Google breidt de belangrijkste veelgestelde vragen over Core Web Vitals en de Page Experience update uit

De update met betrekking tot de Core Web Vitals en de Page Experience komt steeds dichterbij. Logischerwijs bij een nieuwe update zijn er altijd een hele hoop vragen die naar boven komen. In december 2020 heeft Google al een reeks veelgestelde vragen gepubliceerd en deze heeft afgelopen maand een nieuwe update gehad. Ten opzichte van de vorige update zijn er een aantal dingen veranderd. 

De grootste opvallende verandering is het punt hoe Google zoekresultaten gaat rangschikken. Zelfs als een pagina niet voldoende scoort op alle punten van de Core Web Vitals, maken ze een goede kans om bovenaan in de zoekresultaten te verschijnen. Het belangrijkste blijft om de meeste relevante inhoud te hebben ten opzichte van de zoekvraag. Een goede pagina ervaring gaat niet boven het hebben van geweldige en relevante inhoud, aldus Google. 

Structured data updates

De afgelopen maanden zijn er enorm veel updates omtrent structured data geweest. Ook afgelopen maand hebben deze ontwikkelingen niet stilgestaan en heeft Google een aantal veranderingen doorgebracht. 

Google voegt structured data voor huiswerk oefenopgaven toe

Online onderwijs is het laatste jaar enorm belangrijk geworden. Eerder dit jaar bracht de zoekmachinegigant daarom al een update uit om huiswerkproblemen in de zoekresultaten te tonen en afgelopen maand heeft deze functie een update en uitbreiding gekregen. Vanaf afgelopen maand is het voor de zoekmachinegebruiker mogelijk om gebruik te maken van een interactieve functie in de zoekresultaten. Deze functie zorgt ervoor dat problemen voor wiskunde , scheikunde en natuurkunde in de zoekresultaten stap voor stap worden uitgelegd en opgelost. 

Om dergelijke huiswerkoplossingen in de zoekresultaten te tonen is het van belang om deze te markeren met de Math Solvers structured data markup. Heb je de markup aan je educatieve website toegevoegd? Dan kun je dit eenvoudig checken in Google Search Console om te kijken of je de structured data op de juiste manier hebt toegepast. 

Vereisten voor vacature structured data zijn aangepast

Naast het belang van online onderwijs de afgelopen maanden, mag ook het belang van het zoeken naar werk niet ontbreken. Om dit proces te vergemakkelijken heeft Google de Job Posting structured data in het leven geroepen. Afgelopen maand heeft dit type structured data een kleine update gehad met betrekking tot de vereisten. De geupdate vereisten omvatten gegevens omtrent opleiding en ervaringseisen. De update lijkt gelijktijdig te komen met de loopbaan certificering cursussen van Google die bedoeld zijn voor het trainen van werknemers in een nieuw vakgebied.

Manier waarop FAQ en Q&A structured data wordt gevalideerd is veranderd

Het gebruik van FAQ en Q&A rich snippets is een mooie manier om de eerste binnenkomende vragen van een potentiële bezoekers al in de zoekresultaten te beantwoorden. Daarnaast zorgt dit type structured data er voor dat je opvalt ten opzichte van de concurrentie. Dit kan een positieve invloed hebben op je CTR. Aan het begin van de maand maart heeft Google een verandering doorgevoerd met betrekking tot het valideren en controleren van de geldigheid van de veelgestelde vragen en antwoorden. Eerder controleerde de zoekmachine de geldigheid alleen op algemeen niveau, maar nu wordt er meer gekeken naar de specifieke pagina om de geldigheid van de structured data te valideren. Ook hier kun je binnen Google Search Console checken of je aan alle vereisten hebt voldaan. 

Google brengt Full Coverage nieuws naar zoekresultaten

Afgelopen maand heeft Google een update uitgebracht waardoor bij sommige zoekresultaten langer lopende nieuwsitems meer naar voren komen. Op deze manier wordt het voor de gebruiker makkelijker om alle aspecten van het nieuws vanuit verschillende perspectieven te verkennen. De volledige dekking die Google aanbiedt binnen de nieuwsresultaten zorgt ervoor dat de zoekmachinegebruiker een bijna eindeloze reeks aan bronnen en perspectieven op een bepaald onderwerp kan vinden. Hierdoor heb je altijd een 360-graden overzicht op bepaalde onderwerpen. Door de technologie die wordt gebruikt wordt het met deze update mogelijk om langlopende nieuwsonderwerpen van enkele weken tot vele maanden – zoals de COVID-19 pandemie – te detecteren en volledig te tonen in de zoekresultaten.

Door onze specialisten

Ook in de maand maart hebben de specialisten van Blauwe Monsters een aantal interessante artikelen geschreven. Marketplace-expert Jack schreef over de opkomst van Amazon in Nederland. SEO-specialist Ruben schreef over de invloed van page speed op de bounce rate. En ook op de sales hebben ze deze maand niet stilgezeten. Benjamin schreef een artikel over social selling in een B2B-markt

Heb je na het lezen van de SEO update een vraag over een van de besproken ontwikkelingen? Neem dan contact met ons op! Een van onze specialisten helpt je dan graag verder! Neem gelijk ook even een kijkje bij onze whitepapers en kom onder andere alles te weten over de onmiskenbare onderdelen voor je SEO strategie in 2021.