote update die over korte termijn is doorgevoerd. 

De Google Core update van mei lijkt tot dusver een grotere impact te hebben dan de laatste Core update van november ‘21. Op veel platformen delen SEO-specialisten de gevolgen van de Core update op hun website. Toch valt hier helaas nog geen specifieke lijn in te ontdekken. Websitebreed zien we veranderingen in rankende zoekwoorden van websites in zowel positieve als negatieve zin. Welke veranderingen de Core update van mei 2022 precies met zich meebrengen weet niemand, aangezien Google deze gegevens niet deelt. 

Google verscherpt zijn richresults-richtlijnen

Google heeft zijn rich results verscherpt. Vanaf heden verbiedt Google producten die gerelateerd zijn aan wapens, recreatieve drugs, tabaksproducten en gokken.  Het doel van de update van de inhoudsrichtlijnen is dat Google de rich results beter kan afstemmen op de algemene richtlijnen voor verkopers van Google. Ook heeft Google bekendgemaakt dat dit beleid van toepassing is op alle vormen van rich results, inclusief review- en sterbeoordelingen, de prijzen en/of beschikbaarheidsinformatie en meer.  Google heeft laten weten dat dit beleid direct in werking is gegaan. Dit betekent dat we vandaag de dag geen producten in de rich results zien die tegen dit beleid ingaan. 

Ahrefs onthult zijn nieuwe zoekmachine: Yep

Google staat bekend als de absolute marktleider als het gaat om zoekmachines. Er zijn natuurlijk wel meer zoekmachines, denk bijvoorbeeld aan DuckDuckGo, Bing of Ecosia. Maar echt de strijd aangaan met Google, dat blijft nog een lastig verhaal. Een nieuwe uitdager heeft zich aangemeld in de vorm van Ahrefs. Ahrefs zullen de meesten wel kennen als tool waarmee je veel data over je website kunt verzamelen. In 2019 kondigden zij al aan dat ze bezig waren met het bouwen van hun eigen zoekmachine om de strijd met Google aan te gaan. Nu in 2022, en $ 60 miljoen verder, heeft Ahrefs aangekondigd dat de zoekmachine genaamd ‘Yep’ spoedig wereldwijd en in de meeste talen beschikbaar wordt gesteld. 

Belangrijke voordelen waarmee Ahrefs zijn zoekmachine-alternatief voor Google promoot zijn bijvoorbeeld voordelen als het gaat om privacy en inkomsten delen. Yep zal geen persoonlijke informatie verzamelen en ook zoekgeschiedenis wordt nergens opgeslagen. Uiteraard worden er wel bepaalde gegevens over de zoekopdrachten verzameld om het algoritme te verbeteren, maar dit zullen nooit persoonlijk identificeerbare gegevens zijn. Ook op het gebied van inkomsten zal Yep volgens Ahrefs voordelen gaan bieden. Het plan voor de zoekmachine is om met een 90/10-verdeling te werken. Hierbij gaat 90% van de inkomsten naar de publisher van de inhoud. Volgens Ahrefs verdienen creators die content maken het om betalingen voor hun werk te ontvangen. Of Yep de strijd aan kan gaan met Google blijft natuurlijk nog even afwachten totdat het zoekmachine-alternatief daadwerkelijk is uitgerold.