Google page experience voor desktop compleet uitgerold

Op 22 februari maakte Google bekend dat het was begonnen aan het uitrollen van de Page Experience Update voor desktop. 9 dagen later liet Google opnieuw van zich horen en maakte het bekend dat de update compleet uitgerold was. Nu horen we jullie denken: de Page Experience Update is toch al ergens vorig jaar uitgerold? Daar heb je inderdaad deels gelijk in.

Wat is er veranderd sinds de update?

Met het uitrollen van de Page Experience update voor desktop wordt gebruikers- en pagina-ervaring een onderdeel van de rankingsfactoren voor websites. Deze rankingsfactoren worden op dezelfde manier ingezet zoals ook het geval was bij de mobiele uitrol van de update. Concreet betekent dit dat de drie Core Web Vitals  (LCP, FID & CLS) ook gaan gelden voor desktop rankings. HTTPS-beveiliging speelt ook een rol, maar logischerwijs zal mobielvriendelijkheid alleen onderdeel blijven van de mobiele Page Experience update. Verder is Google van plan om website-eigenaren beter te laten begrijpen hoe hun desktoppagina’s werken door middel van een rapport in Google Search Console.

Wil je meer weten over de verwachte impact van deze update? Of hoe je jouw website kan optimaliseren voor de Page Experience update? Lees dan het artikel dat wij eerder schreven.

Google kan meer korte video’s in zoekresultaten weergeven 

De zoekresultaten binnen Google ontwikkelen zich constant en momenteel werkt Google aan verschillende manieren om korte video’s in de zoekresultaten weer te geven. Het doel van deze korte video’s is om op een aantrekkelijke manier informatie te geven.

Om video’s effectief te kunnen weergeven voor de bezoekers, dienen deze kort en krachtig te zijn. Deze korte video’s hebben een maximale lengte van 5 minuten. Op deze manier kan er op een effectieve manier informatie worden gedeeld, door middel van videoresultaten. 

Waarom voegt Google video’s aan de zoekresultaten toe?

Korte video’s binnen de zoekresultaten hebben als doel om meer informatie te verstrekken op een aantrekkelijke manier. Mensen die zoeken naar een recept of instructies zijn daarom een ideale doelgroep voor korte video’s.

Google zal de korte video’s naar voren halen door de pagina’s te crawlen en te indexeren, zoals dat momenteel ook gedaan wordt. Relevante korte video’s op de pagina’s worden bovenin de SERP geplaatst. Korte video’s op platforms als Snapchat en Instagram zullen niet weergeven worden, aangezien er een app voor nodig is om deze te kunnen bekijken.

Universal Google Analytics stopt in 2023 met data verzamelen 

Vanaf 1 juli 2023 stopt Google met Google Universal Analytics en zal daarom geen nieuwe gegevens meer verwerken. Universal Analytics 360 wordt ook uitgefaseerd en zal vanaf 1 oktober 2023 geen data meer verzamelen en verwerken. Google gaat vanaf 2023 volledig over op het al eerder geïntroduceerde Google Analytics 4, een nieuw platform met meer mogelijkheden voor de gebruikers.

Waarom maakt Google de overstap naar GA4?

Vanaf 2023 is het niet meer mogelijk om gebruik te maken van cookies, waar Google druk op aan het inspelen is. Waar Google Universal Analytics afhankelijk was van waarneembare gegevens uit cookies, is Google Analytics 4 niet afhankelijk van de cookies. De nieuwe data worden verzameld aan de hand van een op gebeurtenissen gebaseerd gegevensmodel. Google Analytics 4 slaat geen IP-adressen op en hierdoor wordt er beter ingespeeld op de privacyregeling.

Maak je nog geen gebruik van Google Analytics 4? Zorg dan dat je tijdig overstapt. In een eerder geschreven artikel van ons vind je meer informatie over Google Analytics 4, ook over hoe je deze implementeert. Mocht je er zelf niet uitkomen, dan staan wij natuurlijk ook voor je klaar.

Google brengt update van productrecensies uit met aanvullende rangschikking criteria

Op regelmatige basis brengt Google updates uit met betrekking tot het tonen van productrecensies in de zoekresultaten. Op 8 april 2021 werd de eerste review update gelanceerd, op 1 december 2021 de tweede en de derde en laatste is op 23 maart 2022 gelanceerd door Google.

Het doel van deze update is om de recensies van producten beter te promoten, los van de informatie die al beschikbaar is op het internet. Google geeft aan dat dit soort productrecensies beter vertoond zullen worden binnen de zoekresultaten. 

Dit betekent niet direct dat producten met minder goede recensies gestraft worden en dat alleen de goede recensies weergeven worden. Google zal websites met met meer inzichtelijke recensies belonen. Zorg er daarom voor dat de recensies op de website beter inzichtelijk zijn dan die van de concurrenten, om te kunnen profiteren van deze update.

Foutrapportage in Google Search Console geeft meer informatie over fouten binnen structured data

De SERP wordt steeds drukker en natuurlijk wil je daar met je eigen website zo veel en zo goed mogelijk opvallen ten opzichte van de concurrentie. Het implementeren van structured data kan je daar actief bij helpen. Eerder schreven we al een artikel over de stappen naar structured data en hierbij benadrukten we al het belang van testen en controleren of de structured data op de juiste manier zijn geïmplementeerd. 

Binnen Google Search Console is het al lange tijd mogelijk om eventuele fouten op te sporen. Wel kwam het vaak voor dat de beschrijvingen van deze fouten erg minimaal waren. De update aan Google Search Console die in maart heeft plaatsgevonden verhelpt dit en zorgt ervoor dat er meer specifieke informatie wordt toegevoegd aan de foutopsporingsmodus. Hierdoor zijn problemen makkelijker te identificeren en op te lossen. 

Meer weten?

Ben je na het lezen van bovenstaande ontwikkelingen nieuwsgierig wat deze concreet voor jou betekenen? Of wil je graag iets meer uitleg over een van deze ontwikkelingen? Neem dan contact met ons op en een van onze specialisten helpt je graag verder!